• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 14060, 16610 / Tudor Pelagos / Rolex Exp2

Hycena

Basic
Hejsan klocksnack!

Jag står inför ett svårt val av vilken som ska bli nästa klocka... Jag har en budget på nuvarande 35'000 kr och har grym beslutsångest. Det är nämligen så att jag har alltid haft Rolex Submariner som drömklocka och Tudor Pelagos som mål att ha nått innan jag går ut trean på gymnasiet (går i tvåan just nu). Men det har inte blivit av att jag köpt en än eftersom Rolex Submariner kom in i bilden och såg det faktiskt möjligt att ta mig dit men då kommer det stora problemet... Jag vill inte köpa en submariner bara för att det är en submariner utan vill ha en i bra skick och egentligen den nyare varianten (116610 eller 114060) och så långt orkar jag inte spara utan har då istället kollat på 14060 / 16610 ifrån Chrono24 och kan som billigast hitta för 40'000.

Jag har även funderat på Rolex Explorer 2 eller då en Tudor Pelagos som ett litet mellansteg tills jag kan köpa en 116610 / 114060.
Vad säger ni? Spara till 40tkr och köra på ett billigt alternativ av submariner eller köpa en exp2 / pelagos och använda tills jag har pengarna till att byta upp mig mot den "nya" versionen av submariner.

Förövrigt vad tror ni man bör betala för en Rolex 14060 / 16610 i någolunda skick? Eller kanske någon utav er som har en till salu?
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Alla alternativ är bra, men jag tycker Explorer2 är mycket prisvärd. Pelagos är fin men kräver en ganska krallig handled.
 

Zandibar

Basic
Vad är skillnaden mellan generation 1 av pelagos mot generation 2 förutom movement?
Estetiska skillnader som att 1 gen har två rader text och respektive 2 gen har fyra rader, på urtavlan. Dessutom bygger 2 gen mer på höjden. 2 gen finns även i blått utförande samt svart med destro. 1 gen finns endast i svart.
 

Zandibar

Basic
Tycker personligen att Pelagos är det roligaste alternativet. Cool lume (subjektivt), keramisk vridning, AR och ett otroligt trevligt spänne. Enda nackdelen är ju att den görs i titan och det gör den extrem lätt och att den är en rep-magnet.
 

Hycena

Basic
Tycker personligen att Pelagos är det roligaste alternativet. Cool lume (subjektivt), keramisk vridning, AR och ett otroligt trevligt spänne. Enda nackdelen är ju att den görs i titan och det gör den extrem lätt och att den är en rep-magnet.
Som Scaramanga säger så kanske den blir lite för stor.. 42mm är den right? Och inte jätte kul att köpa en klocka för att sedan dra ned den i värde genom att repa den när jag ändå vet att jag kommer att byta ut den senare.
 

nöt

Guld
2-Faktor
En fin 16610 kostar väl lika mycket som den nya fula subben nu. Så är nog ingen vits att köpa en sån. Kanske en Tudor blackbay?
 

bluetrain

Silver
Mellanlanda med en exp2 låter som en bra idé. En sådan bör du kunna få för runt 35kkr. Så kan du spara ihop till en sub i rekorderligt skick sen
 

Birkhel

Guld
2-Faktor
Tycker personligen att Pelagos är det roligaste alternativet. Cool lume (subjektivt), keramisk vridning, AR och ett otroligt trevligt spänne. Enda nackdelen är ju att den görs i titan och det gör den extrem lätt och att den är en rep-magnet.
Extremt lätt är den inte. Bra närvaro på handleden trots titanet. Annars håller jag med dig, pelagosen är en riktigt grym klocka
 

christian-h

Diamant
2-Faktor
Min röst faller på 16570. För min del slår den klockorna på fingrarna som du nämner.m

GMT och datum, med både svart och vit tavla. Bättre pris också.
 

Compiss

Pandion
2-Faktor
Köp en tudor BB är mitt tips
IMG_4758.JPG
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Min röst är på Pelagos. Pelagos har lug2lug på 50mm vilket inte är jättemycket. Små bra bandhorn som gör att den kan bäras av de flesta utan problem.

Lug2lug (längd) är ett viktigare mått än standardmåttet "diameter" hit och dit. Att Pelagos har klockvärldens skönaste vridringskänsla är ju inte heller helt fel.

Jag har sålt min Pelagos, så jag är inte längre partisk, utan enbart realist. :)
 

Hycena

Basic
Jag tror det blir en Pelagos tills pengarna finns för en vettig Submariner. Det har även varit den jag varit intresserad av längst och tror den blir bäst jämfört med Explorern som kom in i bilden för bara några dagar sen.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Köp en Exp 2 för 35.000:- nu och sälj om du vill testa någon annan senare. Du förlorar knappast några pengar på det iallafall.
 

Bjoerlin76

Guld
2-Faktor
Estetiska skillnader som att 1 gen har två rader text och respektive 2 gen har fyra rader, på urtavlan. Dessutom bygger 2 gen mer på höjden. 2 gen finns även i blått utförande samt svart med destro. 1 gen finns endast i svart.
Främsta skillnaden är att gen. 2 har inhouseverk, vilket 1 gen inte har som har ett ETA-baserat verk. 70h gångreserv med nya urverket.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Om du måste spara till de extra 5 000 kronorna för att nå 40 sammanlagt, så skulle jag rekommendera att du sparar ett bra tag till innan du bränner hela ditt kapital på en klocka.
 

Hycena

Basic
Om du måste spara till de extra 5 000 kronorna för att nå 40 sammanlagt, så skulle jag rekommendera att du sparar ett bra tag till innan du bränner hela ditt kapital på en klocka.
Hej på dig. Jag har 0 utgifter och spenderar mina pengar på saker jag bryr mig om, i det här fallet en klocka jag länge drömt om innan var det en DJ setup. Att jobba och att ha ett mål som man blir motiverad av kommer hjälpa mig i framtiden då det är rätt schyst att kunna ha dem pengarna (i värde av en klocka) när jag flyttar hemifrån. Vad ska jag annars spendera mina pengar på? Mc Donalds? Som resten av alla tonåringar gör... Nej tack.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hej på dig. Jag har 0 utgifter och spenderar mina pengar på saker jag bryr mig om, i det här fallet en klocka jag länge drömt om innan var det en DJ setup. Att jobba och att ha ett mål som man blir motiverad av kommer hjälpa mig i framtiden då det är rätt schyst att kunna ha dem pengarna (i värde av en klocka) när jag flyttar hemifrån. Vad ska jag annars spendera mina pengar på? Mc Donalds? Som resten av alla tonåringar gör... Nej tack.
Vilka tonåringar hänger du med?

Jag tänker spontant att grejer som kläder, resor och öl är prio för många i den åldern, men det behöver ju inte gälla alla såklart. Sen är det ju självfallet så att många i din ålder fortfarande lever på föräldrarna och får cash av dem.. men om situationen inte är sån så tycker jag att det kanske inte är ett genidrag att bränna alla deg man tjänat/sparat ihop på en dyr klocka - egentligen oavsett ålder. Och om man ändå ska göra det - se till att päronen har en bra försäkring som täcker dig samt att du har äkthetsintyg eller inköpskvitto så att du kan bevisa att klockan tillhör dig. :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Vilka tonåringar hänger du med?

Jag tänker spontant att grejer som kläder, resor och öl är prio för många i den åldern, men det behöver ju inte gälla alla såklart. Sen är det ju självfallet så att många i din ålder fortfarande lever på föräldrarna och får cash av dem.. men om situationen inte är sån så tycker jag att det kanske inte är ett genidrag att bränna alla deg man tjänat/sparat ihop på en dyr klocka - egentligen oavsett ålder. Och om man ändå ska göra det - se till att päronen har en bra försäkring som täcker dig samt att du har äkthetsintyg eller inköpskvitto så att du kan bevisa att klockan tillhör dig. :)
Håller med - MEN I den åldern....... köp hur dyr klocka du vill, se till att du har den försäkrad och några tusenlappar (5-10 typ? räcker långt om man bor hemma och går i skolan) kvar på kontot.
Behåll sedan klockan när du kommer ut i arbetslivet och börjar tjäna månadslön - så har du mer att spela med både gällande försäljning och köp (och byten).

@Hycena
 
Senast ändrad:

Hycena

Basic
Vilka tonåringar hänger du med?

Jag tänker spontant att grejer som kläder, resor och öl är prio för många i den åldern, men det behöver ju inte gälla alla såklart. Sen är det ju självfallet så att många i din ålder fortfarande lever på föräldrarna och får cash av dem.. men om situationen inte är sån så tycker jag att det kanske inte är ett genidrag att bränna alla deg man tjänat/sparat ihop på en dyr klocka - egentligen oavsett ålder. Och om man ändå ska göra det - se till att päronen har en bra försäkring som täcker dig samt att du har äkthetsintyg eller inköpskvitto så att du kan bevisa att klockan tillhör dig. :)
Självklart lägger man pengar på kläder och fritid med, har mitt egna företag och har dragit in en slant som jag väljer att lägga på mitt klockintresse. Samt har man ju fortfarande stöd ifrån föräldrarna så då ser jag inget problem med att lägga pengarna på en klocka.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Självklart lägger man pengar på kläder och fritid med, har mitt egna företag och har dragit in en slant som jag väljer att lägga på mitt klockintresse. Samt har man ju fortfarande stöd ifrån föräldrarna så då ser jag inget problem med att lägga pengarna på en klocka.
Kör hårt, men keep in mind att det kan finnas en poäng i sig i att inte stressa fram till drömklockan. :)
 

papabear

Silver
2-Faktor
Mitt tips: Vänta hellre och köp den klocka du verkligen vill ha. Man ångrar sig alltid om man inte köper det man egentligen velat ha. Personligen har jag svårt för ”mellansteg” likt det du nämner i trådstarten.
 

Hycena

Basic
Mitt tips: Vänta hellre och köp den klocka du verkligen vill ha. Man ångrar sig alltid om man inte köper det man egentligen velat ha. Personligen har jag svårt för ”mellansteg” likt det du nämner i trådstarten.
Kan inte hålla mig samt har Pelagosen ändå varit något jag velat ha länge så då har vi en check på den också. Tror att det kommer kännas bra ändå.
 
Topp