• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 1603

fredrik!

Cartier
Hej,

Fick min andra 1603:a idag och blev lite fundersam. Det är så att när jag drar ut kronan på min tidigare modell så stannar sekundvisaren tills kronan är tillbaka. På den nya jag fick tillhanda idag så rör sig sekundvisaren trots att kronan är utdragen. Har någon en bra förklaring på hur detta kan skilja sig så markant?

Vänligen,
Fredrik
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nu är jag ingen expert på Rolex, men på äldre modeller (dom utan 3135 verket) - alltså innan år 1989 har inte någon hack-funktion (dvs funktion att stoppa visaren när kronan är ute i andra läget)
 

max

Dancing Queen
80talisten skrev:
Nu är jag ingen expert på Rolex, men på äldre modeller (dom utan 3135 verket) - alltså innan år 1989 har inte någon hack-funktion (dvs funktion att stoppa visaren när kronan är ute i andra läget)

Nja -71 fick gamla verket hackfunktion, är klockan tillverkad före så har den det dock ej. Har jag förstått saken rätt så bytte de namn på verket men det stog fortfarande gamla namnet på brygga osv.. j*vligt rörigt verkar det iaf, nån med mer koll på just 1603 kan säkert fylla i bättre info.

EDIT: sökte lite för att komplettera svaret. Fram till ungefär 1971 så hade 1601 1565-verk, sen bytte de till 1575 (ibland märkt 1570 pga att de hade samma brygga till båda verken där 1570 är utan datum och 1575 är med datumfunktion) då de la till hackfunktion.
Så är klockan tillverkad tidigare än 1971 så är det ett 1565-verk i och den har då ej hackfunktion
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
max skrev:
80talisten skrev:
Nu är jag ingen expert på Rolex, men på äldre modeller (dom utan 3135 verket) - alltså innan år 1989 har inte någon hack-funktion (dvs funktion att stoppa visaren när kronan är ute i andra läget)

Nja -71 fick gamla verket hackfunktion, är klockan tillverkad före så har den det dock ej. Har jag förstått saken rätt så bytte de namn på verket men det stog fortfarande gamla namnet på brygga osv.. j*vligt rörigt verkar det iaf, nån med mer koll på just 1603 kan säkert fylla i bättre info.
Okej, tack för rättelsen :)
 

fredrik!

Cartier
max skrev:
80talisten skrev:
Nu är jag ingen expert på Rolex, men på äldre modeller (dom utan 3135 verket) - alltså innan år 1989 har inte någon hack-funktion (dvs funktion att stoppa visaren när kronan är ute i andra läget)

Nja -71 fick gamla verket hackfunktion, är klockan tillverkad före så har den det dock ej. Har jag förstått saken rätt så bytte de namn på verket men det stog fortfarande gamla namnet på brygga osv.. j*vligt rörigt verkar det iaf, nån med mer koll på just 1603 kan säkert fylla i bättre info.

EDIT: sökte lite för att komplettera svaret. Fram till ungefär 1971 så hade 1601 1565-verk, sen bytte de till 1575 (ibland märkt 1570 pga att de hade samma brygga till båda verken där 1570 är utan datum och 1575 är med datumfunktion) då de la till hackfunktion.
Så är klockan tillverkad tidigare än 1971 så är det ett 1565-verk i och den har då ej hackfunktion

Tack för klargörandet. Jag ska erkänna att jag skrev lite i all hast och jämförelsen skulle egentligen vara mellan en 1601 och en 1603, men lika barn leka bäst och förklaringen ovan svarar på frågan. :oops: :oops:

Här kommer en bild för att föreviga tråden:
f67f3d1654d511e2a4da22000a1f9253_7.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
fredrik! skrev:
max skrev:
80talisten skrev:
Nu är jag ingen expert på Rolex, men på äldre modeller (dom utan 3135 verket) - alltså innan år 1989 har inte någon hack-funktion (dvs funktion att stoppa visaren när kronan är ute i andra läget)

Nja -71 fick gamla verket hackfunktion, är klockan tillverkad före så har den det dock ej. Har jag förstått saken rätt så bytte de namn på verket men det stog fortfarande gamla namnet på brygga osv.. j*vligt rörigt verkar det iaf, nån med mer koll på just 1603 kan säkert fylla i bättre info.

EDIT: sökte lite för att komplettera svaret. Fram till ungefär 1971 så hade 1601 1565-verk, sen bytte de till 1575 (ibland märkt 1570 pga att de hade samma brygga till båda verken där 1570 är utan datum och 1575 är med datumfunktion) då de la till hackfunktion.
Så är klockan tillverkad tidigare än 1971 så är det ett 1565-verk i och den har då ej hackfunktion

Tack för klargörandet. Jag ska erkänna att jag skrev lite i all hast och jämförelsen skulle egentligen vara mellan en 1601 och en 1603, men lika barn leka bäst och förklaringen ovan svarar på frågan. :oops: :oops:

Här kommer en bild för att föreviga tråden:
f67f3d1654d511e2a4da22000a1f9253_7.jpg

Riktigt fina! grattis :)
 
Topp