• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - A love story (ink paketöppning)

par

Patek
2-Faktor
När jag började mitt klockintresse fanns det många modeller man fnös åt, det gällde även ur från finare tillverkare. När jag därför började intressera mig för Rolex för många år sen så hade jag ofta samma tankar.

Då låg fokus mycket på Subbarna, det var där man fick bra "bang for the buck" så att säga. När jag tittade på en Dj med vitguldring och ställde frågan varför någon köper den här mesiga och tråkiga när man får en sub för samma peng. Liten var den ju dessutom!


Sen växer intresset, man testar nya modeller, inser kvalitéten i designen, hållbarheten i designen och mångsidigeten vissa designer får. På något sätt mognar man in i intresset och inser nästan att tex mindre oftast är bättre än större.

Då växlar man från att tycka vissa modeller är fula/tråkiga till riktigt riktigt bra.
Här inser man också finessen med hela Rolex som märke, koncept och produkt. Här är styrkan med Rolex, man kan arbeta sig genom modellprogramet och hitta nya modeller som man kan börja tycka om.


Den klockan jag precis köpt är en sådan. Jag tyckte den var väldigt väldigt ful.Sen för ett år sen började jag mer och mer intressera mig för modellen i fråga. Att den har ett intressant historia gör det bara bättre.
I början av året hade jag en vision för mig själv att jag ska äga en av varje klocktyp och det ska vara Rolex. Nu är den uppfylld(okej man kan dela upp i fler grupper men nu pratar vi de tre största typerna) Dress, dykare, Kronograf.

Nu till lite bilder

Många har noterat att boxarna nyligen ändrat färg, första med nya färgen för mig
IMG_0696.JPG




Samma sak invändigt där även design ändrats. Äntligen får ju för fan certet plats. Vilket geni kom på den brillianta idén?
IMG_0698.JPG



Nya certet i UV:)
IMG_0667.JPG




Här kommer lite bilder på dinkan, jag gillar verkligen storleken på 116520 som är helt perfekt för mig. Endel upplever säkert den som liten men det beror snarare på den storlekshets som gäller och oftast på just Kronografer.
IMG_0661.JPG


IMG_0675.JPG





Jag gillar hur höjden på glaset ger den extra karraktär, snygg detalj
IMG_0676.JPG




Tillsammans med sina kompisar:)
IMG_0692.JPG



Några snabba reflektioner:
Den blankpolerade bezelen kommer antagligen driva mig till vansinne:)
116520 sitter väldigt låg på handleden och har en väldigt fin balans.
Vit tavla på Daytona verkar vanliga i US tex men i EU så är det fler svarta.
Mittpolerade länkar är jäkligt snyggt, i början åtminstonde.
Krono-knapparna har en helt annan känsla än i en tex speedy.

Tack för ikväll och ge era Rollar massa extra kärlek, de är värda det!
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jäklar vad snygg den var! Coolt med det nya certet! Får bara gratulera till en fet klocka och en lite mindre fetare plånbok.
 
  • Like
Reactions: par

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Man kan inte komma runt att Daytona är en fantastisk klocka i de flesta versioner och jag kan inte heller komma runt att jag vill ha en.

Och i den där varianten: verket! Det verkar vara fantastiskt!

Grattis till ett fint köp, och grym samling med bredd och användbarhet!
 
  • Like
Reactions: par

wundlander

I know I look great in my Mustache
Det är som du säger, det kryper sig på en. Har varit helt sval mot daytonan men nu var det något som kittlade till lite. Kanske borde testas i framtiden. Grattis till trion. :)
 
  • Like
Reactions: par
Grattis till nyinköpet, Daytonan är ju riktigt trevlig och kompletterar dina befintliga klockor!

Jag känner igen mig helt i din beskrivning av att lära sig gilla vissa modeller. Jag äger själv idag klockor jag verkligen ogillade utseendet på för bara ett par år sedan. De växer på en!
 
  • Like
Reactions: par

TicTack

Cartier
OP, Du har helt rätt i mycket av det du skriver.

Rolex klockor är så oerhört väl designade och genomtänkta in i minsta detalj. Det är detta som är deras styrka.
 
  • Like
Reactions: par
En av de snyggare Rolex i min bok. Tack för kärlekshistorien och grattis till köpet!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
  • Like
Reactions: par
Otroligt fin!

Nästan lite läskigt, är den Daytonan jag själv satt kikaren på och tycker är finast.

Du har en fin trio där. Sitter sjölv med en DJ2 och en BLNR och kommer antagligen byta DJ2'an mot en 116234 med ljus tavla (tyckte jag skyntade en på sista bilden, exakt den jag vill ha) och så komplettera med en Daytona.

Grattis till en fin klock och en i mitt tyckte "lagom" samling med nya Rolex som kompletterar varandra mycket bra!

/gustav
 
  • Like
Reactions: par

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Grattis. Verkligen en fin samling, klockorna kompletterar varandra väl. Inte så ofta man ser en svart daytona här.
 
  • Like
Reactions: par
Topp