• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex AD i KK

P

Philippe Stern

Guest
Batman-Slapping-Robin nude.jpg
 
Såg tråden först nu, kan inget annat än uttrycka min sorg för ägarna. Oavsett om det är en klockbutik eller en blomsteraffär så måste det vara otroligt tufft att gå i konkurs, att behöva lägga ner sitt företag, sitt livsverk, som man arbetat på så länge för att bygga upp. Jag hoppas verkligen att det löser sig på bästa sätt för ägarna! Väldigt tråkigt att läsa... :(
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Vet inte om någon sitter med en klocka hos dom, men gör ni det så

Välkomna att hämta inlämnade reparationer!
Torsdag 21/5, kl 08:30- 13:00
Fredag 22/5, kl 13:00- 18:00
Utlämning sker i butik Kullagatan 8-10 Helsingborg.
Se även information på www.garde.se
 

JohnDoe

Rolex
I underlaget som finns ingår inte spec på klockor och reservdelar etc. Fick mail från förvaltaren att man får be om det specifikt. Har skickat förfrågan på det.
 
Japp det kommer särskilt från det andra däremot är allt övrigt som butiksinventarier och verktyg osv med. Intressant vad det kan tänkas bli för bud på det. Vad jag tolkar så verkar de haft ett ganska bra varulager.
 

adress

Friends of KS
Tycker att värdet på ett så pass gammalt företag - sk Good Will - borde kunna ge ett bra bud också. Om företaget nu följer med.
 

E.Z.

Panerai
Man skulle ju kunna gå ihop här, kolla vilka gemesamms resurser som finns i HBG och om det finns bäring i en plan gå ihop i en ekonomisk förening eller AB.....

Eller flera som kanske redan gjort detta?
 
Till vilken nytta? Den gick väl i KK för att den inte gick runt :)
De fick ju ta ett stort lass med kostnader som en ev. Ny ägare slipper samt bara för att en företag går i kk betyder det inte att det kan gå bra ändå med annan ägare. Möjligt att nuvarande ägare kunde vänt runt det men kände att de inte orkade efter 17 år och många motgångar, vem vet?

Hade jag bott i krokarna eller vantrivits på min arbetsplats hade jag absolut varit mycket intresserad av verksamheten!
 

JohnDoe

Rolex
Fick äntligen listor på reservdelar etc till rolex. Handskriven lista till större delen oläslig. Lite länkbitar, glas och urtavlor gick att se. Mycket skruvar och urverksdelar. Inköpspriset ca 500 tkr och utpriset ca 2-4 ggr enligt listan. På klockfronten var det ett par rollar sedan lite smått o gott, mest parfymklockor. Reservdelarna går nog att sälja till alla icke auktoriserade urmakare men det lär väl ta ett tag. Skulle tänka mig att ett bra bud vore en 200k. Traders ger max 10% av inköpspris och 40% är mycket för en KK förvaltare. samtidigt borde man kunna sälja delarna för "inköpspris" till urmakarna. Vissa delar går ju att sälja till strax under retail på blocket etc. Oklart om moms tillkommer eller inte. Vad säger ni? vill några vara med på ett 200k bud? Måste ju naturligtvis kolla upp hur det är med momsen. Eller ska man lägga ett skambud på 100k?
 

JohnDoe

Rolex
Fick äntligen listor på reservdelar etc till rolex. Handskriven lista till större delen oläslig. Lite länkbitar, glas och urtavlor gick att se. Mycket skruvar och urverksdelar. Inköpspriset ca 500 tkr och utpriset ca 2-4 ggr enligt listan. På klockfronten var det ett par rollar sedan lite smått o gott, mest parfymklockor. Reservdelarna går nog att sälja till alla icke auktoriserade urmakare men det lär väl ta ett tag. Skulle tänka mig att ett bra bud vore en 200k. Traders ger max 10% av inköpspris och 40% är mycket för en KK förvaltare. samtidigt borde man kunna sälja delarna för "inköpspris" till urmakarna. Vissa delar går ju att sälja till strax under retail på blocket etc. Oklart om moms tillkommer eller inte. Vad säger ni? vill några vara med på ett 200k bud? Måste ju naturligtvis kolla upp hur det är med momsen. Eller ska man lägga ett skambud på 100k?
Ingen som är på hugget? Vad sägs om att dela på ett bud på 100k för alla rolexdelar?
 

HampusJ

Cartier
2-Faktor
Jag är kanske intresserad, dock skulle jag gärna vilja veta exakt vad som finns. Har du möjlighet att dra över listorna?
 

M021

Rolex
2-Faktor
Efterfrågan på nya ur är troligtvis mindre efter den senaste pris ökningen.....

Det är inte självklart att sambandet ser ut så för lyxprodukter. Ett högre pris kan leda till öka efterfrågan.

Sen skulle jag vilja påstå att vid lågkonjukturer och prisökningar så är det inte de högre segmenten som drabbas hårdast (såvida det är ett stabilt varumärke), det är mellansegmenten. Detta så Svensson som tänkte köp något mellan 10-20 förmodligen kommer hålla i börsen, de som har pengar har pengar och kommer med största sannolikhet fortfarande handla. Säkert några mindre Rolex klockor i omlopp men vinsten är betydligt högre än på en Longiness.
 

TCB

Cartier
Enormt tråkigt... Butiksdöden sprider sig. En aspekt i Carlssons Ur öde kan vara att när hjulen börjar snurra åt fel håll, då är det enormt svårt att få det att vända. Dyra omkostnader, förmodad hög hyra, kraven från respektive märke mm.
Jag besökte butiken i vintras. Trevlig personal och fint läge men knappt något varulager alls. Helt uppriktigt så har jag aldrig sett så få Rolex skyltade hos en Rolex-AD. Lätt att förstå då inte ekonomin finns men det som trasslar till det är att en stor del av dragningskraften som en AD har är just att klockan finns på plats. Man får känna på den och om blir man sugen så är det bara att dra kortet och dansa ut ur butiken. När nästintill alla modeller blir beställningsvara och man inte kan ge rabatt (i samma nivå som andra AD) pga den ekonomiska ryggsäcken som man bär. Då har man tyvärr inte mycket kvar att erbjuda.
Återigen, fruktansvärt tråkigt.
 
Topp