• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex datejust (1601,1603) eller Tudor black bay (blue)

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Hej! Funderar på att köpa en klocka för runt 20-25 k. Just nu står mitt val främst mellan Klockorna i rubriken, som jag förstått är båda klockorna bra val i den prisklassen. Mina resonnemang går lite enligt följande..
Vore såklart häftigt med en Rolex.. Tudorn är riktigt nice men utan inhouse verk känns det lite avtändande på något sätt.. Är det möjligt att fräscha upp en 1601:a med ny tavla osv? Jag köper gärna begagnat!
Det kommer bli min dagsklocka som kommer användas i alla möjliga sammanhang, har dock en skx:a som blir mer utav en beater.

Jag skulle bli överlycklig ifall ni delade med er av bilder på era klockor.. och egna åsikter ifall ni kanske har varit i samma sits. Andra klockor skulle självklart också kunna vara intressanta i denna prisklassen, ge mig förslag! Mvh
 

marlun

Rolex
Har ägt Tudor black bay black och har nu en rolex 1603. Båda är superbra. Tudorn är lite tråkigare men den känns rejälare. Båda har sina för och nackdelar. Har du en skx så tycker jag du ska köpa något mer åt det dressare hållet. Jag skulle ha köpt en Datejust.
image.jpeg

image.jpeg
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Har ägt Tudor black bay black och har nu en rolex 1603. Båda är superbra. Tudorn är lite tråkigare men den känns rejälare. Båda har sina för och nackdelar. Du kan inte välja fel.
image.jpeg

image.jpeg
Jag får den känslan också, att tudorn är mer rejäl i valet mellan de två. Är det möjligt att "fräscha" upp en Datejust?
 

marlun

Rolex
Jag får den känslan också, att tudorn är mer rejäl i valet mellan de två. Är det möjligt att "fräscha" upp en Datejust?
Jo, visst är det möjligt. Finns en del urtavlor att välja på. Utbudet är dock större på de 5-siffriga eftersom både de 5-siffriga och 6-siffriga urtavlorna passar i dem, om jag har förstått det rätt.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Två bra val!
Jag tycker att en dj kompletterar din skx bäst! En bb är samma typ av klocka som din skx, även om den är ett par klasser högre kvalitet.

Jag tycker att du skall satsa på en dj. Med jubilee. Kolla så att den inte är altför polerad. Har den ingen dokumenterad service-historik så kalkylera in detta.
KS har många väldigt kunniga personer. Rådfråga om du är osäker. Kolla i date och datejusttråden.

En fyrsiffrig dj är otroligt mångsidig. Tänk dock på att den inte har quickset, dva använder du inte den så ofta tar det ett tag att ställa datum.

Lycka till!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycker att DJn kompletterar din skx betydligt bättre än en black bay. Black bayn är schysst men det är alltid grymt med en vintage Rolex på armen, särskilt när du redan har en beater. För att slippa dribbla med att byta tavla så vänta på den datejust som har den tavla du vill ha.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Ja jag är nog mest inne på en DJ, är det ovanligt att de går under 20k (utan servicehistorik)? Angående skick så tycker jag att många exemplar är ganska repiga på plexit och ser rätt sönderfallna ut, (helt förståligt med tanke på åldern). Men det kanske är det som är charmigt? Finns det ex i bra skick?
 

JohanHLM

Rolex
En DJ är klassisk och kommer alltid fungera. Jag tycker de ser väldigt fina ut men blir aldrig riktigt fäst vid dom när jag själv haft den (har haft 3st). Som jag tolkar ditt inlägg kommer detta vara den enda klocka förutom en beater och då bör det vara en väldigt allround klocka.

De jag kommer på utöver de du nämnt är:
Breitling Chronomat eller Superocean
Omega Speedmaster, AT eller PO
Tudor 79260
Cariter Santos XL (kanske lite för mycket dress)

Har du planer på vintage finns allt möjligt kul upp till 20k så det är enbart din egen smak och fantasi som begränsar.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
En DJ är klassisk och kommer alltid fungera. Jag tycker de ser väldigt fina ut men blir aldrig riktigt fäst vid dom när jag själv haft den (har haft 3st). Som jag tolkar ditt inlägg kommer detta vara den enda klocka förutom en beater och då bör det vara en väldigt allround klocka.

De jag kommer på utöver de du nämnt är:
Breitling Chronomat eller Superocean
Omega Speedmaster, AT eller PO
Tudor 79260
Cariter Santos XL (kanske lite för mycket dress)

Har du planer på vintage finns allt möjligt kul upp till 20k så det är enbart din egen smak och fantasi som begränsar.
Fast djn är väl relativt mångsidig?
 

JohanHLM

Rolex
Fast djn är väl relativt mångsidig?
Absolut!
Både DJ och AT är väldigt snygga och mångsidiga klockor. Problemet för min del är att jag tycker de känns lite tråkiga när jag väl ägt dom.
Skulle du tröttna eller inte tycka det känns rätt med en DJ får du troligtvis tillbaka pengarna eller gör åtminstone ingen större förlust så kör som du tänkt!
 

marlun

Rolex
Absolut!
Både DJ och AT är väldigt snygga och mångsidiga klockor. Problemet för min del är att jag tycker de känns lite tråkiga när jag väl ägt dom.
Skulle du tröttna eller inte tycka det känns rätt med en DJ får du troligtvis tillbaka pengarna eller gör åtminstone ingen större förlust så kör som du tänkt!
Tudorn är tråkigare. Tro mig, har erfarenhet.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Det finns absolut schyssta exemplar av DJ. Ha bara lite tålamod. Om du lägger på några tusenlappar kan du kanske hitta nån som inte behöver servas första åren heller.
Gripenbro.se brukar alltid ha några inne men då kanske oftast utan länk.
Just nu finns den här tex. Amplitud på 250 och nyruckad vilket gör att den inte måste in på service direkt.
http://gripenbro.se/artiklar/watches/rolex-19.html
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Båda klockorna är fina. Det är en väsentlig skillnad på storlek. Black Bay är väldigt tjock och ganska stor i allmänhet. Prova dom på armen och se vilken som känns bäst.

Ett oysterarmband gör DJn mer mångsidig tycker jag.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Båda är grymma klockor, tycker att BBn är relativt dressig för sin storlek. Vad gäller DJn tycker iaf jag att du ska kika på 5siffriga också, betydligt modernare och känns robustare. Dessutom har dessa quickset vilket förenklar livet en aning!

Storleken är perfekt, jag jobbar i kostym och kan eller vill inte ha en större klocka!
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Båda är grymma klockor, tycker att BBn är relativt dressig för sin storlek. Vad gäller DJn tycker iaf jag att du ska kika på 5siffriga också, betydligt modernare och känns robustare. Dessutom har dessa quickset vilket förenklar livet en aning!

Storleken är perfekt, jag jobbar i kostym och kan eller vill inte ha en större klocka!
Då får man väl gå upp ganska många tusenlappar?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Då får man väl gå upp ganska många tusenlappar?

Beror lite på. Generellt har priserna gått upp en smula, senaste 4siffriga här på KS ska säljaren ha typ 24k för. 5siffriga börjar där och kan vara mkt dyrare. Kika annars på 16013 och 16030 som brukar vara billigare!

Jag tycker att det lite högre priset kan vara värt det i längden.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jag har bestämt mig för en datejust, antagligen en 16030. Eller finns det någon speciell fördel med en 1601, 1603 kontra den något nyare 16030?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har bestämt mig för en datejust, antagligen en 16030. Eller finns det någon speciell fördel med en 1601, 1603 kontra den något nyare 16030?
Enklare a att ställa datum (quickset) på 16030. 1601 har vitguldsring vilket inte 1603 har. Jag föredrar 1603 eftersom jag inte gillar den ngt gulare tonen i vitguld men många andra föredrar vitguldsring.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Enklare a att ställa datum (quickset) på 16030. 1601 har vitguldsring vilket inte 1603 har. Jag föredrar 1603 eftersom jag inte gillar den ngt gulare tonen i vitguld men många andra föredrar vitguldsring.
Nu missuppfattade du mig tror jag, min fråga var ifall 1601 eller 1603 har någon fördel om man jämför med 16030?
 
Topp