• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 114060 eller 16613?

KenKun

Patek
2-Faktor
Kära Klocksnackare!

Från att ha varit rätt anti Rolex, så har jag nu helt plötsligt hamnat i någon slags Rolex-fas. Jag införskaffade alldeles nyligen en begagnad 114060, som jag älskar, men... den som har, vill oftast ha mer?

Har sneglat rätt mycket på 116613LB, men eftersom den ligger utanför min budget så har jag börjat forska om den äldre modellen, 16613. Just nu ligger det faktiskt en 16613 ute på K&S. Från 91, ser ut som ny, och har dessutom varit på service augusti 2014.
Priset verkar det inte heller vara fel på! Under 44k!

Om ni bara fick behålla en av dem, skulle ni byta bort er 114060 mot en 16613? Den svarta är såklart mer klassisk, men samtidigt lite tråkigare, eftersom alla har den, typ...
Guld kan dock kännas vräkigt, och är samtidigt svårare att matcha, hm.

Och en sak till... priserna har ju precis gått upp! Man borde kanske avvakta?

Ah, vilket i-landsproblem!
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Svår fråga eftersom det är två ganska olika klockor främst utseendemässigt. Hade varit lättare om det gällde 16610. Men är du sugen på 16613 och lite trött på 114060(?) så kör för tusan! Går ju alltid relativt enkelt att kränga om du ångrar dig.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Svår fråga eftersom det är två ganska olika klockor främst utseendemässigt. Hade varit lättare om det gällde 16610. Men är du sugen på 16613 och lite trött på 114060(?) så kör för tusan! Går ju alltid relativt enkelt att kränga om du ångrar dig.


Kommer nog aldrig att tröttna på 114060. Handlar nog mest om vilken av dem man borde behålla, om man bara fick ha en utav dem :)
 

Hellveg

Omega
Om ni bara fick behålla en av dem, skulle ni byta bort er 114060 mot en 16613? Den svarta är såklart mer klassisk, men samtidigt lite tråkigare, eftersom alla har den, typ...

Håller till fullo med Asplund, -knockout så det står härliga till!
Och det där med att "alla" har den är ju en sanning med VÄLDIGT mycket modifikation... Möjligtvis procentuellt många här inne på KS men knappast ute i samhället. Den är grym och värd att spara!

Kära Klocksnackare!
Från att ha varit rätt anti Rolex, så har jag nu helt plötsligt hamnat i någon slags Rolex-fas. Jag införskaffade alldeles nyligen en begagnad 114060, som jag älskar, men... den som har, vill oftast ha mer?

Lösningen är ju att du behåller din älskade 114060 samt köper 16613 också :)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Aldrig byta från nya låset, bezeln, caset med mera mot det äldre.. Riktig nedgradering i mina ögon, köp till en 16613 eller spara till en 116613 :)
 
Om du fortfarande gillar din 114060 skulle jag sitta lugnt i båten ett tag, gräset är inte alltid grönare typ...
Sedan en högst personlig åsikt ang tvåtons-sub:ar - gillar de med svart tavla men har aldrig riktigt fastnat för de blåtavlade - jag är i klar minoritet här, jag vet.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
16613 svart såklart. Saknar faktiskt den rejält.
image.jpg
 

Snårtas

Rolex
Den var lurig. Jag gick själv i samma tankar länge, men gjorde aldrig det bytet. Denna har jag drägglat över på GTG, tavlan drar åt lila i vissa ljus.

Men jag håller med om låset och glidelock.
image.jpg
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Saken är den att man alltid vill ha en 114060 oavsett vilka andra klockor man hat. Så behåll den och spara. Jag ångrar att jag inte gjorde så.
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Har du just nu inte råd med båda så spara till du har det. Sen köper du o njuter av två kanon klockor! :)
 

Bodén

Panerai
Håller till fullo med Asplund, -knockout så det står härliga till!
Och det där med att "alla" har den är ju en sanning med VÄLDIGT mycket modifikation... Möjligtvis procentuellt många här inne på KS men knappast ute i samhället. Den är grym och värd att spara!

Haha, så sant som det är sagt. Jag får ibland känslan av att jag ser Rolex överallt, men när jag rannsakar mig själv inser jag att jag aldrig har sett en 114060 i verkligheten. Enbart på bild, främst på KS. :D
 

Bodén

Panerai
Hörde jag förresten just ljudet av hur samtliga Rolexentusiaster på KS tappar sin nyligen upphällda Lördagsvirre i golvet? :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jodå, 114060 är en klassiker. Skulle nog ångra mig om jag sålde iväg den :)
Klassiker är väl att ta i då den bara funnits i några år, men att byta en minimalistiskt stylad klocka mot en vräkig går bort tycker jag. Guld och blått kanske är kul om man har många klockor, men att ha den som en av få klockor går bort imho.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Om du inte ska växla upp till en helguld vilket nu inte är fallet, så det inget snack...114060 självklart.
 
Topp