• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 11613 / 16613 och slitage?

Tapiren

Cartier
Jag går och lurar på en Rolex TT, troligen en Submariner, jag har inte beslutat mig för om de ska bli en nyare variant med keramik eller en äldre, kanske till och med en årsklocka från 80-talet? Hursom, jag går och lurar på hur TT-modellerna står emot slitage? I synnerhet den nyare typen av länk med viklås i två material? Jag bär mina klockor dagligen, och vill förstås inte att de ska slitas för hårt...

Det är alltså denna yta jag tänker på;

http://i1.wp.com/luxurytyme.com/en/wp-content/uploads/2010/11/sub6a.jpg
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Guld och stål-länkar slits snabbare än stål.

Stålet sliter på guldet, som är ett betydligt mjukare material. Detta innebär även att gulddelarna kommer dra på sig smårepor mycket fortare än stålet, särskilt i och med att guldet på spännet är blankpolerad medan stålet är borstat.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Klart att 2-tone slits hårdare än stål, då guld är mjukare, men vad har du för yrke?! Sitter du som tjänsteman så behöver du nog inte oroa dig särskilt mycket. Skulle du däremot vara hantverkare så Hm, ja då kanske du skall välja något i SS om du är mycket, mycket rädd om klockan. Men bäst att svara på denna fråga torde vara broder Målarn! Vad säger du, du som tom kör med helguldare i jobbet din tokskalle :D...
 
Utan att ha ägt någon av klockorna är min kvalificerade gissning ändå att länken på nya modellen kommer hålla betydligt längre än den äldre varianten. Den känns helt enkelt mindre benägen att utveckla stretch. När det gäller repor är det väldigt individuellt hur hårt man sliter på sina klockor, men ja guld utvecklar gärna små microrepor över tid.
 

Lance

Breitling
Ca 1 års daglig användning (tjänsteman) av 116613LB från att den var ny. Upplever att hairlines syns tydligare i guldet men vet inte om det beror på att det är polerat eller för att metallen är mjukare än stålet. Absolut ingen känsla av slitage i övrigt på länken som i min mening är ett klart lyft från 16613.

bFt2zXW.jpg
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
De polerade mittlänkarna och spännet får snabbt hairlines eftersom guldet är mjukt i jämförelse med stålet. Men personligen tycker jag inte att hairlines kan räknas som nått större slitage. Både länk och lås känns mycket mer gediget på 116613 jämfört med 16613.

Så här såg spännet ut på min 116613LB efter ca 2 månaders daglig användning.

image.jpg
 

Tapiren

Cartier
Tack för bra svar! Jag sitter mest på kontor, hairlines och liknande stör mig inte, jag var mer rädd att guldet på spännet skulle slitas ned med tiden, men det är alltså ingen risk?
 

CLT

Rolex
Tack för bra svar! Jag sitter mest på kontor, hairlines och liknande stör mig inte, jag var mer rädd att guldet på spännet skulle slitas ned med tiden, men det är alltså ingen risk?
Då får du nog jobba hårt för att lyckas. Guld är mjukare, thats it. Så lättare att slita på än stål. Men sitter du på kontor är det absolut inget problem. Men tycker du ska satsa på den nyare keramiska.
 

Tapiren

Cartier
Såhär ser min Breitling ut efter 12 års daglig användning, den förefaller nog mer sliten när man håller i den kontra bilderna, men det ger en indikation om slitaget som kanske inte är så stort, trots allt.

31E9B4A9-3F61-4A8B-BB68-7B9EE9AC275F_zpst4pzdh9c.jpg
A8762B27-7C9F-40B1-8334-460CDD8DFA3A_zpsaym0k7hy.jpg
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tack för bra svar! Jag sitter mest på kontor, hairlines och liknande stör mig inte, jag var mer rädd att guldet på spännet skulle slitas ned med tiden, men det är alltså ingen risk?

Köper du en tidig har du inget guld på spännet........

Edit: år 2000ish kom guldspänne och SEL. Även lugholes fanns då som försvann typ 2006.
 

Målarn

The Steak
Klart att 2-tone slits hårdare än stål, då guld är mjukare, men vad har du för yrke?! Sitter du som tjänsteman så behöver du nog inte oroa dig särskilt mycket. Skulle du däremot vara hantverkare så Hm, ja då kanske du skall välja något i SS om du är mycket, mycket rädd om klockan. Men bäst att svara på denna fråga torde vara broder Målarn! Vad säger du, du som tom kör med helguldare i jobbet din tokskalle :D...

Guld och TT funkar utmärkt som hantverkarklocka :D!! Hade ju GMTn i över ett år tro, dagen jag sålde den såg den fortfarande perfekt ut efter alla dagar på bygget ;)!
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Guld och TT funkar utmärkt som hantverkarklocka :D!! Hade ju GMTn i över ett år tro, dagen jag sålde den såg den fortfarande perfekt ut efter alla dagar på bygget ;)!

Haha, helt rätt!
Men jag antar att du hade tröjan över klockan medan du jobbade? Annars hade repor varit en självklarhet. :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Såhär ser min Breitling ut efter 12 års daglig användning, den förefaller nog mer sliten när man håller i den kontra bilderna, men det ger en indikation om slitaget som kanske inte är så stort, trots allt.

31E9B4A9-3F61-4A8B-BB68-7B9EE9AC275F_zpst4pzdh9c.jpg
A8762B27-7C9F-40B1-8334-460CDD8DFA3A_zpsaym0k7hy.jpg
Ser den ut så efter tolv(!) år utan polering tror jag inte det är någon fara öht.
 

Oliwer

Breitling
Använt en GMT C TT ca 8 månader, lite slapp har länken blivit, och guldet fruktansvärt repigt (ytligt endast dock)
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Använt en GMT C TT ca 8 månader, lite slapp har länken blivit, och guldet fruktansvärt repigt (ytligt endast dock)

Vad menar du när du säger att länken har blivit "slapp"? Känns konstigt att en ny länk skulle bli slapp efter endast 8 månader. När jag hör "slapp" ser jag en rasslig länk framför mig, kanske inte är det du menar.
 

David

Bödeln
Använde min 116613 i princip kontinuerligt under fem år utan att vara överdrivet försiktig. Efter en mycket lätt polering vid service kunde i alla fall inte jag skilja den från nyskick.

141208-116613LB-08.jpg


Tuta och kör!
 

stabil

Cartier
Skulle vilja påstå att den väldigt snabbt ser använd ut, guldet får tyvärr repor väldigt snabbt.
 

UNO

Panerai
Femsiffriga referensernas länkar töjer sig fort och illa, crap är min åsikt.

Sexsiffriga referenserna med solida mittlänkar är bättre och har överlägset lås.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Femsiffriga referensernas länkar töjer sig fort och illa, crap är min åsikt.

Sexsiffriga referenserna med solida mittlänkar är bättre och har överlägset lås.

Crap vet jag inte om jag tycker, men lite väl sladdriga och stretchiga upplever jag att mina TT-länkar varit på vintage jag haft.
 

M021

Rolex
2-Faktor
En undring, skruvarna i länken. Antar att dom är helt i stål? Med tanke på att dom sitter mot stål samt guld lär konstruktionen i sig slita ohälsosamt mycket på guldet då metall nöter ner guldet lättare. Eller har Rolex eller något annat företag något hokus pokus på det? Mjukare metall i skruvarna?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En undring, skruvarna i länken. Antar att dom är helt i stål? Med tanke på att dom sitter mot stål samt guld lär konstruktionen i sig slita ohälsosamt mycket på guldet då metall nöter ner guldet lättare. Eller har Rolex eller något annat företag något hokus pokus på det? Mjukare metall i skruvarna?

Här ser man konstruktionen rätt bra

authentic-rolex-18k-goldss-tutone-newer-style-solid-oyster-link-for-watches-mens-20mm-bracelet.jpg
 
Topp