• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avslutad Rolex Date ref 1501 från 1973

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Rolex Date ref 1501. Klockan är från 1973.
image3.jpeg


Modellen är tämligen ovanlig. Diametern är 35mm och bärs väldigt väl (min handled 18 cm). Verket är den pålitliga cal 1570, samma som Datejust med fler. Den något speciella glasringen kallas "Engine turned bezel". Länken är en tidsriktig vikt ref 7835, samma som gamla Paul Newman Daytonor. Det finns en liten knyck/stukning på första länkbiten kl 6, inget en urmakare inte lätt kan fixa till. Har dock inte stört mig. 13 länkbitar och räcker upp till ca 19 cm handled. Ändlänkar ref 357.

Skicket är väldigt fint. Osäker om den någonsin polerats, mycket material kvar i boetten i vilket fall som. Oklar servicehistorik. Klockan går dock i princip inom COSC och har bra gångreserv.
Kronan är en orginalkrona och kronhalsen gängar fint!
Tavlan och visarna är i otroligt fint skick. Sigma-tavla vilket innebär att indexen är i guld (se sigma-tecknen vid sidan av "T SWISS T")
Datumskivan är väldigt fin den med och har "open 6" (och open 9 och så vidare)!
Inga tillbehör eller papper.

Jag vill ha 19 kkr för klockan. Inga byten. Betalning via Swish. 24 h retur i samma skick. F2F i Stockholm eller skickas mot kostnad. Referenser på mig som säljare kan ordnas.

Alla bilder är obehandlade (dvs ej photoshoppade, färger och klockan ser ut så).

image.jpeg
image2.jpeg
image4.jpeg
image5.jpeg
image6.jpeg
image7.jpeg
image8.jpeg

9.jpg

Storleksjämförelse med en Day-Date.

Chansen att förvärva en riktigt vacker vintagerolex i fantastiskt skick.
//Rozzy
 
Topp