• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 6694 oysterdate precision

Leafvalley

Cartier
Hej alla vintage experter, själv är jag inte någon vintage expert och har precis fått, i gåva av min morbror, en av min morfars rolex klockor.
Det är en rolex oysterdate precision ref nr 6694 manuellt urverk. Min morfar hade sina initialer och efternamn ingraverade tillsammans med datumet då klockan införskaffades, 1960.04.01. Vilket gör detta exemplar ett av de första av denna modell.

Jag behöver rådgivning från er experter. Uret har med största sannolikhet inte lämnats in för service sedan 1980 om ens, innan det. Den har dessutom befunnit sig i tropikerna i 57 år... Min morfar har utöver detta låtit skruvkronan vara uppe då det var besvärligt att skruva upp den varje gång för att dra upp den. Så nu skruvas inte kronan ner fullt 100%, kanske smuts i gängorna pga exponering. Oysterlänken är kaputt.

Min tanke är att skaffa ett snyggt läderarmband till, men frågan är bör jag lämna in den på service och i så fall hos vem? (bor i Stockholm). Den fungerar anmärkningsvärt bra, ca två minuter plus per dygn.
_20170727_122225.JPG

Är monterat på ett tillfällig armband tills jag hittar alternativ, ber om ursäkt för dålig bild
 
Senast ändrad:

Pistol_Pete

Panerai
Grym! Arvegods-Rolex är lite roligare än dom vanligare Certina och Tissot! Lämna in den hos Rob. Engström på Drottninggatan.
Håller med ovanstående talare!
Arvegods ska man vårda så om du har ekonomin för det, lämna in den på en riktig service. Rob Engström eller Nymans är auktoriserade återförsäljare och urmakare för Rolex i Stockholm. Du kommer få ett prisförslag innan de börjar kosta pengar, så skicka in den och hör vad klockdoktorn säger om urverkets skick. Båda är grymma, så du kommer inte göra fel med vilken du än väljer. Här kommer länkarna till respektive företag:
http://robengstrom.se/
http://www.nymansur.com/

När det kommer till snygga armband kommer du att få hjälp och råd när du lämnar in den.

Morfars klocka förtjänar lite kärlek och omvårdnad, så be en riktig auktoriserad urmakare titta på den.
Uppdatera gärna den här tråden med hur du väljer att gå vidare. Vi är många på det här forumet som har en särskild vurm och kärlek för arvegods....! :)

Om du vill få många likes och glada tillrop tar du bättre bilder ur olika vinklar både före och efter servicen... Just sayin'! Kom igen, den där bilden var kass, vi vill ha detaljer!

Grattis och lycka till!
 
Senast ändrad:

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Hej alla vintage experter, själv är jag inte en någon vintage expert och har precis fått, i gåva av min morbror, en av min morfars rolex klockor.
Det är en rolex oysterdate precision ref nr 6694 manuellt urverk. Min morfar hade sina initialer och efternamn ingraverade tillsammans med datumet då klockan införskaffades, 1960.04.01. Vilket gör detta exemplar ett av de första av denna modell.

Jag behöver rådgivning från er experter. Uret har med största sannolikhet inte lämnats in för service sedan 1980 om ens, innan det. Den har dessutom befunnit sig i tropikerna i 57 år... Min morfar har utöver detta låtit skruvkronan vara uppe då det var besvärligt att skruva upp den varje gång för att dra upp den. Så nu skruvas inte kronan ner fullt 100%, kanske pga smuts i gängorna pga exponering. Oysterlänken är kaputt.

Min tanke är att skaffa ett snyggt läderarmband till, men frågan är bör jag lämna in den på service och i så fall hos vem? (bor i Stockholm). Den fungerar anmärkningsvärt bra, ca två minuter plus per dygn.
_20170727_122225.JPG

Är monterat på ett illfällig armband tills jag hittar alternativ, ber om ursäkt för dålig bild
Grym klocka att ha efter en släkting! Håller med om att ta den till Rob eller Nymans, skulle skippa polering och ha kvar morfars repor. Finns folk som lagar och renoverar länkar. Någon som heter Young har jag för mig skall vara bra och billig. Tycker den klockan passar bra på länk!
 

Leafvalley

Cartier
Grym! Arvegods-Rolex är lite roligare än dom vanligare Certina och Tissot! Lämna in den hos Rob. Engström på Drottninggatan.

Håller med ovanstående talare!
Arvegods ska man vårda så om du har ekonomin för det, lämna in den på en riktig service. Rob Engström eller Nymans är auktoriserade återförsäljare och urmakare för Rolex i Stockholm. Du kommer få ett prisförslag innan de börjar kosta pengar, så skicka in den och hör vad klockdoktorn säger om urverkets skick. Båda är grymma, så du kommer inte göra fel med vilken du än väljer. Här kommer länkarna till respektive företag:
http://robengstrom.se/
http://www.nymansur.com/

När det kommer till snygga armband kommer du att få hjälp och råd när du lämnar in den.

Morfars klocka förtjänar lite kärlek och omvårdnad, så be en riktig auktoriserad urmakare titta på den.
Uppdatera gärna den här tråden med hur du väljer att gå vidare. Vi är många på det här forumet som har en särskild vurm och kärlek för arvegods....! :)

Om du vill få många likes och glada tillrop tar du bättre bilder ur olika vinklar både före och efter servicen... Just sayin'! Kom igen, den där bilden var kass, vi vill ha detaljer!

Grattis och lycka till!

Tack, jag är redan kund hos båda :D ringde dessutom upp service hos Rob för kolla prisförslag på service samt köp av metallänk alternativt läderarmband ;) både ligger i samma prisnivå gällande service.

Självklart så ska jag fixa fram bättre bilder :happyhappy:

Grym klocka att ha efter en släkting! Håller med om att ta den till Rob eller Nymans, skulle skippa polering och ha kvar morfars repor. Finns folk som lagar och renoverar länkar. Någon som heter Young har jag för mig skall vara bra och billig. Tycker den klockan passar bra på länk!

Tack för tipset, tydligen ska det kosta 11 tusen för ny länk :wideyed: utöver den kommande servicen på 6000kr :banghead:
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tack, jag är redan kund hos båda :D ringde dessutom upp service hos Rob för kolla prisförslag på service samt köp av metallänk alternativt läderarmband ;) både ligger i samma prisnivå gällande service.

Självklart så ska jag fixa fram bättre bilder :happyhappy:



Tack för tipset, tydligen ska det kosta 11 tusen för ny länk :wideyed: utöver den kommande servicen på 6000kr :banghead:
Ja, är nog rimligare och roligare att fixa originallänken :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om originallänken är paj och en ny kostar 11, så skulle jag letat efter en bättre begagnad tidsenlig länk. Lär bli både snyggare och billigare än att köpa en helt ny.
 

Leafvalley

Cartier
Tidlösa ur kan annars serva din klocka. Blir troligtvis lite billigare än Robs eller Nymans t.ex.

Ska kolla upp, tack för tipset ;)

Om originallänken är paj och en ny kostar 11, så skulle jag letat efter en bättre begagnad tidsenlig länk. Lär bli både snyggare och billigare än att köpa en helt ny.

Ska kolla med den här Young killen som @LongCon rekommenderade, man kan tydligen få gamla vintage länkar reparerade vilket vore kul då det är morfars orginal länk. Annars blir det nog ett läderarmband och kanske något Nato att skifta mellan. :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ska kolla upp, tack för tipset ;)



Ska kolla med den här Young killen som @LongCon rekommenderade, man kan tydligen få gamla vintage länkar reparerade vilket vore kul då det är morfars orginal länk. Annars blir det nog ett läderarmband och kanske något Nato att skifta mellan. :)
Alltid roligare med morfars egna länk och min uppfattning är att m young gör underverk av länkar man trodde var redo för graven. Lycka till :)
 

Pistol_Pete

Panerai
För tillfället har jag norpat min Speedmaster CK2998 blåa alligator armband, blev riktigt bra, den trasiga oysterlänken skymtar i bakgrunden...

_20170728_230758.JPG
Alltså om det där hade varit mitt arvegods....

Jag hade spurtat Drottninggatan fram, orsakat mindre panik bland turister som trodde att jag antingen var galen, väskryckare eller både och.
Jag hade slängt mig in genom dörren till Rob E, vakten hade allvarligt funderat på om han skulle kalla på förstärkning eller ambulans innan han släppte in mig, sen hade jag kastat mig fram till disken och medan personalen funderade på om de hade en pågående hjärtsvikt i butiken, hade jag väst mellan andetagen:
-"Den ska servas, Nuuuuuuu....!"
Innan det svartnade för ögonen hade jag gurglat:
-"INGEN polering!"

Och de fina människorna på Rob E hade lugnt och professionellt konstaterat att det var en vanlig dag på jobbet, bjudit mig på Ramlösa och med behandskade händer och allvarliga miner lugnt burit iväg dyrgripen för omvårdnad och kärlek.
 

Fadershan

Patek
Alltså om det där hade varit mitt arvegods....

Jag hade spurtat Drottninggatan fram, orsakat mindre panik bland turister som trodde att jag antingen var galen, väskryckare eller både och.
Jag hade slängt mig in genom dörren till Rob E, vakten hade allvarligt funderat på om han skulle kalla på förstärkning eller ambulans innan han släppte in mig, sen hade jag kastat mig fram till disken och medan personalen funderade på om de hade en pågående hjärtsvikt i butiken, hade jag väst mellan andetagen:
-"Den ska servas, Nuuuuuuu....!"
Innan det svartnade för ögonen hade jag gurglat:
-"INGEN polering!"

Och de fina människorna på Rob E hade lugnt och professionellt konstaterat att det var en vanlig dag på jobbet, bjudit mig på Ramlösa och med behandskade händer och allvarliga miner lugnt burit iväg dyrgripen för omvårdnad och kärlek.
Hahahhah, +1
 

DrKlocka

Audemars
Eftersom att du bor i Stockholm så ta dig till Rob Engströms. Försök att få prata direkt med en urmakare om du har möjlighet. De har hjälpt mig med udda problem förut. Kan bli svårare att få det löst om urmakarna är upptagna och du måste prata med en vanlig säljpersonal, men det är ju värt ett försök i vilket fall.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fast en AD Kommer väl enbart att bedöma länken som "slut" och rekommendera köp av ny länk?
Jag skulle nog hört mig för hos några fristående som farfars eller abc om de har en bra lösning till att fixa länken.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vad häftigt! Mycket trevligt arvegods. Tycker den förtjänar en AD service typ Rob eller Nymans men vill du komma billigare undan så är Dr Watch ett alternativ. Om offerten skulle skena iväg hos AD. Kan lätt bli så på gamla klockor med eftersatt underhåll.
 
Topp