• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 1680 hjälp

David

Bödeln
Så du tycker en ny sub är mer verktyg än en gammal?

Det var ungefär så jag skrev, ja. Jag kan inte komma på en enda aspekt som rent funktionsmässigt är bättre på en ickesexsiffrig referens.

Sedan kan jag väl hålla med om att boetten säkert är lite bättre nu, men det problemet du adresserar har ju i sig inget att göra med vattentätheten.

Men blir, förr eller senare.
 

David

Bödeln
Allt stål kan väl rosta förr eller senare? Det du ser är ju dock utanför själva tätningen?
Naturligtvis.

Men det faktum att det inte går att göra rent ordentligt innebär att man potentiellt har fukt med hög elektrolythalt i ständig kontakt med skadan, vilket förr eller senare borde innebära bekymmer för en för täthet väsentlig yta.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Naturligtvis.

Men det faktum att det inte går att göra rent ordentligt innebär att man potentiellt har fukt med hög elektrolythalt i ständig kontakt med skadan, vilket förr eller senare borde innebära bekymmer för en för täthet väsentlig yta.

Ytan som undersidan av glaset vilar mot är ju dock ingen särskilt "väsentlig" yta. Om du menar att det skall skall sprida sig till den ytan som tätar mot glaset känns det lite långsökt eller iaf som en mycket långsam process. Sedan kan det ju vara olja från vridringen som letar sig ner hit med. Hur ser de nyas konstruktion ut?
 

poormans

Rolex
1680-5.6mil,white-Orchi-1.jpg


något att jämföra med ifrån vrf's bildarkiv postad av orchi

cheers
christian
 

David

Bödeln
Ytan som undersidan av glaset vilar mot är ju dock ingen särskilt "väsentlig" yta. Om du menar att det skall skall sprida sig till den ytan som tätar mot glaset känns det lite långsökt eller iaf som en mycket långsam process.

Tja, jag är varken urmakare eller metallurg, jag förlitar mig på Rik Dietels uttalanden i frågan. Visserligen ligger det i hans intresse att potentiella kunder nyttjar hans tjänster i så hög utsträckning som möjligt, men tycker det verkar långsökt att han skulle överdriva faran.

Hur ser de nyas konstruktion ut?

Platt glas och o-ring.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tja, jag är varken urmakare eller metallurg, jag förlitar mig på Rik Dietels uttalanden i frågan. Visserligen ligger det i hans intresse att potentiella kunder nyttjar hans tjänster i så hög utsträckning som möjligt, men tycker det verkar långsökt att han skulle överdriva faran.



Platt glas och o-ring.

Vet inte vem han är och vad han sagt.

Platt glas och o-ring säger inte så mycket...
 

poormans

Rolex
jag har ställt frågan till buckley som sålde klockan till mig som en maxi dial och ej relumad

sen får jag se vad han svarar, jag har även bett en annan oberoende rolex expert om hjälp med tavlan som för övrigt även är moderator på vrf

cheers
christian
 

Selvedge

Rolex
jag har ställt frågan till buckley som sålde klockan till mig som en maxi dial och ej relumad

sen får jag se vad han svarar, jag har även bett en annan oberoende rolex expert om hjälp med tavlan som för övrigt även är moderator på vrf

cheers
christian
Precis så vi vill att ett forum ska fungera! Alla ska känna sig trygga i att handla på forumet! Speciellt vintage som är en djungel! Gillar när du som ursprungsägare tar tag i problemet! Hade inte jag gått in på rob i fredags hade detta inte uppmärksammats! Och det bevisar hur svårt vintage är när varken du eller vaniljglass sett detta när ni sålt klockan!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Precis så vi vill att ett forum ska fungera! Alla ska känna sig trygga i att handla på forumet! Speciellt vintage som är en djungel! Gillar när du som ursprungsägare tar tag i problemet! Hade inte jag gått in på rob i fredags hade detta inte uppmärksammats! Och det bevisar hur svårt vintage är när varken du eller vaniljglass sett detta när ni sålt klockan!

Det var väl även andra fel på den ursprungligen?
 

Micke L

Cartier
2-Faktor
Det var fel fjäder i verket som gjorde att den hade kort powerreserve. Detta åtgärdades vid service med ny original Rolex fjäder och fjäderhus bl.a
 

Micke L

Cartier
2-Faktor
Men bara fjädern
Allt annat var original Rolex
Min urmakare läser ju här ibland så han kanske kan beskriva hur det var..
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Precis så vi vill att ett forum ska fungera! Alla ska känna sig trygga i att handla på forumet! Speciellt vintage som är en djungel! Gillar när du som ursprungsägare tar tag i problemet! Hade inte jag gått in på rob i fredags hade detta inte uppmärksammats! Och det bevisar hur svårt vintage är när varken du eller vaniljglass sett detta när ni sålt klockan!

Att jag inte såg det bevisar ingenting i detta fallet.. var helt grön när jag ägde klockan, och hade aldrig ägt vintage innan :)
 

Marckus

Panerai
Poormans sålde klockan till vaniljglass som i sin tur sålde den till Micke L som sedan sålde den till stene13 som därefter sålde den till Gripenbro...Som nu erbjöd calzone detta ex? Korrekt förlopp?
 

Micke L

Cartier
2-Faktor
Det var delar i klockan/urverket som ej var orginal, men som vid service är utbytta till rolex orginaldelar! Det jag har lärt mig av detta och hoppas att andra också kan ta med sig! Vid minst misstänksamhet gör upp affären hos ad för kontroll!

Jo visst är det så. Har alltid litat på säljare som garanterat att den är 100% ok.
Trist att detta har inträffat. Jag har alltid varit väldigt förtjust i denna klocka. Har köpt ett par vintage Rolex här på forumet, också av kända säljare och där har allt varit ok
 

poormans

Rolex
Precis så vi vill att ett forum ska fungera! Alla ska känna sig trygga i att handla på forumet! Speciellt vintage som är en djungel! Gillar när du som ursprungsägare tar tag i problemet! Hade inte jag gått in på rob i fredags hade detta inte uppmärksammats! Och det bevisar hur svårt vintage är när varken du eller vaniljglass sett detta när ni sålt klockan!


jag väntar gärna och ser vad buckley och vrf modden säger om urtavlan

cheers
christian
 
Topp