• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 1680 hjälp

Selvedge

Rolex
Det är pga sånt här som jag är livrädd för vintage. :)

Vad gjorde du med klockan hos Rob Stene13? Är den inte hos gripenbro nu eller har jag missförstått något nånstans?
Skulle bara kolla om rob kunde ta bort rosten under vridringen, dom gick in med klockan och kallade in mig efter ett tag och påpekade det med visarna och tavlan! Blev paff! Sen kontaktade jag Micke L om problemet! Han löste allt kanon och vi bytte tillbaka! Eloge!
 

Gripenbro.se

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Poormans sålde klockan till vaniljglass som i sin tur sålde den till Micke L som sedan sålde den till stene13 som därefter sålde den till Gripenbro...Som nu erbjöd calzone detta ex? Korrekt förlopp?


Nej det blir inte rätt...
Jag har inte fått någon klocka än och har inte erbjudit klockan till någon än...
Jag berättade för Calzone att jag köpt en 1680 "idag" och skickade en bild
Mina klockor ligger på min sida när de är till salu...
 

poormans

Rolex
Skulle bara kolla om rob kunde ta bort rosten under vridringen, dom gick in med klockan och kallade in mig efter ett tag och påpekade det med visarna och tavlan! Blev paff! Sen kontaktade jag Micke L om problemet! Han löste allt kanon och vi bytte tillbaka! Eloge!



och mike l kontaktade i sin tur mig om urtavlan så det löser han och jag med lite hälp av buckley mfl

cheers
christian
 

paradis

Audemars
1970449_10201731558626081_47662120_n.jpg
det stämmer bra det, den är en av mina gamla 1680's med en ganska ovanlig maxi dial finns även samma typ av index i 1675 (kommer ej ihåg taveltillverkaren men kan vara lemrich) kommer för övrigt ifrån tuscanyrose innan mig

cheers
christian


Submariner 1680 har inte Maxi tavla, bara 5513, alla 1680 är så stora.Lemrick Mk I.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor

Micke L

Cartier
2-Faktor
Så här är läget med klockan
Jag bytte med stene13 men hade ingen aning om att det var något fel på klockan
När stene13 upptäckte detta efter några veckor så tog jag givetvis tillbaka klockan
Den är nu hos mig då den för tillfället är helt död på marknaden

När jag bytköpte denna av vaniljglass ,en 5513 på nato+11:- så var jag ganska frågvis om klockan då vintage kan vara kinkigt. Jag ringde tom till honom och då beskrev han klockan som 100% original Rolex1680 med fin original maxi tavla. Jättefin i verket och "jag har en kompis som kan vintage och han tycker att detta exemplar är det finaste han sett". Jag vet inte vad han har för ansvar i detta då det var han som sålde den till mig med den beskrivningen. Jag snurrar ju runt på rätt många klockor så den användes ganska sparsamt,men efter ett år så lämnade jag in den för service och då var det mycket som behövde bytas i verket för att den skulle få benämningen fin. Nu är klockan dock som ny invändigt. Nu tar ju Poormans, som alltid agerat schysst, iallafall mot mig , sitt ansvar och fixar en ny korrekt tavla o visare till klockan via den killen som sålde klockan till honom i sin tur om det visar sig att tavlan inte är korrekt. Vet inte vad jag kan göra mer i detta läge? Risken är ju att jag förlorar mycket av de dryga 46000 jag betalt för klockan inkl service. Mår riktigt risigt just nu
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Fast jag har sett patinerade 1665 säljas som great white tror det bara refererar till texten vit vs dubbelröd


Jag tror David är något på spåren ovan och att det - som de flesta benämningar när det gäller Rolex - är ett påhitt för att något ska låta häftigare och ovanligare än vad det är.

Förmodligen har du helt rätt i ditt uttalande dock om att alla vita benämns som 'Great White' vilket oftast är vad som skrivs online också.

Jag baserade enbart mitt uttalande ovan på något jag läste på Hodinkee för längesen:

"Now we are here to show you yet another interesting Sea Dweller, the Great White.
Named for what should be obvious reasons, the Great White has bright white hour markers, hands, and writing on the face. This is different than most Sea Dwellers which have a darker, almost cream color on the markers and hands."

http://www.hodinkee.com/blog/2009/1...eat-white-another-version-of-a-classic-d.html

I andra källor benämns dock alla som 'Great White':

http://revo-online.com/the-depths-of-understanding-history-of-the-rolex-sea-dweller/

http://doubleredseadweller.com/watch-info/white-seadweller/white-seadweller-1665.html

http://monochrome-watches.com/rolex-sea-dweller-1665/
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Så här är läget med klockan
Jag bytte med stene13 men hade ingen aning om att det var något fel på klockan
När stene13 upptäckte detta efter några veckor så tog jag givetvis tillbaka klockan
Den är nu hos mig då den för tillfället är helt död på marknaden

När jag bytköpte denna av vaniljglass ,en 5513 på nato+11:- så var jag ganska frågvis om klockan då vintage kan vara kinkigt. Jag ringde tom till honom och då beskrev han klockan som 100% original Rolex1680 med fin original maxi tavla. Jättefin i verket och "jag har en kompis som kan vintage och han tycker att detta exemplar är det finaste han sett". Jag vet inte vad han har för ansvar i detta då det var han som sålde den till mig med den beskrivningen. Jag snurrar ju runt på rätt många klockor så den användes ganska sparsamt,men efter ett år så lämnade jag in den för service och då var det mycket som behövde bytas i verket för att den skulle få benämningen fin. Nu är klockan dock som ny invändigt. Nu tar ju Poormans, som alltid agerat schysst, iallafall mot mig , sitt ansvar och fixar en ny korrekt tavla o visare till klockan via den killen som sålde klockan till honom i sin tur om det visar sig att tavlan inte är korrekt. Vet inte vad jag kan göra mer i detta läge? Risken är ju att jag förlorar mycket av de dryga 46000 jag betalt för klockan inkl service. Mår riktigt risigt just nu

Vet faktiskt inte heller vad jag har för ansvar i det hela. Jag har ju som sagt köpt klockan av poormans, och trott att den var helt kosher. Fick byta insert på den, då det som satt på var aftermarket. Även plexit och packningarna, då den inte var tät. Gick minus på klockan.

Ingen har ju heller kontaktat mig, och då är det lite svårt att rätta till situationen.

Och återigen; Det var typ tredje klockan jag köpte via forumet, och första vintageklockan. Den info jag hade, kom från poormans.
 

poormans

Rolex
Vet faktiskt inte heller vad jag har för ansvar i det hela. Jag har ju som sagt köpt klockan av poormans, och trott att den var helt kosher. Fick byta insert på den, då det som satt på var aftermarket. Även plexit och packningarna, då den inte var tät. Gick minus på klockan.

Ingen har ju heller kontaktat mig, och då är det lite svårt att rätta till situationen.

Och återigen; Det var typ tredje klockan jag köpte via forumet, och första vintageklockan. Den info jag hade, kom från poormans.


fick du inte en annan insert av mig ?
 
Topp