• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 116710 eller 116613

Stensjö

Breitling
Hej!

Har senaste året utvecklat ett allt större intresse för klockor men är fortfarande lite grann av en nybörjare. Har sedan tidigare en Breitling Seawolf 11 Avenger men har allt mer börjat fundera på att uppgradera mig till eller utöka samlingen med en Rolex, och jag står och väljer mellan en 116710 och en 116613. Så nu till min fråga, vilken tycker ni utifrån vad ni själva har/har haft? Vet att det skiljer lite i pris, men vilken är mest prisvärd? Köpa av en auktoriserad handlare eller i andra hand? Kom gärna med tips och/eller rekommendationer

Mvh

Stensjö
 
Tjena!
Kul med tankar om nyköp, jakten är halva det roliga enligt mig!

De två du väljer mellan är i lite olika kategorier. 116610 brukar ofta stå i jämförelse med 116710LN och 116613LN/B mot 116713.
Lite fakta kring de två:
116710: ligger lägre i pris (kring 75'), håller andrahandsvärde bättre, mycket eftertraktad och lätt att få såld om det skulle vara aktuellt, framförallt om det är 116710BLNR aka "Batman". Knappt något utrymme alls att få bättre pris på dessa dessvärre och detta går hand i hand med att den kan ha lite väntetid.

116613: Ligger högre i pris (119.700 sist jag såg) och mer "flashig" klocka, ofta på lager i både svart eller blå.

Jag själv hade kört på en 116710BLNR, men jag gillar att ha en klocka i en metall, inte två!

Lycka till med valet!
 

Stensjö

Breitling
Tjena!
Kul med tankar om nyköp, jakten är halva det roliga enligt mig!

De två du väljer mellan är i lite olika kategorier. 116610 brukar ofta stå i jämförelse med 116710LN och 116613LN/B mot 116713.
Lite fakta kring de två:
116710: ligger lägre i pris (kring 75'), håller andrahandsvärde bättre, mycket eftertraktad och lätt att få såld om det skulle vara aktuellt, framförallt om det är 116710BLNR aka "Batman". Knappt något utrymme alls att få bättre pris på dessa dessvärre och detta går hand i hand med att den kan ha lite väntetid.

116613: Ligger högre i pris (119.700 sist jag såg) och mer "flashig" klocka, ofta på lager i både svart eller blå.

Jag själv hade kört på en 116710BLNR, men jag gillar att ha en klocka i en metall, inte två!

Lycka till med valet!
Tack för inputen! Sett att Subben tappar en hel del i värde direkt vid köpet, vilket de flesta klockor visserligen gör, men intressant att 116710BLNR håller bättre i andrahandsvärde, vilket gör att man kanske köper den av en auktoriserad handlare hellre än i andra hand då!
 

Stensjö

Breitling
Anledningen att jag väljer mellan dessa två och inte mellan 116610/116613 respektive 116710/116713 är för att jag gillar de olika inserten, "Batman", "Pepsi" och "Coke" på 116710 samtidigt som jag föredrar metall/guld på 116613 framför 116610
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Anledningen att jag väljer mellan dessa två och inte mellan 116610/116613 respektive 116710/116713 är för att jag gillar de olika inserten, "Batman", "Pepsi" och "Coke" på 116710 samtidigt som jag föredrar metall/guld på 116613 framför 116610
Då kanske jag kan göra urvalsprocessen lite lättare för dig. :)
116710 finns enbart med antingen svart insert alternativt Batman. Pepsi finns förvisso också, men då pratar vi om 116719 BLRO som råkar vara i vitguld och kostar därefter.
Det går inte att byta insert själv, och om det väl är görbart via AD kan jag säga att det är en synnerligen kostsam historia.
Vill du ha möjlighet att byta insert på GMT2 får du skippa maxicase och keramiskt insert och förslagsvis leta rätt på en fräsch beggad 16710. De sista 16710 tillverkades 2007. Tilläggas kan också att 16710 det senaste året haft en rätt saftig prisutveckling..
 

Stensjö

Breitling
Då kanske jag kan göra urvalsprocessen lite lättare för dig. :)
116710 finns enbart med antingen svart insert alternativt Batman. Pepsi finns förvisso också, men då pratar vi om 116719 BLRO som råkar vara i vitguld och kostar därefter.
Det går inte att byta insert själv, och om det väl är görbart via AD kan jag säga att det är en synnerligen kostsam historia.
Vill du ha möjlighet att byta insert på GMT2 får du skippa maxicase och keramiskt insert och förslagsvis leta rätt på en fräsch beggad 16710. De sista 16710 tillverkades 2007. Tilläggas kan också att 16710 det senaste året haft en rätt saftig prisutveckling..
Suttit och funderat lite kring just detta men då är jag med, jag som inte är hel hundra med beteckningarna ännu! ;) Tack så mycket! :)
 

MånsT

Rolex
Jag hade valt 116710 eftersom jag har väldigt svårt för TT generellt sett och avskyr Rolex-TT med blå tavla. Sällsynt ful klocka.
 

MånsT

Rolex
Haha, håller väll inte med helt och hållet men det börjar nog ändå luta lite åt 116710 iallafall, om jag inte kan hitta en 16710 i fint skick ;)
16710 är också snygg och ger dessutom mer alternativ till anpassning eftersom man själv kan byta insert. Fast (som du säkert vet) länken och spännet är av betydligt sämre kvalitet än en nyare 116710. Har själv ägt Rolex från samma tidsperiod som en 16710 och just spännet känns riktigt billigt.
 

Stensjö

Breitling
16710 är också snygg och ger dessutom mer alternativ till anpassning eftersom man själv kan byta insert. Fast (som du säkert vet) länken och spännet är av betydligt sämre kvalitet än en nyare 116710. Har själv ägt Rolex från samma tidsperiod som en 16710 och just spännet känns riktigt billigt.
Ja jag har fastnat lite för den. Angående länken, har sett att många byter till jubileumslänk på 16710, är den att föredra? Eller är det själva spännet som känns billigt?
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
116710 skulle mitt val varit. Jag hade valt en LN framför BLNR. Folk tror att BLNR är otroligt eftertraktade och prissätter begagnade till listpris eller mer, trots det fortfarande går att köpa nya precis överallt. LN är mer rimlig prissatt och snyggare i mitt tycke. Här kommer en bild på min gamla
IMG_0022.JPG
 

MånsT

Rolex
Ja jag har fastnat lite för den. Angående länken, har sett att många byter till jubileumslänk på 16710, är den att föredra? Eller är det själva spännet som känns billigt?
Jag har själv bara ägt Rolex Oyster-länk så det kan jag inte svara på. Spännet är taffligt men även själva länkbitarna är, som jag har förstått det, inte solida på 16710.
 

Stensjö

Breitling
116710 skulle mitt val varit. Jag hade valt en LN framför BLNR. Folk tror att BLNR är otroligt eftertraktade och prissätter begagnade till listpris eller mer, trots det fortfarande går att köpa nya precis överallt. LN är mer rimlig prissatt och snyggare i mitt tycke. Här kommer en bild på min gamla
IMG_0022.JPG
Tack för återkopplingen, otroligt fin klocka! :)
 

Ninen79

Audemars
Jag har en sub 16613 LN, Hulk, Gmt 16700 och en Gmt 116710 LN i samlingen. Kan säga att gmt C är min absoluta favorit och sub TT är den som används minst! Ska det vara guld så tycker jag att man ska ha helguld och inte TT isåfall.
IMG_0354.JPG

IMG_0667.JPG
 

UNO

Panerai
TT är roligt och lite lekfullare och mindre James Bond än stålsportdito.
Att matcha kläder till en blå TT är både omöjlig och löjligt enkelt beroende på vem du är.
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
116710 skulle mitt val varit. Jag hade valt en LN framför BLNR. Folk tror att BLNR är otroligt eftertraktade och prissätter begagnade till listpris eller mer, trots det fortfarande går att köpa nya precis överallt. LN är mer rimlig prissatt och snyggare i mitt tycke. Här kommer en bild på min gamla
IMG_0022.JPG
Instämmer helt. Hade tänkt köpa en BLNR men när jag provade och jämförde med LN ändrade jag mig. Tidlös, snyggare och passar till allt!
 
Topp