• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex 116000 vs 114270

Daniel1978

Silver
2-Faktor
Jag tittar på en begagnad 36:a som nästa klocka och är sugen på en med svart urtavla.

116000 och 114270 är väldigt lika vid en snabb titt. Vad är skillnaderna och varför är den ena bättre köp än den andra? 116000 känns ju som ett solklart val då den ju faktiskt är billigare om man söker en fullset i bra skick. Då får man ju en nästan ny klocka med bättre länk, bättre urverk (antar jag?), inga frågetecken på servicebehov samt Rolexgaranti.

Frågan är alltså om och i så fall varför ska man välja en Explorer framför en Oyster Perpetual? Har jag misst något?

Två lånade bilder för jämförelse:
373DBB83-E5A0-40C9-AC2F-9CF4954680B2.jpeg
6BDF12DB-C2B7-4BCB-BA74-B21C8AA65517.jpeg

Båda är bra. Du får helt gå på magkänslan tycker jag och viktigast av allt, lägg hellre några tusenlappar till på ett bra ex.
Själv säger min magkänsla Explorer.

Tack för input... svårt blir det ändå att välja.
Det kanske blir utbudet på KS köp/sälj som avgör när jag väl sålt min Seamaster :)

Explorer alla dagar om du frågar mig. Gillar inte OP:ns rundare bezel som nämnts här ovan och Explorern har bättre design i boetten.
IMG_20180906_133645.jpg

• Like
Reactions: mmh
Instegsmodell bygger väl på att den finns kvar i produktion och har ett rel lågt pris (jämfört med andra modeller).
Rimlig definition men bör ju rimligtvis gälla begagnat också. Meningen är ju att tillverkaren vill att man senare skall byta upp sig när man fastnat för varan/varumärket etc. Vilket de flesta åtminstone gör här :p

Som opartisk ägare av en svart 116000 tycker jag att OPn har dessa fördelar framför 36mm Explorer (nya 39mm blir en annan femma)
- Rolex garanti
- Låset, låset och åter låset!
- Möjlighet att byta till någon av OP-seriens andra fem tavlor
- (mer smaksak) båda tavlorna är svarta men OPns har en ruskigt snygg sunburst-effekt menads Expyns är flat.
Bryr mig inte så mycket om verk själv men antar att båda är top notch =)

Allmän reflektion, det finns ingen som helst känsla av "insteg" i varken OP eller Exp1 tycker jag.

Valde också mellan expl och 116000 :) Jag har aldrig sett OP36an som instegsmodell eller köpt den bara för att den är "billigast", köp den du tycker känns bäst :) Explorern är en riktig klassiker men ville ha lite färg så körde på en blå 369 istället :)
20180902_160730.jpg

20180826_121945.jpg

Som opartisk ägare av en svart 116000 tycker jag att OPn har dessa fördelar framför 36mm Explorer (nya 39mm blir en annan femma)
- Rolex garanti
- Låset, låset och åter låset!
- Möjlighet att byta till någon av OP-seriens andra fem tavlor
- (mer smaksak) båda tavlorna är svarta men OPns har en ruskigt snygg sunburst-effekt menads Expyns är flat.
Bryr mig inte så mycket om verk själv men antar att båda är top notch =)

Allmän reflektion, det finns ingen som helst känsla av "insteg" i varken OP eller Exp1 tycker jag.

Tack för detta, det lutar åt denna för mig också...

Verkar som många lägger in en negativ värdering i insteg. Att det på något sett skulle göra modellen mindre bra. Det gör verkligen inte jag. Har enbart sett det nämnas flera gånger om OP 36 på olika forum och då enbart i betydelsen att det är en förhållandevis ”billig” Rolex och därmed, för många, innebär en lägre tröskel för köp som sedan (eventuellt) kan leda till dyrare modeller. Känns som en rimlig användning av begreppet. Sedan behöver det naturligtvis inte stämma för alla.

Verkar som många lägger in en negativ värdering i insteg. Att det på något sett skulle göra modellen mindre bra. Det gör verkligen inte jag. Har enbart sett det nämnas flera gånger om OP 36 på olika forum och då enbart i betydelsen att det är en förhållandevis ”billig” Rolex och därmed, för många, innebär en lägre tröskel för köp som sedan (eventuellt) kan leda till dyrare modeller. Känns som en rimlig användning av begreppet. Sedan behöver det naturligtvis inte stämma för alla.
Inser att du har rätt, insteg behöver inte alls vara negativt. Och i mitt fall kunde det inte vara mer rätt då OP36 är min första Rolex.

Explorer alla dagar i veckan!
OP'n är mycket bra men saknar IMO det lilla extra som explorern erbjuder. "Det lilla extra" är i detta fall svårt att sätta fingret på utan är lite av en X-faktor.

Explorer alla dagar i veckan!
OP'n är mycket bra men saknar IMO det lilla extra som explorern erbjuder. "Det lilla extra" är i detta fall svårt att sätta fingret på utan är lite av en X-faktor.
Bra beskrivning. Tycker också det svårt att beskriva vad som gör Expyn bättre men någon form av x-faktor, ja. Känns som det har mer karaktär och attityd. Sen är den mer en sportig "dressare" (om man kan definiera den som det) så därför faller den mig mer i smaken. OPn går bort av den anledningen att bezeln är riktigt ful. Expyn är en tidlös klassiker som är väldigt mångsidig. Löv mine! :D
IMG_20180909_230415.jpg

När jag läser alla inlägg här så börjar förstå varför Explorern ligger högre i pris. :)

Jag får se vad det blir för min del. Jag har ju en Omega som jag behöver bli av med först...

Jag har två Explorer 36or som sonen och hustrun rockar varje dag.
Jag vill ju också såklart ha en men funderar trots allt på op:n. Du får en så gott som ny klocka för samma pengar med allt vad det innebär av femårs-garanti, bättre länk, urverk mm.
Sedan kan man ju alltid välja en blå arab och byta till lollipop-visare ;)

5BE8FBC0-CB73-4938-BFA6-4BA82891812A.png

D85D1673-71B7-4578-B313-045305BBABE4.png

Tillbaka
Topp