• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 5512

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag köpte en Rolex Submariner 5512 för någon månad sedan. En av Rolex absolut mest klassiska referenser och föregångaren till den kanske ännu mer klassiska men åtminstone mer populära, 5513.
5512 producerades mellan 1959 och 1978 och hann avverka fyra kalibrar på urverket, och en mängd olika taveluppsättningar, från de tidiga gilt till de sena maxitavlorna.
När 5513 introducerades 1962, menar många på att 5512 fick de två extra rader COSC-text som skiljer de båda två referenserna åt. Och där har vi egentligen den enda skillnaden mellan de två referenserna, COSC-certifieringen som 5512 fick.
Då 5513 producerades enda fram till 1990 finns det av förklarliga skäl miljoner exemplar av denna modell. 5512 producerades under en relativt lång tid, ca 20 år, men en snabb sökning på nätet hos olika handlarsidor bekräftar det relativt skrala utbudet av dem. Det, tillsammans med faktumet att Steve McQueen bar en 5512 som privatklocka gör det något mer eftertraktad i denna ack så nördiga vintagehobby.

Min klocka är från 1967. Boetten har fått sig ett antal poleringar genom åren, men har ändå lyckats behålla en del av formen och tjockleken. Tavlan är fint patinerad, vridringen rätt skönt blekt och med saknad pärla. En rasslig nitad CI-länk sitter på.
Jag är nöjd och efter 5 veckor hos Rob Engström är den nyservad och lär palla en del framöver. Given badklocka i sommar.

Bara en blå t-shirt och skit i ansiktet som fattas.

1423025341833.jpeg
P5154500.jpg
P5154501.jpg
P5154502.jpg
P5154503.jpg
P5154508.jpg

P5154504.jpg
 

easy rider

Brüno
2-Faktor

Magnlar

Rolex
2-Faktor
5512 står högt på min önskelista.. Synd att det är nästan omöjligt att hitta en sådan i fint skick..
Grattis till ett praktfullt exempel!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Mycket bra Easy, den är riktigt vass den där 5512'an:)
Kul att du gett den lite välförtjänt ompyssling och tack för inlägget!
Påminner mig om att jag måste skaffa vettig länk till min MF.
 

OBRKV

Cartier
Grattis! Tycker 5512 definitivt är roligare än 5513. Gillar faktiskt de två extraraderna som många gärna slipper hos 5513.
 
Topp