• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 14060m servicebehov?

Hej
Jag har en 14060m från 2011 som jag köpte NOS 2013 som har gått perfekt framtill förra veckan då jag lämnade in den på tryckprovnings hos AD. Efter det har den börjat sacka några minuter om dagen samt att gångreserven har blivit sämre. kan det ha hänt något vid trycktestet eller är det att det är dags för service? Eller kan man rucka den eller göra något annat test för att se om det är dags för service ?
Tacksam för svar
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kan inte säga säkert utan att kolla amplitude och beat error men låter tyvärr som om det är dags för service. Fjädern har kanske gått av?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tre år efter köp av NOS klocka från 2011 borde det normalt inte behövas en service.
Klockan är ändå 5 år, men kanske inte borde vara dags men ser det ändå inte som omöjligt att det är dags.
Oljornas egenskaper blir väl sämre med åren även om klockan legat två år oanvänd.
 

jabla

Sarlacc
Klockan är ändå 5 år, men kanske inte borde vara dags men ser det ändå inte som omöjligt att det är dags.
Oljornas egenskaper blir väl sämre med åren även om klockan legat två år oanvänd.
Respekterar att du står på den pessimistiska sidan och jag på optimistens baserad på min erfarenhet.
 

Sten

Cartier
Om klockan gått perfekt fram tills nu och sedan plötsligt börjat sacka någon minut per dag, så borde det väl vara nåt annat än behov av service?! Stora tidsavvikelser som beror på servicebehov kommer väl inte över natten? Eller?!
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Enligt Bergströms så behöver moderna rollar (tillverkade efter -02) service så sällan som var 10:e år. Detta har man tydligen kommit fram till ganska nyligen så jag har inte hört det någon annan stans tidigare.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Låter väl som den är magnitiserad? Gå tillbaka och förklara läget.
Tvärt om. ;) I så fall hade den rusat framåt.

Kan för övrigt meddela @Undersköterskan att jag frågade en erkänt bra Omegaurmakare om magnetism kan byggas upp inom klockan och göra så att klockan bara avviker lite. Hans svar var "nej, en magnetiserad klocka går väldigt mycket för fort, inte några sekunder för fort".
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enligt Bergströms så behöver moderna rollar (tillverkade efter -02) service så sällan som var 10:e år. Detta har man tydligen kommit fram till ganska nyligen så jag har inte hört det någon annan stans tidigare.
Tror jag kommenterat detta typ 10 gånger nu men informationen kommer från Tolex och vad de sa var att genomsnittstiden mellan service nu är uppe i 10 år, det handlar alltså om ett genomsnitt inte om en generell regel.
 

jabla

Sarlacc
Vi kanske bara lämnar in våra klockor inom olika tidsintervall. Jag kör enl tillverkarens rekommendation och inte när klockan börjat gå illa
Jag lämnade in min Daytona för kontroll av servicebehov när den var sex år gammal men Rolexurmakaren tyckte det räckte med en täthetsservice.
Samma sak med min YM som hade okänd servicehistorik.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Allt handlar om hur klockan har levt & vad den har blivit utsatt för(& kanske lite otur). Arbetar du med att borra i sten tolv timmar om dagen, fem dagar i veckan, med en Rolex på armen... Ja, då ligger nog en service något närmre än servicen på kontor-Kalles & hans sub.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Tror jag kommenterat detta typ 10 gånger nu men informationen kommer från Tolex och vad de sa var att genomsnittstiden mellan service nu är uppe i 10 år, det handlar alltså om ett genomsnitt inte om en generell regel.

Jaha, så lät det inte på killen jag pratade med på Bergströms. Han sa "det räcker om du lämnar in klockan om 10 år för service".
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Tror jag kommenterat detta typ 10 gånger nu men informationen kommer från Tolex och vad de sa var att genomsnittstiden mellan service nu är uppe i 10 år, det handlar alltså om ett genomsnitt inte om en generell regel.
Tveksamt att Rolex har koll på vad genomsnittet för service är för olika klockor. Hade det varit så borde man ju kunna få ut servicehistorik för varje klocka.
Bör alltså vara det rekommenderade intervallet.
Rolex skrev själva "The lenght of our service warranty will remain at two years. However the typical time frame between service intervals has grown to approximately ten years".
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tveksamt att Rolex har koll på vad genomsnittet för service är för olika klockor. Hade det varit så borde man ju kunna få ut servicehistorik för varje klocka.
Bör alltså vara det rekommenderade intervallet.
Rolex skrev själva "The lenght of our service warranty will remain at two years. However the typical time frame between service intervals has grown to approximately ten years".
Typisk tid mellan service är väl typ samma sak som jag skrev, men visst kan man skilja på medelvärde och typvärde.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Typisk tid mellan service är väl typ samma sak som jag skrev, men visst kan man skilja på medelvärde och typvärde.
Hm är inte riktigt med på vad du menar. Finns det någon tillverkare som sätter ett exakt rekommenderat intervall? Det är ju oftast en gissning, som i Omegas fall med 4-5 år.
Vad anser du att Rolex rekommenderar för intervall?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hm är inte riktigt med på vad du menar. Finns det någon tillverkare som sätter ett exakt rekommenderat intervall? Det är ju oftast en gissning, som i Omegas fall med 4-5 år.
Vad anser du att Rolex rekommenderar för intervall?
Av vad jag läst på diverse internationella ställen är de rekommenderade intervallen samma som tidigare samtidigt som de belyser att den typiska tiden (typvärdet) mellan service är uppe i 10 år.

Tror inte ens Rolex skriver rekommenderat serviceintervall i sina leaflets, har för mig de skriver "vid behov".
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Av vad jag läst på diverse internationella ställen är de rekommenderade intervallen samma som tidigare samtidigt som de belyser att den typiska tiden (typvärdet) mellan service är uppe i 10 år.

Tror inte ens Rolex skriver rekommenderat serviceintervall i sina leaflets, har för mig de skriver "vid behov".
Lurigt detta. Men eftersom Rolex inte har gått ut med något annat och inte klagat på 10-års snittet så får man väl utgå från att det är ett ok intervall. Speciellt när AD säger detsamma som ändå har intresse av att tjäna pengar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lurigt detta. Men eftersom Rolex inte har gått ut med något annat och inte klagat på 10-års snittet så får man väl utgå från att det är ett ok intervall. Speciellt när AD säger detsamma som ändå har intresse av att tjäna pengar.
Om inte annat ä det ett bra säljargument. ;)
Jag litar inte blint på AD, bättre att kolla med källan.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tveksamt att Rolex har koll på vad genomsnittet för service är för olika klockor. Hade det varit så borde man ju kunna få ut servicehistorik för varje klocka.
Bör alltså vara det rekommenderade intervallet.
Rolex skrev själva "The lenght of our service warranty will remain at two years. However the typical time frame between service intervals has grown to approximately ten years".
Klart de har koll. Alla som servas hos AD registreras i deras datasystem. Sen att de inte vill dela med sig av de uppgifterna är rätt typiskt rolex.
 
Topp