• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 1680

Taxen

Breitling
Hej

Vad ska man tänka på innan man köper en Rolex 1680. Finns det några tillverkningsår som är mer intressanta? Eller något som ska undvikas?
Vill gärna se bilder
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Hej

Vad ska man tänka på innan man köper en Rolex 1680. Finns det några tillverkningsår som är mer intressanta? Eller något som ska undvikas?
Vill gärna se bilder
Det finns två stora kategorier av 1680: röd och vit, där den röda tillverkades mellan ca 1969 och 1975 och ungefär dubbelt så dyr som den vita som fanns fram till 1978. Det första är väl att bestämma vad din budget ska vara och om du gillar vit eller röd tavla bättre.

Min 1680 med mkV tavla från 1971
20160901_070311.jpg
 

Taxen

Breitling
Det finns två stora kategorier av 1680: röd och vit, där den röda tillverkades mellan ca 1969 och 1975 och ungefär dubbelt så dyr som den vita som fanns fram till 1978. Det första är väl att bestämma vad din budget ska vara och om du gillar vit eller röd tavla bättre.

Min 1680 med mkV tavla från 1971
20160901_070311.jpg
Jättefin! tycker patina är viktigare än röd eller vit. Kan även de senare modellerna få den fina blekningen på tavlan?
 

Miami

Rolex
2-Faktor
för mig så blev det en 1680 från 1978 som kom i inbyte, trevlig klocka, plexi med oskadade och patinerade index ger liv. En klassiker även som enkel vit och då inte för ovanlig/dyr för att kunna användas i rotation med annat roligt vintage. :)
DSC01273.JPG

Riktigt snygg! Skiftar inserten färg mycket i ljuset ?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Roligast för mig blir tidiga röda 1680's då de har en fin boettform med breda bevels. Vill man spexa till det maximalt så letar man efter en som blivit brun, är opolerad och har ett snyggt fejdat insert. Typ så här:

4fbc38cfd2be10bb9eb303abed373bb5.jpg


Dock så kommer det med ett elakt pris. Mest bara för att visa hur olika de kan se ut. :)
 

Knypplarn

Cartier
Roligast för mig blir tidiga röda 1680's då de har en fin boettform med breda bevels. Vill man spexa till det maximalt så letar man efter en som blivit brun, är opolerad och har ett snyggt fejdat insert. Typ så här:

4fbc38cfd2be10bb9eb303abed373bb5.jpg


Dock så kommer det med ett elakt pris. Mest bara för att visa hur olika de kan se ut. :)
Fy fan vilken sexig röding. Bland de bättre helheter jag har sett. Tänkbart pris runt 300'?
 

Taxen

Breitling
för mig så blev det en 1680 från 1978 som kom i inbyte, trevlig klocka, plexi med oskadade och patinerade index ger liv. En klassiker även som enkel vit och då inte för ovanlig/dyr för att kunna användas i rotation med annat roligt vintage. :)
DSC01273.JPG
Väldigt fin klocka. Vad ligger liknande på?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
1680 gjordes faktiskt ända fram till 1980. Jag har varit när att köpa, bjudit och haft mig, en 1980:a flera gånger men aldrig kommit till skott. Kommer dock att köpa en 80:a (någon gång). :)
 
Topp