• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 16600 funderingar..

SimonML

Omega
Hej kära forummedlemar!

Jag har länge gått i köptankar kring olika Rolexmodeller och har precis bestämt mig för en Sea-Dweller ref 16600 alt en trippelsexa om möjligheten finns.

Då jag tidigare inte har haft en "riktig" klocka från en etablerad tillverkare (bortsett från något inspel av vintage Omega mf) så skulle jag vilja få lite perspektiv på känslan i en sportrolex. Man får ofta läsa åsikter kring spännet och oysterbandet som vissa beskriver som tunt och inte alls i närheten samma känsla som resten av klockan. Vad innebär det exakt? Det jag har att jämföra med är min Steinhart Ocean One á 3000kr. Rolex är Rolex eller? Jag skall vid tillfälle självklart försöka testa en själv men tyvärr är inte utbudet det största här uppe..

Jag skulle helst köpa ett sent exemplar Z alt V serie om jag förstått det rätt? Dock så saknas de praktiska hålen i bandhornen på dem.. Vilken är den sista serien/årsmodellen med hål?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
V är inte så lätt att hitta.
En Z sålde jag nyss.

Länken är kass jämfört med resten av klockan, men ändå charmig. Och bekväm som fan.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Tror lug holen försvann from f-serien från 2004.

Min v-serie säger hej :)
28c91cee-fa1a-41d6-861a-ac8827a33c03_zpscb1f9571.jpg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jäkligt trevlig klocka, hade en u-serie förut.

Vad gäller länken så är det primärt spännet/claspen som är lite "rassligt" jämfört med resten av klockan. Märks dock inte speciellt mkt när klockan sitter på armen, så det är inte en jättesak.

Gillar du den cleana looken men vill ha rejälare grejer så kanske en Sub-C ND (114060) vore lämplig?

7484c87b.jpg
 

SimonML

Omega
Jäkligt trevlig klocka, hade en u-serie förut.

Vad gäller länken så är det primärt spännet/claspen som är lite "rassligt" jämfört med resten av klockan. Märks dock inte speciellt mkt när klockan sitter på armen, så det är inte en jättesak.

Gillar du den cleana looken men vill ha rejälare grejer så kanske en Sub-C ND (114060) vore lämplig?

7484c87b.jpg

Precis som du säger så är det främst spännet jag har hört drar ner känslan något.. En 114060 har jag också spanat på men datum är ju trevligt att ha faktiskt. Hur illa är det, går det rent av att jämföra med ex spännet på en 3000 kr Steinhart eller SEIKO SARB021 eller är det bara sämre än andra Rolexspännen?

Mvh Simon
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De är sämre än nya Rolexspännen. Men jag lovar att det kommer att hålla klockan på plats ändå..
Köp en,jag har en själv...:)
62510920-30A8-4EC7-8CCF-9E27D5C157B4-17472-00000C509E426A27_zps89f6d419.jpg
 

Pilot

Panerai
2-Faktor
Jag har själv en 16600, å är super nöjd!
Visst är spännet lite rassligt men inget man tänker på när klockan väl är på armen, då en man bara glad :)


Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk now Free
 

SimonML

Omega
Alltid lika kul att få lite input! Snygga bilder också! Känns som att det blir ett uppköp oavsett. Nu är frågan med eller utan lugholes..
 

Bolio

Panerai
Har du inte prövat Rolex nya spänne så tror jag inte att du reagerar på det så mycket och som redan tagits upp när den väl sitter på är den inte så rasslig och den kommer med all säkerhet sitta på sin plats.

Har du redan prövat nya spännet ja då tror jag du blir lite besviken på det äldre.
Själv tycker jag 16600 är den snyggaste sport rollen men jag har inte haft nån pga spännet men jag kan väll inte säga att jag är missnöjd med min 116610 snarare tvärt om för mig är den optimal.
Tips är att pröva dem alla 116610,114060 och 16600 och då tror jag du kommer ta beslutet att någon av de nyare kommer hamna på din handled.
Vilken det än blir kan det inte bli fel de är alla riktigt grymma ur.
Lycka till.
 

jabla

Sarlacc
Lugholes är ett måste på en toolwatch för snabba bandbyten.
Det gamla spännet är ju en enkel suverän konstruktion som bevisligen fungerat i årtionden och jag tycker det hör till en klassisk Rolex.
 
Topp