• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Bombay 40/50-tal?

  • Trådstartare Deleted member 11640
  • Start datum
D

Deleted member 11640

Guest
Hej,

Ny på forumet. Gillar både gammalt o nytt o har lite i gömmorna, ofta inhandlat på resor runtom i världen. Oftast automatiskt och IWC, Rolex, Breitling, Omega samt lite annat med.

Köpte bif. klocka i Karachi för så där 20 år sedan. Dom gillar/gillade mest nytt och det var i närmaste skrotpris för denna på den tiden. På senare tid har jag litegranna intresserat mig för att ta reda på lite mer. Boetten är vad jag kan se/förstå honeycomb mönstrad. Står som brukligt Oyster Perpetual under ROLEX i höjd med dessa knappt läsbart. Står SWISS under den arabiska 6:an. Har kikat en del på internet, men hittar ingen likadan, liknar en semibubbleback lifesaver från 1954, men ej helt. Ofta är det quarter arabic dial, men här är det bara 3-9-6 som är arabic. Klockan fungerar, men saknar sekundvisare än så länge, har tänkt försökt lösa det, men vet ej om det är svårt att få tag i, om det är "special" för denna modellen eller om det finns "stock". Någon som vet lite mer om detta ur??

Tacksam för lite input!


IMG_7991.JPG
IMG_7992.JPG
IMG_7993.JPG
Rå Lex
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Känner mycket väl igen boetten med de plana boettsidorna men kan inte referensnummer. Du har inga nummer ingraverade mellan bandhornen på uret?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Påminner om min VDs 6024 från 1954, 36 mm....som vi nu fått fason på efter 10 år i en byrålåda.....hade inte du en sådan tidigare @Aurum ?
Den gjordes bara i 1000 x under 1år, flesta i ss.....men några få även i yg och wg...fanns med olika tavlor

image.jpeg
 
D

Deleted member 11640

Guest
Ja, mycket lik ref 6532! Skillnaden är att 6:an & 9:an inte är öppna på min, samt att "Oyster Perpetual" ej är lika brett, samt att det inte står "deep sea". Men det är kanske mer kosmetiska skillnader?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Påminner om min VDs 6024 från 1954, 36 mm....som vi nu fått fason på efter 10 år i en byrålåda.....hade inte du en sådan tidigare @Aurum ?
Den gjordes bara i 1000 x under 1år, flesta i ss.....men några få även i yg och wg...

image.jpeg
Jo det tror jag det var men boetten är en helt annan än den TS har. TS boett är ju lite speciell då den har plana boettsidor som sportrolex.

Första träffen på Google är mitt gamla ex...
L1060421.jpg

https://klocksnack.se/threads/fsot-rolex-ref-6024-36-mm-och-nu-12-000-såld.3745/
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, mycket lik ref 6532! Skillnaden är att 6:an & 9:an inte är öppna på min, samt att "Oyster Perpetual" ej är lika brett, samt att det inte står "deep sea". Men det är kanske mer kosmetiska skillnader?
Osäker på om det finns fler referenser som har dessa plana boettsidor, de som utmärker din mest. Tavelvarianter finns det en hel drös av och skulle inte förvåna mig om de bytte lite hur som när det begav sig. Så att hitta en lämplig sekundvisare borde gå då den mest hänger ihop med de andra visarna och tavlan, inte boetten primärt. Sedan kan jag tycka att just sekundvisaren inte är så viktig att den är helt rätt, viktigast är att den är i rätt stil och tidsanda.
 
D

Deleted member 11640

Guest
Hm.......6098 är mer eller mindre exakt, iom honeycomb i boett, slutna siffror, rätt subtil text i övrigt. Ger ett bra hum om ev. rätt stuk på sekundvisare med.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hm.......6098 är mer eller mindre exakt, iom honeycomb i boett, slutna siffror, rätt subtil text i övrigt. Ger ett bra hum om ev. rätt stuk på sekundvisare med.
Du blandar ihop urtavla och boett. Boetten är stålhuset som omsluter verk/tavla. Tavlan kan man hitta på andra modeller på 34 mm, det är boetten som avgör vad det är för modell.
 
D

Deleted member 11640

Guest
Jo, jag förstår vad du menar och vet vad en boett är :) , är nog som du säger att det finns kanske "ihopaplock"-modeller.
z.gif
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej,

Ny på forumet. Gillar både gammalt o nytt o har lite i gömmorna, ofta inhandlat på resor runtom i världen. Oftast automatiskt och IWC, Rolex, Breitling, Omega samt lite annat med.

Köpte bif. klocka i Karachi för så där 20 år sedan. Dom gillar/gillade mest nytt och det var i närmaste skrotpris för denna på den tiden. På senare tid har jag litegranna intresserat mig för att ta reda på lite mer. Boetten är vad jag kan se/förstå honeycomb mönstrad. Står som brukligt Oyster Perpetual under ROLEX i höjd med dessa knappt läsbart. Står SWISS under den arabiska 6:an. Har kikat en del på internet, men hittar ingen likadan, liknar en semibubbleback lifesaver från 1954, men ej helt. Ofta är det quarter arabic dial, men här är det bara 3-9-6 som är arabic. Klockan fungerar, men saknar sekundvisare än så länge, har tänkt försökt lösa det, men vet ej om det är svårt att få tag i, om det är "special" för denna modellen eller om det finns "stock". Någon som vet lite mer om detta ur??

Tacksam för lite input!


IMG_7991.JPG
IMG_7992.JPG
IMG_7993.JPG
Rå Lex
Kollade upp vilket ur du syftade på med semi bubbleback lifesaver och tror du kan ha rätt där. Ref 6332 kan ha tavla som din och boetten ser rätt ut. För att vara helt säker får du öppna boettlocket och se vilket nummer som står där.
3f739e9de5a8cc923cb0aa38f2df9850.jpg
 
D

Deleted member 11640

Guest
oj, du hittade bättre bild än vad jag gjorde, denna var "klockren"(ursäkta min dåliga humor...)skall förbi urmakar´n i e.m för att se om han kan lösa en sekundvisare på sikt. Skall återkomma om vad som döljer sig under boett-locket. Den var rätt fräck med metall-armband faktiskt!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
oj, du hittade bättre bild än vad jag gjorde, denna var "klockren"(ursäkta min dåliga humor...)skall förbi urmakar´n i e.m för att se om han kan lösa en sekundvisare på sikt. Skall återkomma om vad som döljer sig under boett-locket. Den var rätt fräck med metall-armband faktiskt!
Som du ser verkar det som att Rolex ofta använde sekundvisaren ovan. Den bör vara blånerad för att vara rätt till ditt ur kan jag tänka mig. Nitade oysterlänkar är fina men kostar en del idag. Är den 19 mm kan du däremot komma undan rätt lindrigt.
 
D

Deleted member 11640

Guest
Det är 19 mm. Var får man tag på en dylik länk på ett bra sätt?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är 19 mm. Var får man tag på en dylik länk på ett bra sätt?
Ebay, men då måste man kunna sina grejer. Annars finns vintage rolex forum som är lite dyrare men är också säkert. Finns massa olika modeller och tror de flesta om inte alla passar din boett om man böjer ändlänkarna rätt.
 
D

Deleted member 11640

Guest
Då var det bekräftat, det står 6332 i boettlocket. Även III 64, så antar den är från första kvartalet 1964?
Står även 64715 i urverket, antar det är en hänvisning till 1964 med?

IMG_8002.JPG
IMG_8003.JPG
IMG_8002.JPG
IMG_7998.JPG
IMG_8001.JPG
IMG_7997.JPG
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Då var det bekräftat, det står 6332 i boettlocket. Även III 64, så antar den är från första kvartalet 1964?
Står även 64715 i urverket, antar det är en hänvisning till 1964 med?

IMG_8002.JPG
IMG_8003.JPG
IMG_8002.JPG
IMG_7998.JPG
IMG_8001.JPG
IMG_7997.JPG

Intressant info! Q3 1964 säger jag.....är det bara skit kring gängorna är har vi ett fall av pitting här, dvs angripen metall?
 
D

Deleted member 11640

Guest
Menade 3:e kvartalet så klart. Tror det är skit från gummi-packningen mest.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Då var det bekräftat, det står 6332 i boettlocket. Även III 64, så antar den är från första kvartalet 1964?
Står även 64715 i urverket, antar det är en hänvisning till 1964 med?

IMG_8002.JPG
IMG_8003.JPG
IMG_8002.JPG
IMG_7998.JPG
IMG_8001.JPG
IMG_7997.JPG
Frågan är om du ser en liten axel i visarcentrum? Kan hända att det är denna som gått sönder annars och därför satte man inte bara tillbaka visaren. Vild spekulation. Ser även att rotorn är fel ditsatt, ska bara sitta en liten skruv vid infästningen.

1964 känns väl för nytt? Säker på att det inte är en femma, dvs -54?
 
D

Deleted member 11640

Guest
Vid närmare koll, så tror även jag den måste vara från 54:a, satt just o kikade på det. Hittar inga 6332 från 64:a på nätet, men gott o väl många från -54:a som ser nära nog exakt likadana ut. Lite väl risig för en 60-talare med? Min urmakare blev helt nervös av att bara titta på denna..., bad mig försöka hitta en sekundvisare, har kikat lite nu, men verkar inte lätt. Tips mottages tacksamt & tack för dina observationen Aurum, skall vidarebefodra den dag jag hittar en sekund-visare.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Frågan är om du ser en liten axel i visarcentrum? Kan hända att det är denna som gått sönder annars och därför satte man inte bara tillbaka visaren. Vild spekulation. Ser även att rotorn är fel ditsatt, ska bara sitta en liten skruv vid infästningen.

1964 känns väl för nytt? Säker på att det inte är en femma, dvs -54?
+1
Tänkte samma sak när jag zoomade in. Tror det krävs ett nytt hjul med pivot för sekundvisaren. Hade samma problem med min gamla certina ds.
Ofta sitter det hjulet en bit in, så att serva klockan samtidigt som man byter hjul och visare känns vettigt, om den nu har gått av dvs.
 
D

Deleted member 11640

Guest
Tack för tips om visare Davvan, tyvärr stod det "no longer in stock" vid annonsen, rött hade varit o.k.
 
Topp