• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 14270, 26k, ok?

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2688/vara/1027575

Priset för denna inkl. provision lär bli runt 26 000 kr. Är det en dålig affär? Tycker klockan ser ut att vara i väldigt bra skick. Att den saknar tillbehör gör mig ingenting.

En fråga om Kaplans: Jag antar att ett kvitto därifrån ändå kan användas som visst intyg om att klockan är OK. Däremot såg jag att det som tillval fanns "äkthetsintyg", vilket i mina öron klingar som "jaha, kan man inte intyga det annars?", jag menar... En butik som Kaplans lär väl intyga för sig själva att det dem säljer är äkta?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag vet inte riktigt, vad är det för spänne? Antingen är det något annat än Rolex eller så är det extremt mycket polerat eftersom jag inte ser kronan på spännet. Kan dock vara den dåliga bilden dock.
 
Jag vet inte riktigt, vad är det för spänne? Antingen är det något annat än Rolex eller så är det extremt mycket polerat eftersom jag inte ser kronan på spännet. Kan dock vara den dåliga bilden dock.

Ja jäklar ja.

Det står "Oysterklocklänk", är inte den original så ja. Då är det helt annorlunda. Fan vad dåligt! Visst nu står det inte originallänk, men det är ju något man förutsätter om det inte står uttryckligen att det inte är. Jag får ringa Kaplans och höra.

Tack för du observerade det :)
 

Marckus

Panerai
Priset är väl inte uppåt väggarna, men det är inte heller speciellt bra då den varken har box och papper eller dokumenterad service. Tidiga 14270 med lugholes och fina 114270 med 3130-verket är två varianter jag tycker känns lite roligare än denna variant.

Köper du från Kaplans är äktheten garanterad på det som nämns i annonstext, dock inte dokumenterad såvida du inte köper ett intyg
 
Priset är väl inte uppåt väggarna, men det är inte heller speciellt bra då den varken har box och papper eller dokumenterad service. Tidiga 14270 med lugholes och fina 114270 med 3130-verket är två varianter jag tycker känns lite roligare än denna variant.

Köper du från Kaplans är äktheten garanterad på det som nämns i annonstext, dock inte dokumenterad såvida du inte köper ett intyg

Och även du talar om priset utifrån att länken är original?
14270 är trevlig med lug holes, är i kontakt med en medlem här men jag har lite grann av ett finansieringsproblem då ju han naturligt bara kan ta emot kontant och Kaplans kan ta emot kreditkort.

Det ska sägas att mitt bud gjordes med påverkan av alkohol.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ja jäklar ja.

Det står "Oysterklocklänk", är inte den original så ja. Då är det helt annorlunda. Fan vad dåligt! Visst nu står det inte originallänk, men det är ju något man förutsätter om det inte står uttryckligen att det inte är. Jag får ringa Kaplans och höra.

Tack för du observerade det :)


Fast enligt beskrivningen så är nog länken äkta, det står "Oysterlocklänk, viklås, Ref nr. 78790-Z6/558 B, ca 1997." och allt är rätt, länkreferens, ändlänkar och året passar med klockans serienummer som börjar med U = 1997.

Det är nog bara att den är mycket polerad och sen är det en dålig bild.
 
Fast enligt beskrivningen så är nog länken äkta, det står "Oysterlocklänk, viklås, Ref nr. 78790-Z6/558 B, ca 1997." och allt är rätt, länkreferens, ändlänkar och året passar med klockans serienummer som börjar med U = 1997.

Det är nog bara att den är mycket polerad och sen är det en dålig bild.

Aja jag tänker då be om att få dra mig ur om den är polerad och dessutom så mycket att kronan är borta utan att detta framgår. Jag antar då att även boet är polerad.
 

Marckus

Panerai
Är viklåset inte 100 får du garanterat dra dig ur. Härlig och användbar klocka, 14270!
IMG_1334.jpg
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Hej,

Ett förhastat kreditköp på 26' under påverkan av alkohol när man har finansieringsproblem låter inte helt bra.

Se till att hålla klockhobbyn på en sund och bra nivå, så att du kan njuta av varje köp och innehav. Låt dig inte ryckas med i en märkes- och konsumtionshets.

Du har redan en grymt fin klocka som 95% av Sveriges befolkning ser som en "lyxklocka". Kom ihåg det! :)

Ett vänligt tips i all välmening som jag hoppas att du tar på rätt sätt!

/Robert
 
Hej,

Ett förhastat kreditköp på 26' under påverkan av alkohol när man har finansieringsproblem låter inte helt bra.

Se till att hålla klockhobbyn på en sund och bra nivå, så att du kan njuta av varje köp och innehav. Låt dig inte ryckas med i en märkes- och konsumtionshets.

Du har redan en grymt fin klocka som 95% av Sveriges befolkning ser som en "lyxklocka". Kom ihåg det! :)

Ett vänligt tips i all välmening som jag hoppas att du tar på rätt sätt!

/Robert

Tack RobertD för omtanken!

Finansieringen har jag egentligen råd med men då behöver jag sälja värdepapper, och det vill jag helst inte. Med det sagt var det fortfarande ett förhastat köp som inte låter bra, som du sa :)
 
Enligt Kaplans är viklåset original och att det "på en del modeller inte finns en krona på viklåset", kan någon bekräfta detta? Låter som en ursäkt som är helt omöjlig att bekräfta?
 
Utan att det framgår? Det är väl bild på det?

Jo tack, jag utgår ju från att Kaplans är seriösa. Står det inte att länken inte är original så förutsätter jag att den är det. Om det på bilden sedan visar sig att viklåset saknar krona så utgår jag också att det inte ska finnas krona på viklåset, eftersom jag ju förutsätter att länken är original.

Men om sedan det visar sig som vissa här har kommenterat, att kronan saknas och att det kan vara en följd av polering, så undrar ju jag 1) är det en följd av polering? eller 2) är den inte polerad och trots allt är viklåset alltså inte original eftersom att kronan som bör vara där saknas?
 
Jag har hursomhelst varit i kontakt med Kaplans och tycker att det är ett jävla kukbemötande man får.

Jag frågade om klockan var polerad. Till svar får jag att "det vet vi inte och det är ingenting vi frågar tidigare ägare om eller kontrollerar själva", vilket jävla skitsnack. Har sett på flera andra auktioner tidigare att det framgår om klockan varit polerad eller inte.

Här är flera tidigare objekt där det framgick att klockan varit polerad:

http://kaplansguldsmedsverkstad.se/sv/auktioner/2570/vara/976498
http://kaplansguldsmedsverkstad.se/sv/auktioner/2635/vara/1007301
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2548/vara/966948
 
Så Kaplans argument är att viklåset är original och att det på "vissa modeller" inte finns krona.

Jag har inte hittat en enda originallänk som är utan krona.

Finns någon här som vet om det stämmer eller inte?
 
Så Kaplans argument är att viklåset är original och att det på "vissa modeller" inte finns krona.

Jag har inte hittat en enda originallänk som är utan krona.

Finns någon här som vet om det stämmer eller inte?

Ja exakt, jag hittar inte en enda originallänk från Rolex som saknar kronan på vikspännet. Någon bättre kunnig här får gärna bekräfta eller falsifiera detta. För Kaplans hävdar ju att viklåset är original och att det på vissa modeller inte finns krona.

Jag antog att länken är original och om kronan nu ska finnas, men inte finns, att länken blivit polerad. Men även på denna grund skulle jag inte köpa klockan.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor

ZQT

The Banker
2-Faktor
NEJ! Tycker priset känns alldeles för högt, när den dessutom saknar tillbehör, kan du dra dig ur så skulle jag göra det. Jag skulle försöka häva köpet pga att viss information saknas, att Rolexemblemet saknas på spännet tex.
Man kan få denna från chrono24 för samma pengar, fullset + att den har kronan på spännet.
https://www.chrono24.se/rolex/profe...arch/index.htm&watchCategories=&watchTypeId=U
Problemet är ju att han redan har tryckt av...
Ja exakt, jag hittar inte en enda originallänk från Rolex som saknar kronan på vikspännet. Någon bättre kunnig här får gärna bekräfta eller falsifiera detta. För Kaplans hävdar ju att viklåset är original och att det på vissa modeller inte finns krona.
Jag antog att länken är original och om kronan nu ska finnas, men inte finns, att länken blivit polerad. Men även på denna grund skulle jag inte köpa klockan.
Aldrig sett utan krona på en 78790-länk men Rolex kan ibland ha många variationer på vissa prylar
 
Så är det, tyvärr. Däremot kommer jag reklamera köpet om det visar sig att:

1) Viklåset inte är original, om det visar sig att viklås från Rolex inte tillverkas utan krona till den här modellen,
2) viklåset är likväl original men har blivit polerat såpass att kronan inte längre syns.

Eftersom klockan är i servicebehov kommer den, om jag blir tvungen att köpa loss den, att direkt hamna hos Rob E där jag även kommer be honom ta ställning till om klockan är polerad eller om viklåset är original.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Enligt Kaplans är viklåset original och att det "på en del modeller inte finns en krona på viklåset", kan någon bekräfta detta? Låter som en ursäkt som är helt omöjlig att bekräfta?
Om citatet stämmer, så är det struntsnack... och ett anmärkningsvärt uttalande som avslöjar okunskap, eller ignorans.

klockan har f ö också fått tavlan utbytt. Den har så lågt u-serienummer att den borde ha en tritiumtavla. Eventuellt, men bara eventuellt, en s.k. Swiss Only-tavla.

A
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Om citatet stämmer, så är det struntsnack... och ett anmärkningsvärt uttalande som avslöjar okunskap, eller ignorans.

klockan har f ö också fått tavlan utbytt. Den har så lågt u-serienummer att den borde ha en tritiumtavla. Eventuellt, men bara eventuellt, en s.k. Swiss Only-tavla.

A


Mig veterligen finns det inga 78790 länkar utan kronor på låset, något du känner till?
 
Om citatet stämmer, så är det struntsnack... och ett anmärkningsvärt uttalande som avslöjar okunskap, eller ignorans.

klockan har f ö också fått tavlan utbytt. Den har så lågt u-serienummer att den borde ha en tritiumtavla. Eventuellt, men bara eventuellt, en s.k. Swiss Only-tavla.

A

Jaha tavla bytt också. Detta känns inte bra alls. Köper man en klocka från Kaplans förväntar man sig att man ska kunna skapa en tråd om klockan utan att det framgår saker som inte framgick i annonsen, som: 1) fel viklås 2) polerad 3) tavlan är bytt.

Uttalandet gjorde över telefon med en mellanman. Däremot väntar jag på ett samtal från Kaplans just nu.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jaha tavla bytt också. Detta känns inte bra alls. Köper man en klocka från Kaplans förväntar man sig att man ska kunna skapa en tråd om klockan utan att det framgår saker som inte framgick i annonsen, som: 1) fel viklås 2) polerad 3) tavlan är bytt.

Uttalandet gjorde över telefon med en mellanman. Däremot väntar jag på ett samtal från Kaplans just nu.


Men sluta gå an om att den är polerad. 98% av alla klockor poleras en eller flera gånger under sin livstid. Knappast ett skäl för att häva köpet.
Att låset är fejk/eftermarknad kan vara ett skäl, om det nu visar sig att det är det.
På mig låter det som att du vill hitta massa anledningar att komma undan ett köp du ångrar. Tänk efter innan istället.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Nope. Skulle ju vara såväl korkat som magiskt. Om låset är så polerat att kronan är borta så syns ju det på baksidan då kronan är stämplad i låsblecket. Saknas krona där är det ingen Rolexprodukt, vill jag påstå.

A


Sant. Baksidan är ju en giveaway. Dock är det ju trist om den är SÅ polerad. Men som sagt, det är riktigt trötta bilder.

Håller med easy också, polering är inget skäl för hävning.
 
Topp