• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Air-King är död

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Air-King försvinner men ref 114200 i 34 mm finns dock kvar fast utan namnet på urtavlan.
Vi får väl se vad Rolex hittar på för spännande nästa år då det är Air-Kings 70-års jubileum.
Posta gärna några bilder på era Air-Kings, här är min 14000M.
3644db85-56fa-4bb5-bac6-ca2631b32436_zps99ad0e74.jpg
 

Galaxy

Rolex
Hur är storleken på Air-King i jämförelse med Datejust? Märks de 2mm av väldigt mycket, eller är det ingenting man tänker på? är lite sugen på just en 14000M... :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hur är storleken på Air-King i jämförelse med Datejust? Märks de 2mm av väldigt mycket, eller är det ingenting man tänker på? är lite sugen på just en 14000M... :)

Beror på. Modern AK kontra vintage DJ tycker jag personligen inte är så stor skillnad. Vintage AK kontra modern DJ - stor skillnad. Moderna boetterna är klumpiga.

För referens: 16-17cm handled, beroende på dagsform...
image.jpg
 

jabla

Sarlacc
Har en 1603 datejust och en 34mm date men tycker inte skillnaden är särskilt märkbar. Handled på 18cm.
Tror jag har en bild i datorn.
 

jabla

Sarlacc
Men är det inte sant då? Koolt namn men inget utmärkande annars?
Trevlig klocka utan datum som passar både herre och dam i en storlek som även du kan tänka dig.
Min erfarenhet är att många damer tycker mekaniska klockor är jobbiga men kanske kan tänka sig att vrida upp den och ställa tid när den legat för länge, att böka med datum blir för jobbigt så då blir det hellre batteri.
Dessutom har det kommit några rätt läckra tavlor under nuvarande årtusende.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Trevlig klocka utan datum som passar både herre och dam i en storlek som även du kan tänka dig.
Min erfarenhet är att många damer tycker mekaniska klockor är jobbiga men kanske kan tänka sig att vrida upp den och ställa tid när den legat för länge, att böka med datum blir för jobbigt så då blir det hellre batteri.
Dessutom har det kommit några rätt läckra tavlor under nuvarande årtusende.

Som alla andra oysterboetter på 34 mm med andra ord. Inget ont om modellen men inte så spännande i flesta fall.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Som alla andra oysterboetter på 34 mm med andra ord. Inget ont om modellen men inte så spännande i flesta fall.


Men kan isf. inte exakt samma sak sägas om Explorer? Den har en coolare historia möjligtvis (om man nu inte uppskattar historien i en modell som har sitt ursprung i POW-klockor från WWII och i förlägningen var en hyllningsmodell till RAF-piloter och slaget om Storbrittanien) om man nu gillar bergsklättring och grottforskning men annars är väl den egentligen bara 2 mm större och ger ingen valfrihet angående tavelfärg?

Vad är roligare med det?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men kan isf. inte exakt samma sak sägas om Explorer? Den har en coolare historia möjligtvis (om man nu inte uppskattar historien i en modell som har sitt ursprung i POW-klockor från WWII och i förlägningen var en hyllningsmodell till RAF-piloter och slaget om Storbrittanien) om man nu gillar bergsklättring och grottforskning men annars är väl den egentligen bara 2 mm större och ger ingen valfrihet angående tavelfärg?

Vad är roligare med det?

Explorern har riktigt koola tavlor i olika snitt, har Air Kingen någon unik tavla?
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Skillnaden på bredden upplever inte jag som så stor. Däremot är den mycket kortare (har inte specsen i huvudet), dvs, måtet från ena bandhornet, över till andra sidan och det är det som gör den stora skillnaden.
 

DrDre

Patek
Kanonsnygg. Snyggast på kvinnor. Storlek? 34mm?

Yes, den är 34mm. Tycker faktiskt knte alls den är tråkig. Frugan gillar den just för att den inte är skrikig eller in your face, utan mer utstrålar kvalitet på ett diskret sätt. Nästa present till henne får väl bli en Reverso. Hon brukar kolla in den i fönstren. Det stod mellan Reverso och en Tank, men hon gillar nog Reverson mer.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Yes, den är 34mm. Tycker faktiskt knte alls den är tråkig. Frugan gillar den just för att den inte är skrikig eller in your face, utan mer utstrålar kvalitet på ett diskret sätt. Nästa present till henne får väl bli en Reverso. Hon brukar kolla in den i fönstren. Det stod mellan Reverso och en Tank, men hon gillar nog Reverson mer.

Vilken reverso, hustru trött på sin.
 
Topp