• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Air King Någon som kan lite om modellen och dess utveckling?

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Fick tag på denna Air King 5500 perpetual precision från ca 1972 men är inte så insatt i modellen och skillnader mot övriga oyster date osv
Slängde på skinnband då den är något för liten för mina 20 cm handleder
Men originallänk ( doserad oyster ) medföljde i köpet
Någon som kan mer om Air King och dess utveckling ?
image.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Det är en pilotklocka. Air-King tillverkades till de brittiska piloter under världskriget eftersom att Hans ville "belöna" hjältarna . På sin tid var det en stor klocka... Det fanns fyra "Air" - Air-Tiger, Air-Lion, Air-Giant och Air-King. Sistnämnda modell är den som producerats längst. Likt andra dubbelröda Rolex har Air-King en sällsynt också... Tidiga Air-King och Explorer har använt samma case.

Vill du veta mer går det säkert att googla.

Jag har en 14000M med en fantastisk blå tavla. Det jag gillar med den är att tavlan skiftar färg beroende på ljus, den går från svart till ljusblå.

2JQbI0K.jpg
 

poormans

Rolex
din ser väldigt fin ut med den tavlan och oysterlänk är alltid trevligt

en gammal frankenfavorit är att modda en airking 5500 med en redial explorer tavla, många, många som åkt dit på dem

cheers
christian
 
Topp