• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 14270, 26k, ok?

Men sluta gå an om att den är polerad. 98% av alla klockor poleras en eller flera gånger under sin livstid. Knappast ett skäl för att häva köpet.
Att låset är fejk/eftermarknad kan vara ett skäl, om det nu visar sig att det är det.
På mig låter det som att du vill hitta massa anledningar att komma undan ett köp du ångrar. Tänk efter innan istället.

Jag vill veta om den är polerad eller inte om jag frågar och framförallt om den är såpass polerad att kronan försvinner, för då är den ordentligt polerad. Jag kan tänka mig att köpa en polerad klocka, om jag som sagt får veta det. Det är inte mer än schysst att man är uppriktig mot varandra säljare och köpare emellan, eller hur?

Det har framgått på andra klockor om polering förekommit eller inte, men inte på denna (alltså förutsätter jag att den inte är polerad), samt att man vägrar uttala sig om det låter inte heller bra. Besitter man sådan kunskap att man kan uttala sig om att det på "vissa viklås för den här modellen inte finns krona", men inte besitter kunskapen för att kunna uttala sig om huruvida klockan är polerad eller inte, så låter det som man försöker dölja något.

Handlar jag på Kaplans är det lite grann grejen att man som amatör ska kunna förlita sig på handlaren utan att behöva tänka till om väsentliga saker som istället framgår här, av ren slump, när jag frågar om priset var ok. När jag skapade tråden kan du själv se att jag inte hade för avsikt att häva köpet, jag frågade dels om priset var ok och dels om vad man menar med tillägget äkthetsintyg när alla klockor som säljs hos Kaplans väl ska vara äkta?

Sedan är det, även om majoriteten av klockorna poleras, visst väsentligt att få veta om klockan är polerad eller inte! En klocka som är i fint skick men inte är polerad måste kunna hållas isär en klocka som är i fint skick för att den har blivit polerad! Således är poleringen helt klart en åtgärd som påverkar värderingen.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jaha tavla bytt också. Detta känns inte bra alls. Köper man en klocka från Kaplans förväntar man sig att man ska kunna skapa en tråd om klockan utan att det framgår saker som inte framgick i annonsen, som: 1) fel viklås 2) polerad 3) tavlan är bytt.

Uttalandet gjorde över telefon med en mellanman. Däremot väntar jag på ett samtal från Kaplans just nu.
Tycker boetten och länken ser OK ut. Klockan är sexton år. Så visst slitage plus utbytesdelar är rimligt. Och priset tycks vara satt därefter. Det kan du nog inte göra ngt åt. Däremot ska Kaplans ha koll på originalitet. De ska också ha koll på att priset reflekterar skicket. Att de inte kommenterar ev polering är också rimligt. Kan vara omöjligt att avgöra på en begagnad klocka.

Skulle gissa att klockan är helt OK, men låset borstat. Nytt lås kostar drygt 3000 kr oprutat, tror jag.
 
Jag får väl åka in till Kaplans och se på insidan av viklåset.

Någon som vet hur det där ska se ut?

Kan tillägga för den som tror att jag stör mig på polering, den klocka jag har nu är polerad och jag köpte den med full insikt om detta.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Grejen med auktioner är väl att auktionshuset inte är en "butik" utan mer en mellanhand mellan säljare och köpare. Så man kan nog inte förvänta sig så mycket mer än exakt det som står i texten. Dvs står det varken polerad eller opolerad så vet man inget om det. Står det inget om tavlan så är det upp till köparen att bilda sig en uppfattning. Annars ska man vända sig till en regelrätt butik.

Men någon lite mer kunnig får gärna fylla på. Vill tex minnas att någon här på KS faktiskt jobbar på Kaplans?
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Jag får väl åka in till Kaplans och se på insidan av viklåset.

Någon som vet hur det där ska se ut?

Kan tillägga för den som tror att jag stör mig på polering, den klocka jag har nu är polerad och jag köpte den med full insikt om detta.

Här är lite hjälp på traven om hur insidan ska se ut. Hoppas det löser sig.
IMAG2854_1.jpg
 
Om man polerar ett sådant lås så hårt att kronan är helt omöjlig att se på utsidan, borde det inte nästan vara hål igenom då? Den ser så djupt stansad ut?

Fast enligt Kaplans ska viklåset så tillverkar Rolex sina viklås till den här modellen utan krona. Så när det kommer till poleringen ska åtminstone avsaknaden av krona på viklåset inte vara till följd av en polering. Det är jag som har hoppats på, hellre original och sjukt mycket polerad, än fejk och polerad.
 
Grejen med auktioner är väl att auktionshuset inte är en "butik" utan mer en mellanhand mellan säljare och köpare. Så man kan nog inte förvänta sig så mycket mer än exakt det som står i texten. Dvs står det varken polerad eller opolerad så vet man inget om det. Står det inget om tavlan så är det upp till köparen att bilda sig en uppfattning. Annars ska man vända sig till en regelrätt butik.

Men någon lite mer kunnig får gärna fylla på. Vill tex minnas att någon här på KS faktiskt jobbar på Kaplans?

Men värderingen görs väl ändå av Kaplans? Och en sådan sak som om en klocka är polerad till sådan grad att kronan på ett viklås försvinner skulle väl påverka värderingen.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Om man polerar ett sådant lås så hårt att kronan är helt omöjlig att se på utsidan, borde det inte nästan vara hål igenom då? Den ser så djupt stansad ut?

Kanske det. Om det dock funnits någon krona där så skulle jag nog tro att det ändå är lättare att urskilja den på baksidan.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Om man polerar ett sådant lås så hårt att kronan är helt omöjlig att se på utsidan, borde det inte nästan vara hål igenom då? Den ser så djupt stansad ut?

Jag har haft en 93150-länk där kronan på låset i princip var bortpolerad. Trist, men påverkar inte konstruktionen nämnvärt tror jag. Värdet på länken påverkas ju negativt, men det störde mig inte mycket då. Inte så att man sitter och stirrar på låset.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Men värderingen görs väl ändå av Kaplans? Och en sådan sak som om en klocka är polerad till sådan grad att kronan på ett viklås försvinner skulle väl påverka värderingen.
Ja. Och värderingen reflekterar skicket. Kolla annonserade priser här på KS och på chrono24. Du fåt förstås betala en premie när du ropar hem på auktion.

Helt uppenbart fanns det ju minst en budgivare som accepterade begärt pris. Eller hur?

Så vitt jag vet har 14270 bara sålts med 78360 och senare 78790. Båda har krona på låset. Vill med bestämdhet påstå att om Kaplans säger något annat så är det nonsens. Men du säger att det var ett citat i andra hand, så när du hämtar klockan, be att få prata med någon av dem som värderar klockor för en kommentar.
 
Ja. Och värderingen reflekterar skicket. Kolla annonserade priser här på KS och på chrono24. Du fåt förstås betala en premie när du ropar hem på auktion.

Helt uppenbart fanns det ju minst en budgivare som accepterade begärt pris. Eller hur?

Så vitt jag vet har 14270 bara sålts med 78360 och senare 78790. Båda har krona på låset. Vill med bestämdhet påstå att om Kaplans säger något annat så är det nonsens. Men du säger att det var ett citat i andra hand, så när du hämtar klockan, be att få prata med någon av dem som värderar klockor för en kommentar.

Ja så packad var jag inte när jag la budet. Jag jämförde med både C24 och andra annonser, ett pris på 26k tycker jag var OK, även om jag sen vill få det bekräftat här i tråden.

Däremot tycker jag inte att priset är okej om det visar sig att klockan har 1) polerats så mycket att kronan försvunnit och har det polerats så mycket tycker jag också att det ska framgå i annonsen (vilket har gjorts i andra annonser). Men nu har detta redan avfärdats av Kaplans genom hänvisningen att 2) viklåset original är utan krona, vilket enligt många här och som jag själv uppfattat är högst osannolikt och därför kanske Kaplans drar tillbaka det och trots allt hävdar polering men då vill jag igen invända med förra punkten.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ja. Och värderingen reflekterar skicket. Kolla annonserade priser här på KS och på chrono24. Du fåt förstås betala en premie när du ropar hem på auktion.

Helt uppenbart fanns det ju minst en budgivare som accepterade begärt pris. Eller hur?

Så vitt jag vet har 14270 bara sålts med 78360 och senare 78790. Båda har krona på låset. Vill med bestämdhet påstå att om Kaplans säger något annat så är det nonsens. Men du säger att det var ett citat i andra hand, så när du hämtar klockan, be att få prata med någon av dem som värderar klockor för en kommentar.
Jag måste rätta mig själv! Hur kan jag glömma, att fram till dess att 78790 introducerades, då gick det att för en extra peng beställa 14270 på 93150 (dvs samma länk som Submarinern). Det var ju exakt så jag köpte min 14270 för snart tjugo år sedan! En utmärkt klocka. En av mina all time favourites! Självklart sitter det en krona på låset till 93150 också.

Tycker jag har ganska bra koll på just 14270n, men ska botanisera lite mer i minnesarkivet om det är något jag missar. 78790 kom som länk till 14270 sent 1997, på sena T-serien. Minns hur det irriterade mig att jag då redan hade det klumpigare 93150, då 78790 i mångt är det mest pålitliga låset Rolex har gjort. Litet och kompakt i kombination med säkerhetsbygeln. Dessutom har de allra första 78790 en positiv egenskap (enligt min mening) då de INTE har den "nos" på sista länken som ligger an mot boetten. Det gör att länken kan rotera fritt runt bandstiftet på det sätt som nyare länkar inte kan. Jag gillar det. Så var det ju "förr i tiden". Detta finns enbart på 78790 tillverkade 1997 + fram till ca augusti 1998. Ganska unikt med andra ord. Och kuriosa, förstås.

Vet att det finns lite udda lås, som man kanske inte ser var dag; som till exempel ett dykarlås med helt slätt låsbleck utan den typiska Oysterlänksprägligen. Men också detta lås har en krona stämplad, dock roterad 90 grader. Det är nog den mest ovanliga länk jag kan komma på. Möjligen saknade de allra första Oysterlänkarna krona på låset... men nu är vi väl en sjuttio år bakåt i tiden... Det var före min tid... :-D
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Här är yttligare en referens bild från en 78790 länk med en polerad rolex krona...
image.jpg


På baksidan syns tydligt rolex kronan
image.jpg


78790 länken har aldrig sålts utan kronan! (Den är borta pågrund av polering (eller är den feik)

Mvh
Micke
 
Här är yttligare en referens bild från en 78790 länk med en polerad rolex krona...
image.jpg


På baksidan syns tydligt rolex kronan
image.jpg


78790 länken har aldrig sålts utan kronan! (Den är borta pågrund av polering (eller är den feik)

Mvh
Micke

Är den din? Tänkte bara om du klämmer lite, hade det ens gått som någon annan tidigare sa att polera den så pass mycket att det blir helt plant utan att det går igenom? För kronan är väl slagen underifrån?
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är den din? Tänkte bara om du klämmer lite, hade det ens gått som någon annan tidigare sa att polera den så pass mycket att det blir helt plant utan att det går igenom? För kronan är väl slagen underifrån?

Ja, det är min ;)

Ja, det går att polera bort rolex kronan utan att "det går igenom". (Så den skulle kunna vara bort polerad men fortfarande original).

Mvh
Micke
 
Nu får jag lite dåligt samvete...

Jag har inte sett den med egna ögon och det är väl hög tid att jag gör det.

Pratat med Kaplans som sa dels att den med största sannolikhet blivit polerad men att den är "skitfräsch" (lol) och att kronan inte syns på bilden bara var märkligt, för han som hade den framför sig nu såg den tydligt. På min skärm ser jag ingenting som liknar en krona men man ser någon typ av stor prick som skiftar i ljusare färg och där kronan egentligen ska sitta. Haha... o_O
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Bra idé! En del kör tydligen med att kolla på klockorna IRL innan de köper. Tror jag ska prova det själv nästa klocka jag köper ;)

Jag har en rejält nedpolerad krona på mitt lås och skulle man ta bild som de har gjort med minimalt skärpedjup så är det möjligt att den inte skulle synas. IRL så är det inget problem.
 
Bra idé! En del kör tydligen med att kolla på klockorna IRL innan de köper. Tror jag ska prova det själv nästa klocka jag köper ;)

Jag har en rejält nedpolerad krona på mitt lås och skulle man ta bild som de har gjort med minimalt skärpedjup så är det möjligt att den inte skulle synas. IRL så är det inget problem.

Haha ja det är nog en bra idé och ännu bättre är att jag ska börja leva efter RobertDs ord tidigare i tråden.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag fattar inte, kaplans har ju visat bilder på att spännet är polerat? Varför skulle man då få häva köp, bara för att man själv inte gillar det?
 
Jag fattar inte, kaplans har ju visat bilder på att spännet är polerat? Varför skulle man då få häva köp, bara för att man själv inte gillar det?

Frågan var om viklåset var utan krona och således inte original, eller om klockan blivit så polerat att kronan helt försvunnit. Hade det varit förra hade det varit skäl att häva, det senare lite mer diskutabelt. Jag kände inte till att krona alltid ska finnas på ett original viklås. Därför antog jag att så inte var fallet, varför skulle jag då ana att den snarare blivit bortpolerad när polering inte heller framgick i annonsen?

Nu visade det sig att den har blivit polerad. Däremot inte så att kronan försvunnit. Det har med fotograferingen att göra.

Det ska även tilläggas att när Kaplans först sa att vissa modeller inte har krona på viklåset menade man en sån krona som man kan "greppa" tag i när man låser och öppnar spännet.
 

Andrew

Cartier
Jag har hursomhelst varit i kontakt med Kaplans och tycker att det är ett jävla kukbemötande man får.

Jag frågade om klockan var polerad. Till svar får jag att "det vet vi inte och det är ingenting vi frågar tidigare ägare om eller kontrollerar själva", vilket jävla skitsnack. Har sett på flera andra auktioner tidigare att det framgår om klockan varit polerad eller inte.

Här är flera tidigare objekt där det framgick att klockan varit polerad:

http://kaplansguldsmedsverkstad.se/sv/auktioner/2570/vara/976498
http://kaplansguldsmedsverkstad.se/sv/auktioner/2635/vara/1007301
http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2548/vara/966948

Du måste förstå att det är skillnad på polerad och polerad. En klocka kan till exempel ha polerad länk utan att vara polerad i efterhand.
 
Topp