• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 1680 hjälp

Så för att summera så såldes en 1680 med falska delar i urverket, falskt insert samt eventuellt falsk tavla och visare vilka i bästa fall bara är relumade.

Vad kan vi lära oss av detta?

Att man bör räkna med att allt på vintageklockorna är falskt, oservat, aftermarket, ommålat, relumat, felpolerat tills man fått en 'proffesionell' åsikt om motsatsen (LÄS skriftligt intyg från AD)....

Som läget nu är att man hela tiden reklamerar klockor även i andra och tredje ledet så skulle åtminstånde jag inte våga sälja en vintagedinka utan att ha den kollad av en AD, då har man väl sitt på det torra iallafall...
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Som läget nu är att man hela tiden reklamerar klockor även i andra och tredje ledet så skulle åtminstånde jag inte våga sälja en vintagedinka utan att ha den kollad av en AD, då har man väl sitt på det torra iallafall...

Jag håller helt med om detta och jag skulle inte vilja sälja något om jag inte hade torrt på fötterna, men misstag och missuppfattningar kan ju alltid ske förstås.

Jag är därför extremt tacksam för stämningen, öppenheten och ärligheten som i de flesta fall råder här på forumet, men för att hårddra detta och applicera regler som gäller 'ute i samhället': vart ligger egentligen ansvaret och undersökningsplikten? Hos köparen eller säljaren? När kommer första 'säljs i befintligt skick' etc.?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Undersökningsplikt för köpare & säljare är kanske en lösning för att undvika en massa problem.

Jag köpte en xxxxxxx här på forumet bad om en DD i 3 dygn, säljaren var inte intresserad av detta.
Tog mig en funderare och köpte den i alla fall.

Det skulle jag inte ha gjort, får delvis skylla mig själv att den kostade 6k att fixa efter det jag upptäckte att den tog in fukt.
 
Problemet är att man inte kan veta vem man skall lita på. ADs är ju långt ifrån felfria...

Rätt att även ADs kan göra fel (och har det säkert ibland), men jag som kund måste ändå kunna känna att en officiell AD ger mig en korrekt bedömning, och säger dom att klockan är okej och jag får papper på det så räcker det för mig, sedan kan dom säkert ha fel ibland eftersom det är ändå männsikor vi pratar om men det får dom isåfall stå för...
 

calzone

Vacheron
Väldigt skönt att allt är uppe på bordet nu så att ingen annan trampar på en mina! Klockan hade alltså delar i verket som inte va original rolex samt aftermarket insert plexi packningar etc. Ngt skumt med tavlan förmodligen refinished/relumad etc, ej original rolex visare...känns som lite för mycket fel! Frågar ni mig lutar det åt ett kina-bygge/hopplock mycket tråkigt att sådant här förekommer :(
 

frere

Audemars
2-Faktor
Vad kan vi lära oss av detta?
Köp så sällan som möjligt, välj rätt från början, äg saker istället för att sälja dem.

När kommer första 'säljs i befintligt skick' etc.?
Men säljaren kan väl egentligen inte friskriva sig med "befintligt skick"? Tror att det finns någon passage om att varan "inte får vara i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förvänta sig med tanke på dess pris" eller liknande i köplagen, åtminstone är det väl så när man köper en bil?
 
Men säljaren kan väl egentligen inte friskriva sig med "befintligt skick"? Tror att det finns någon passage om att varan "inte får vara i väsentligt sämre skick än vad köparen kunde förvänta sig med tanke på dess pris" eller liknande i köplagen, åtminstone är det väl så när man köper en bil?

Egentligen så kan väl säljaren bara skriva, säljes i befintligt skick, vad jag vet/fått höra så ska allt vara original, erbjuda 3 dagars undersökningstid, sedan får köparen själv välja om man tycker sig kunna bedömma klockan själv eller vill lämna in den...men efter det så är affären slutförd.

Dock så kanske inte säljaren får det han vill ha för klockan på det sättet men men...

Lättast är det om säljaren har ett äkthetsbevis från AD men då måste ju han lämna in det och ta den kosten, och då finns alltid risken att det visar sig att man sitter på svarte petter....
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Med den nyinförda regeln kan ju sånt här undvikas om man väljer att köpa av säljare som utlovar returrätt inom ett par dygn från det man fått klockan. Då finns ju tid att gå till en AD för att få ett äkthetsintyg.

(Tyvärr blir det alltid problem för mig som bor långt från alla ADs men jag får ju skylla mig själv som bor i obygden)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Rätt att även ADs kan göra fel (och har det säkert ibland), men jag som kund måste ändå kunna känna att en officiell AD ger mig en korrekt bedömning, och säger dom att klockan är okej och jag får papper på det så räcker det för mig, sedan kan dom säkert ha fel ibland eftersom det är ändå männsikor vi pratar om men det får dom isåfall stå för...

Jag hade en prospektiv köpare som tog en 5512 Sub till en AD för koll och där fick hen den helt felaktiga uppgiften att verket inte var korrekt, ...helt bort i tok av AD:n...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Väldigt skönt att allt är uppe på bordet nu så att ingen annan trampar på en mina! Klockan hade alltså delar i verket som inte va original rolex samt aftermarket insert plexi packningar etc. Ngt skumt med tavlan förmodligen refinished/relumad etc, ej original rolex visare...känns som lite för mycket fel! Frågar ni mig lutar det åt ett kina-bygge/hopplock mycket tråkigt att sådant här förekommer :(
Ja lite väl mkt frågor/ oklarheter för att du skall lägga 44'.....på en klocka som bara hypotetiskt var till salu;)
 

DrDre

Patek
Att man bör räkna med att allt på vintageklockorna är falskt, oservat, aftermarket, ommålat, relumat, felpolerat tills man fått en 'proffesionell' åsikt om motsatsen (LÄS skriftligt intyg från AD)....

Som läget nu är att man hela tiden reklamerar klockor även i andra och tredje ledet så skulle åtminstånde jag inte våga sälja en vintagedinka utan att ha den kollad av en AD, då har man väl sitt på det torra iallafall...

Jag är inte ens säker på att AD kan bena ut allt. De är ju urmakare (tekniker) och jätteduktiga på sådant men de är kanske inte tabellbitare och vintage-nerds. De kan säkert känna igen (de flesta?) fakedelar, men tex utbytta urtavlor etc, kan de verkligen allt sådant? Som tex "den här fonten kom först 1969, och klockan är ju från 1968 alltså utbytta delar!". Jag är inte helt säker på det.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Dels kan det ju vara att falska tavlor, visarna, m.m. är skickliga gjorda, kanske inte i detta fall men i nåt annat exempel, där det krävs ett tränat öga som kan se sånt här. Det är ju inte lätt att veta vem man ska lita på.. AD... Kaplans...

För övrigt är det tråkigt för alla inblandade att klockan är ickekosher.
 

Selvedge

Rolex
Det som är positivt ang denna 1680 är ju att det kommit upp till ytan! Vi är ju flera som litat på att klockan är ok! Sen dyker felaktighet efter felaktighet upp! Men jag tror att detta får ett lyckligt slut och alla har lärt sig något! Det är tillsammans vi minimerar att tveksamma klockor florerar inom forumet!
 

OBRKV

Cartier
Jag är inte ens säker på att AD kan bena ut allt. De är ju urmakare (tekniker) och jätteduktiga på sådant men de är kanske inte tabellbitare och vintage-nerds. De kan säkert känna igen (de flesta?) fakedelar, men tex utbytta urtavlor etc, kan de verkligen allt sådant? Som tex "den här fonten kom först 1969, och klockan är ju från 1968 alltså utbytta delar!". Jag är inte helt säker på det.

Precis av den anledningen har Rolex-AD rekommenderat mig att hellre gå till Kaplans (gäller en annan klocka och inte denna 1680), eftersom Kaplans just håller på med äldre ur och "lever" på det medan AD kör nytt och håller sig inte lika uppdaterad på just detaljerna såsom typsnitt, om tavlan är ommålad och allt annat som går under kategorin begagnad vintage. Sen säger jag inte att man kan lite på dem till 110% men det är nog bättre än att folk gissar sig fram via bilder på forum.
 

David

Bödeln
Som läget nu är att man hela tiden reklamerar klockor även i andra och tredje ledet så skulle åtminstånde jag inte våga sälja en vintagedinka utan att ha den kollad av en AD, då har man väl sitt på det torra iallafall...

Varenda klocka jag sålt har levererats med garanti från Rob, helt oavsett om de egentligen behövde service eller ej. Kanske onödigt, men garanterar en smärtfri transaktion för mig som säljare.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Att man bara ska köpa nya klockor av AD och låta dem bli vintage på armen?:blackeye:;)

Eller göra sin läxa och läsa på ordentligt.:)
Man kan göra sin läxa men det är ändå svårt. Att bedöma ett urverk kvävs det en bra urmakare.
Om man köper klockor för +50k är det inte speciellt mycket pengar att lämna in den hos AD.
 

poormans

Rolex
Lysmassan på index är orginal men i visarna är det inte orginal lysmassa.


jag har tyvärr inte fått ett säkert svar ang index på urtavlan då jactuka (herr R.Randazzo) behöver se den IRL för att säga säkert om det är reagens på fukt eller relume, men han var säker på att tavlan givetvis är original för övrigt

(misstänker att han inte avgör sånt via bilder då hans renome som tavel expert är välkänt)

cheers
christian
 

billo

Cartier
Wow vilken soppa. Men jag är starkt imponerad av ärligheten som finns bland alla gentleman här.

Blir tårögd

Men erfarenhet är om man skall köpa en så dyr klocka för att eventuellt behålla, är det värt att lägga ett par tusen till och köpa nytt. känslan av att vara den enda ägaren slår allt. (om det inte är nått annat som lockar)

Köper man gammalt klocka med okänd historik, tycker jag att man får leva med att de kan bli fel ibland, så länge säljaren varit ärlig. Tycker många är mer generösa än vad de behöver var nu med de nya reglerna.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Wow vilken soppa. Men jag är starkt imponerad av ärligheten som finns bland alla gentleman här.

Blir tårögd

Men erfarenhet är om man skall köpa en så dyr klocka för att eventuellt behålla, är det värt att lägga ett par tusen till och köpa nytt. känslan av att vara den enda ägaren slår allt. (om det inte är nått annat som lockar)

Köper man gammalt klocka med okänd historik, tycker jag att man får leva med att de kan bli fel ibland, så länge säljaren varit ärlig. Tycker många är mer generösa än vad de behöver var nu med de nya reglerna.

Fast vill du ha en cool Rolex så är du tyvärr tvungen att köpa Rolex från 70-talet eller tidigare.
 

billo

Cartier
Fast vill du ha en cool Rolex så är du tyvärr tvungen att köpa Rolex från 70-talet eller tidigare.

Du kanske har helt rätt är inte så insatt i rolex klockor, WTF är egentligen inte insatt i några klockor än. Men det verkar som många old school köp bli lite ryskrolet. Antingen blir bra eller så skiter det säg helt.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Du kanske har helt rätt är inte så insatt i rolex klockor, WTF är egentligen inte insatt i några klockor än. Men det verkar som många old school köp bli lite ryskrolet. Antingen blir bra eller så skiter det säg helt.

Nej men du måste veta vad du köper och inte jaga bästa pris, kvalitet kostar, mycket.. Sedan går man igenom klockan direkt och inte efter ett par veckor.
 
Topp