• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 116610 VS 16610. Hjälp!?!

Xalle

Audemars
2-Faktor
Kör på nytt! Det är som en Volvo V70 vs 740! Men vissa vill själv klart att du skall ha en 240 eller en 140 osv... Det är säker sjarm med en gammal bil, men inget jag vill färdas med mina barn i... Det var fan inte bättre för :D
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Hade jag kunnat tänkt mig sälja min 16610 så hade jag kört direkt på en 116610. Men jag gillar min 16610, min första Rolle:baby:

Om jag skulle köpa en 116610, så skulle jag vara med rädd om min 16610 som jag äger idag. Tanken är att köpa flång!

Jag är en sucker för lite äldre grejer med lite själ i, men nytt är fräscht också!

Klart du kan ha båda men om du har day-date och sub, varför inte gmt? Hade köpt 116710 om jag vore dig.
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Det är verkligen en svår fråga! Om du håller en 16610 bredvid en 116610 så får man lite 90-tals ferrari känsla, varken vintage eller modern bara föråldrad. Ändå älskar jag den. Det är en fantastisk allround klocka som jag tror du kommer ångra om du flippar.

edit: Såg att du tänk behålla 16610 då är det bara att köra, subc går alltid att flippa;)
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
16610 är den perfekta kompromissen mellan vintage och keramik. Perfekt avvägd design som håller för användning i många år trots att det känns lite burkigt. De nya keramiska modellerna känns fina i handen men är helt döda i övrigt. De kommer att se likadana ut om 50 år med.

Vintage är kul men håller inte lika bra för daglig användning och vatten som safir.

Därmed inte sagt att jag inte skulle vilja ha en keramisk modell som keeper men inte om jag måste avsäga mig de äldre modellerna. Helst väljer jag en 116710 eller 116610LV.
 

Davidsson

Breitling
Tja!

Har ett tag varit sugen på att införskaffa mig en Rolex Sub 16610.
Har nu hittat en "Rolex Sub 16610 P-serie" hos en tysk handlare.

Jag ser ingen större skillnad på P-serien och en "vanlig".
Någon som vet vad som skiljer en icke P-serie från en P-serie?
Vad är P-serien? När tillverkades dom och varför?
Högre/längre eller behållet värde?

Tacksam för svar och information om någon vet mer..
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Visst kan du ha både den gamla och nya modellen. Jag hade båda samtidigt ett tag, dock LV modellerna.
Den nya är säkert bättre med den nya länken osv, men den gamla är så mycket snyggare i mina ögon, därför fick den stanna.
116610LV011_zps6f776c08.jpg
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Tråkig, vanlig och behåller sitt andrahandsvärde?
Håller med 2 av 3 yonsson. Dock tycker jag personligen inte att Rolex är tråkigt, men det är inte en klocka för alla. Kanske inte hör till saken med för att införskaffa sig en Seiko GS klocka måste man vara övernaturligt klock intresserad om man köper en milt sagt...Det som är bra med SGS är att man inte blir dömd utifrån sitt ur som man lätt blir med en Rolex ( typ denna diskussion som vi har nu) varav jag har inställningen att Rolex är en Volvo gillar att göra det lätt för mig...läste på ett internationellt forum; Jag använder Rolex sportsur för jag har inte har råd med dom klockor jag igäntligen önskar, men Rolex en jävligt bra mellan station... :D

Till sist tycker jag det är trist när när Rolex inte används i det vanliga livet... Hade jag haft en Volvo P1800 hade jag fan inte haft den ståendes i ett garage...Jag tror inte på reinkarnation så jag förstår verkligen inte när saker inte används..

För att hålla mig till tråden kör nu på en SubC och se till och använd din DD mer( för den är snygg) Rolex är en bruks klocka och är till för att användas precis som en Volvo och inte prydas i en Box Allt väl allt gott och sorry om detta blev lite väl off topic. Xalle
 
Visst kan du ha både den gamla och nya modellen. Jag hade båda samtidigt ett tag, dock LV modellerna.
Den nya är säkert bättre med den nya länken osv, men den gamla är så mycket snyggare i mina ögon, därför fick den stanna.
116610LV011_zps6f776c08.jpg


Tack!

Så den äldre fick stanna för att den var snyggare, men inga andra åsikter som också spelade in?
 
Håller med 2 av 3 yonsson. Dock tycker jag personligen inte att Rolex är tråkigt, men det är inte en klocka för alla. Kanske inte hör till saken med för att införskaffa sig en Seiko GS klocka måste man vara övernaturligt klock intresserad om man köper en milt sagt...Det som är bra med SGS är att man inte blir dömd utifrån sitt ur som man lätt blir med en Rolex ( typ denna diskussion som vi har nu) varav jag har inställningen att Rolex är en Volvo gillar att göra det lätt för mig...läste på ett internationellt forum; Jag använder Rolex sportsur för jag har inte har råd med dom klockor jag igäntligen önskar, men Rolex en jävligt bra mellan station... :D

Till sist tycker jag det är trist när när Rolex inte används i det vanliga livet... Hade jag haft en Volvo P1800 hade jag fan inte haft den ståendes i ett garage...Jag tror inte på reinkarnation så jag förstår verkligen inte när saker inte används..

För att hålla mig till tråden kör nu på en SubC och se till och använd din DD mer( för den är snygg) Rolex är en bruks klocka och är till för att användas precis som en Volvo och inte prydas i en Box Allt väl allt gott och sorry om detta blev lite väl off topic. Xalle



Jag är ledig imorrn, så jag drar till Rob.E och ser om dom har en man kan prova. Så tar jag det därifrån.

Absolut är Rolex bruksklockor, men jag är rädd om dom för det ;)
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Tack!

Så den äldre fick stanna för att den var snyggare, men inga andra åsikter som också spelade in?

Jag tycker att en gröning räcker i lådan då Rolex har mycket annat som lockar också, t.e.x Sea-Dweller.
Mina dykare som jag har idag är Sub 16610LV, Sub 14060M & SD 16600 som är tillräckligt olika för att få stanna.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med 2 av 3 yonsson. Dock tycker jag personligen inte att Rolex är tråkigt, men det är inte en klocka för alla. Kanske inte hör till saken med för att införskaffa sig en Seiko GS klocka måste man vara övernaturligt klock intresserad om man köper en milt sagt...Det som är bra med SGS är att man inte blir dömd utifrån sitt ur som man lätt blir med en Rolex ( typ denna diskussion som vi har nu) varav jag har inställningen att Rolex är en Volvo gillar att göra det lätt för mig...läste på ett internationellt forum; Jag använder Rolex sportsur för jag har inte har råd med dom klockor jag igäntligen önskar, men Rolex en jävligt bra mellan station... :D

Till sist tycker jag det är trist när när Rolex inte används i det vanliga livet... Hade jag haft en Volvo P1800 hade jag fan inte haft den ståendes i ett garage...Jag tror inte på reinkarnation så jag förstår verkligen inte när saker inte används..

För att hålla mig till tråden kör nu på en SubC och se till och använd din DD mer( för den är snygg) Rolex är en bruks klocka och är till för att användas precis som en Volvo och inte prydas i en Box Allt väl allt gott och sorry om detta blev lite väl off topic. Xalle
Bryr mig inte ett skvatt om vad andra tycker om mig, jag tycker bara att de vanliga modellerna är tråkiga just för att de är vanliga. En LV med maxidial utan maxicase hade jag gärna haft (och bytt till ett svart insert).
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Håller med 2 av 3 yonsson. Dock tycker jag personligen inte att Rolex är tråkigt, men det är inte en klocka för alla. Kanske inte hör till saken med för att införskaffa sig en Seiko GS klocka måste man vara övernaturligt klock intresserad om man köper en milt sagt...Det som är bra med SGS är att man inte blir dömd utifrån sitt ur som man lätt blir med en Rolex ( typ denna diskussion som vi har nu) varav jag har inställningen att Rolex är en Volvo gillar att göra det lätt för mig...läste på ett internationellt forum; Jag använder Rolex sportsur för jag har inte har råd med dom klockor jag igäntligen önskar, men Rolex en jävligt bra mellan station... :D

Till sist tycker jag det är trist när när Rolex inte används i det vanliga livet... Hade jag haft en Volvo P1800 hade jag fan inte haft den ståendes i ett garage...Jag tror inte på reinkarnation så jag förstår verkligen inte när saker inte används..

För att hålla mig till tråden kör nu på en SubC och se till och använd din DD mer( för den är snygg) Rolex är en bruks klocka och är till för att användas precis som en Volvo och inte prydas i en Box Allt väl allt gott och sorry om detta blev lite väl off topic. Xalle


Igäntligen? ;)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
En fråga på temat. Hur skiljer sig maxi caset från icke-varianten gällande höjden? Det ser ju högre ut, men är det bara en synvilla?
 

Aron

Omega
Jag har en 16610lv och var lite sugen på att köpa antingen en 116610 eller en 116710, men vid ett spontanbesök hor urmakaren provade jag en 116600 (dvs nya sea dwellern) och det slutade med att jag hade den på armen när jag gick hem. (Har dock kvar 16610:an också och kommer inte att sälja den)
Var först lite tveksam till hur jag skulle trivas utan datumbubblan men kan säga att sea dwellern har suttit på armen i stort sett varje dag sedan dess och jag är helt vansinnigt nöjd med den.
Min pappa har även en 116613 som jag brukar använda lite till och från och jag kan nog hålla med om att det är inte "typ samma" mellan 16610 och 116610, helt annan känsla och även utseende när man har dom sida vid sida.
Fast om jag stod inför valet igen hade jag ändå valt sea dwellern igen. Fantastisk helt enkelt och på nåt vis "lite mer" än vad sub är...
Svårt att beskriva men prova dig fram, och lycka till :)
 
Jag har en 16610lv och var lite sugen på att köpa antingen en 116610 eller en 116710, men vid ett spontanbesök hor urmakaren provade jag en 116600 (dvs nya sea dwellern) och det slutade med att jag hade den på armen när jag gick hem. (Har dock kvar 16610:an också och kommer inte att sälja den)
Var först lite tveksam till hur jag skulle trivas utan datumbubblan men kan säga att sea dwellern har suttit på armen i stort sett varje dag sedan dess och jag är helt vansinnigt nöjd med den.
Min pappa har även en 116613 som jag brukar använda lite till och från och jag kan nog hålla med om att det är inte "typ samma" mellan 16610 och 116610, helt annan känsla och även utseende när man har dom sida vid sida.
Fast om jag stod inför valet igen hade jag ändå valt sea dwellern igen. Fantastisk helt enkelt och på nåt vis "lite mer" än vad sub är...
Svårt att beskriva men prova dig fram, och lycka till :)


Kul att du är nöjd med din 116600, hoppas att jag får vara med om samma känsla ;)

Tack så mycket! :)
 

Hellveg

Omega
Tja!

Har ett tag varit sugen på att införskaffa mig en Rolex Sub 16610.
Har nu hittat en "Rolex Sub 16610 P-serie" hos en tysk handlare.

Jag ser ingen större skillnad på P-serien och en "vanlig".
Någon som vet vad som skiljer en icke P-serie från en P-serie?
Vad är P-serien? När tillverkades dom och varför?
Högre/längre eller behållet värde?

Tacksam för svar och information om någon vet mer..


Alla Subbar har ett serienummer som kan ge en ungefärlig bild av när klockan tillverkades.
P-serien kom i början av 2000 och var den första som hade SEL-länken. Såg sedan exakt likadan ut fram till ca 2003-2004 då de slutade med lugholes i samband med F-serien. Däremellan fanns K- och Y-serien. Många söker efter just P,K & Y-serieklockor då kombinationen med lugholes & SEL-länk lockar.
 
Topp