• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex datejust 4 eller 5 siffrig serie?

Fidde80

Breitling
Ska leta reda på en vintage Datejust 36mm med jubileelänk till min fru i 30-årspresent. Har inte stenkoll på vilka referenser som man skall leta efter.

Funderar på en 70-80-talare, och då till mina frågor:

- Vad är skillnaden mellan 4-5 skiffriga serierna? Quickset date, pie pan dial, plastglas etc.
- Vad är rimligt att betala? Har hittat en 1601 från 1972 som är i mint condition för 15´, hur känns det?

Vilken av serierna är att föredra och då vilka ref.nr?
 
Hmm, har för mig att Rolex började med safir runt 1988 och de började med fem siffriga referenser under slutet av 70-talet (inte helt hundra). Vill annars minnas att Rolex började med quickset date 1972, har för mig att de var dem som uppfann den funktionen.

För lite vägledning kan jag rekommendera http://www.omegarolex.com, ger inte överdrivet mycket hjälp dock.

Har själv en 16014 vilket jag får klassa som min personliga favorit, lagom välbalanserad :). Med tanke på nypriset kan dock 16013 kännas lite mer prisvärd.

Tror att du kan räkna med att lägga runt 15-20 k för en DJ från 80-talet i bra skick.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
fyrsiffriga är slowset, femsiffriga quickset. Är tredje siffran en nolla (ex 1601, 16030) är det plexi.

Jag gillar fyrsiffrigt, mest för att de har finare tavlor (med lite knyck och djup)..
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
en 72a i mint? 15 borde väl inte vara så tokigt då de är svåra att hitta i mint kondition om den är så pass bra..
Annars brukar det gå att hitta 70-80 talare för 12 och uppåt ,men har aldrig sett nån mint för under 15 eller knappast ens sett nån i mint faktiskt ...
Kolla bara så länken är tajt och fin , speciellt om det är en jubilee men du skriver mint så det är säkert ok..
Kolla också numren på länkens ändbitar och spänne mot referenssidor på nätet så det är rätt länk och inte ett hopplock av flera Tudor/rolex -länkar mm
De tidigare 4 siffriga hade 19mm länk och "plastglas" , vet inte exakt vilka år man bytte verk ,och vad som finns att få tag på om de går sönder ,men det kan säkert någon här uttala sig om ...
19mm länken är dock inte så vanlig begagnad om den skulle behöva bytas framöver, men kan hända att de redan hade 20mm vid 72,, ( var länge sedan jag hade en 4-siffrig så har glömt bort sånt där )
 

Singular

Rolex
2-Faktor
De fyrsiffriga har haft 20mm-länk så länge att det tål att kallas "alltid" (alltså sedan slutet av femtiotalet). Du tänker på Date.

Vad som är "mint" är alltid klurigt att definiera. För 15 000 kronor betyder det antagligen "nypolerad".
 

paradis

Audemars
Fidde80 skrev:
Tack för alla svar!

Jag förstår att det kan vara svårt att hitta en opolerad klockan från 70-talet i mint condition. Självklart är den jag hittat polerad, men för min fru är det nog viktigast att den ser schysst ut.

Det jag är lite orolig för är att man inte ser hur mkt stretch det är i länken på ngn bild.

Här är en länk till klockan: http://www.chrono24.se/rolex/dateju...er=1&tab=details&urlSubpath=/search/index.htm

Be att dom visar klockan på Skype,om det finns möjlighet.Annars får dom lada ner det.......
 
Topp