• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..? Uppdaterad!

Optimisten

Cartier
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Josef B skrev:
...

Men ärligt, på något sätt så får jag den känslan att du inte är en DJ-kille? Dina klockor du har/haft innan har ju väldigt sportig/toolig look. ...
Jag tycker elegant klocka + sportkläder funkar utmärkt. Med tanke på hur många som kör sportklocka + kostym så borde den omvända kombinationen inte vara något problem!
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Glöm Rolex impulsen, behåll ploprofen och ta en vit månad från KS och se hur det känns sen. Flipparsjukan är inget att skoja om
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Jag flippade nyss en DJII TT för en 116613LB. DJ:n var tokfin, inget snack om saken men jag kände att det saknades något och det var Subben jag egentligen ville ha. Efteråt har jag hört av flera att DJ:n var mycket finare men man köper ju inte klockor för andra utom sig själv, eller hur? :D

Försöker komma på något att klaga på när det gäller min DJ men jag kommer faktiskt inte på något. Den var bekväm att ha på sig. 3136-verket är ju egentligen samma som 3135 förutom Paraflex-systemet. Värdemässigt tror jag dock att den inte kommer att hålla lika bra som sportmodellerna och blir svårare att flippa om man tröttnar.

En bild på min gamla
2CD90BFF-4866-4991-BBD6-FB3E62407855-31677-00000652211263F2.jpg
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Josef B skrev:
Du är nog knäpp, men självklart ska du ha en DJII :)
Jag har själv klämt och känt på en sådan under förra jakten, jättefin och i bra storlek! Enda jag störde mig på var att kronan var aningen för liten för boetten.

Håller med Josef, trevlig klocka men kronan känns för liten.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Porsan skrev:
Josef B skrev:
Du är nog knäpp, men självklart ska du ha en DJII :)
Jag har själv klämt och känt på en sådan under förra jakten, jättefin och i bra storlek! Enda jag störde mig på var att kronan var aningen för liten för boetten.

Håller med Josef, trevlig klocka men kronan känns för liten.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Trams Porsan, klart han skall ha en DJ II!
 

DrDre

Patek
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Bara en detalj, och som några pekat på ovan, kronan är för liten. Det hade passat mycket bättre med samma krona som Milgaussen har.
 

Sten

Cartier
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

En riktigt skön pjäs! Skulle inte säga nej till en. Dock tycker jag den är lite för stor, men det där är väl en vanesak...
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Ricrob skrev:
Hmmm.... Jo... Ja.... Efter att jag såg Lebens Plopp precis så vette fan... Ska ändå kolla på en i morgon.. Faen!
:D

Igår var jag inne på Rob för att känna lite på helguldare (Målarns fel ;) )

Provade en DJII G/S. En ganska trevlig skapelse men skulle aldrig byta Ploppen mot den.

Om du överväger att byta Ploppen är det Sub, Dipsy eller YMII som gäller.

Jag är larvigt nöjd med min plopp, vet inte riktigt vad som ska slå den avseende kvalité/känsla per krona......
 

Optimisten

Cartier
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

För att binda ihop denna tråden med en annan aktuell tråd
viewtopic.php?f=2&t=1906&p=21789#p21789

416675_10151036929309211_1748041183_o-1.jpg

Well, not much, apart from this beautiful pocket handkerchief matched with a steel Rolex DateJust II.
Pretty much faultless we’d say…
http://watch-anish.com/the-lookbook/ahmets-look-4tseptember-2012/


Personligen tycker jag det är dags att titta upp lite från sportklockstrenden och se vad det finns för eleganta val. En stål-klocka med stål-armband är ju inte direkt super-dressy heller, det är någonstans mitt i mellan sport och guld-läder. Fördelen med en DJII är att den passar med alla kläder.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Förstår inte riktigt diskussionen med kronan på DJII. Har hört talas om invändningarna förut men upplevde absolut inga problem med storleken på kronan själv. Tycker snarare att den är perfekt avvägd mot boetten. :)
 

Optimisten

Cartier
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Zed skrev:
Förstår inte riktigt diskussionen med kronan på DJII. Har hört talas om invändningarna förut men upplevde absolut inga problem med storleken på kronan själv. Tycker snarare att den är perfekt avvägd mot boetten. :)

Precis. I vissa fall behövs en stor krona för att få till en viss vattentäthet. Men därefter så blir ju stora kronor bara ett obehag som trycker in i handleden.
 

Ricrob

Patek
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Ja, hela grejjen med DJII'an är just att den är dressig, på gränsen till blingig (vilket jag älskar) men ändå med sportig ton.
Jag har tidigare valt GMT-C före Sub-C pga de polerade mittlänkarna och att den just är lite blingigare men DJII'an slår den ändå + att det är MINDRE saker att tröttna på, hänger ni med?

Den vanliga 36 mm DJ'n är helt klart både för liten för mig och för renodlat dressig, däremot tycker jag II'an korsar över rejält mellan dress-sport med sin storlek och fr.a. de kraftiga stick indexen. Dessutom så kan man enl vad jag hört och sett även lita på att Rolex 100m WR verkligen är 100m WR, vilket räcker gott för mig (även om 1190m är übercoolt) så för mig som studerar och bara har råd med en "finare" klocka de närmaste åren så är det en ständig och komplex jakt på det perfekta allt-i-allo-uret.. Frågan är bara när jag ska använda Monacon om det blir en DJII'a..? Ska bege mig mot Rob nu tror jag och klämma lite.. Ngn som är i närheten?
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Ricrob skrev:
Ja, hela grejjen med DJII'an är just att den är dressig, på gränsen till blingig (vilket jag älskar) men ändå med sportig ton.
Jag har tidigare valt GMT-C före Sub-C pga de polerade mittlänkarna och att den just är lite blingigare men DJII'an slår den ändå + att det är MINDRE saker att tröttna på, hänger ni med?

Den vanliga 36 mm DJ'n är helt klart både för liten för mig och för renodlat dressig, däremot tycker jag II'an korsar över rejält mellan dress-sport med sin storlek och fr.a. de kraftiga stick indexen. Dessutom så kan man enl vad jag hört och sett även lita på att Rolex 100m WR verkligen är 100m WR, vilket räcker gott för mig (även om 1190m är übercoolt) så för mig som studerar och bara har råd med en "finare" klocka de närmaste åren så är det en ständig och komplex jakt på det perfekta allt-i-allo-uret.. Frågan är bara när jag ska använda Monacon om det blir en DJII'a..? Ska bege mig mot Rob nu tror jag och klämma lite.. Ngn som är i närheten?

Jag är i närheten.......
 
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Ricrob skrev:
och bara har råd med en "finare" klocka de närmaste åren så är det en ständig och komplex jakt på det perfekta allt-i-allo-uret..

MEN det är ju just det, du behöver ju inte ett 'allt-i-allo-ur' du har ju Monacon som dressare och ploppen eller en GMTIIC blir ju ett perfekt kompliment!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

masterkiller skrev:
Ricrob skrev:
och bara har råd med en "finare" klocka de närmaste åren så är det en ständig och komplex jakt på det perfekta allt-i-allo-uret..

MEN det är ju just det, du behöver ju inte ett 'allt-i-allo-ur' du har ju Monacon som dressare och ploppen eller en GMTIIC blir ju ett perfekt kompliment!

+1 på den
 

Ricrob

Patek
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

leben skrev:
Ricrob skrev:
Ja, hela grejjen med DJII'an är just att den är dressig, på gränsen till blingig (vilket jag älskar) men ändå med sportig ton.
Jag har tidigare valt GMT-C före Sub-C pga de polerade mittlänkarna och att den just är lite blingigare men DJII'an slår den ändå + att det är MINDRE saker att tröttna på, hänger ni med?

Den vanliga 36 mm DJ'n är helt klart både för liten för mig och för renodlat dressig, däremot tycker jag II'an korsar över rejält mellan dress-sport med sin storlek och fr.a. de kraftiga stick indexen. Dessutom så kan man enl vad jag hört och sett även lita på att Rolex 100m WR verkligen är 100m WR, vilket räcker gott för mig (även om 1190m är übercoolt) så för mig som studerar och bara har råd med en "finare" klocka de närmaste åren så är det en ständig och komplex jakt på det perfekta allt-i-allo-uret.. Frågan är bara när jag ska använda Monacon om det blir en DJII'a..? Ska bege mig mot Rob nu tror jag och klämma lite.. Ngn som är i närheten?

Jag är i närheten.......

Men så kolla din inkorg, por favor! :D
 

Optimisten

Cartier
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Ricrob skrev:
Ja, hela grejjen med DJII'an är just att den är dressig, på gränsen till blingig (vilket jag älskar) men ändå med sportig ton.
Jag har tidigare valt GMT-C före Sub-C pga de polerade mittlänkarna och att den just är lite blingigare men DJII'an slår den ändå + att det är MINDRE saker att tröttna på, hänger ni med?

Den vanliga 36 mm DJ'n är helt klart både för liten för mig och för renodlat dressig, däremot tycker jag II'an korsar över rejält mellan dress-sport med sin storlek och fr.a. de kraftiga stick indexen. Dessutom så kan man enl vad jag hört och sett även lita på att Rolex 100m WR verkligen är 100m WR, vilket räcker gott för mig (även om 1190m är übercoolt) så för mig som studerar och bara har råd med en "finare" klocka de närmaste åren så är det en ständig och komplex jakt på det perfekta allt-i-allo-uret.. Frågan är bara när jag ska använda Monacon om det blir en DJII'a..? Ska bege mig mot Rob nu tror jag och klämma lite.. Ngn som är i närheten?

Personligen hoppas jag att sportklockorna kommer följa samma stig som SUVar. SUVar kan köras av dem som verkligen behöver terrängegenskaper eller om man vill sticka ut ur mängden. Men som standard finns det många elegantare, snyggare och lämpligare val än en SUV / sportklocka.
 

Optimisten

Cartier
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

En annan fördel med stavindex och DJ II jämfört med DJ är att man slipper de fula romerska siffrorna vid varje index. Istället envisas de med arabiska minutsiffror men det är ju snyggare än de romerska. Man måste välja Date 34 mm för att slippa dessa siffror.
 

Ricrob

Patek
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Jaha, då är en eftermiddag i klockornas tecken över och jag sitter på bussen hem..
Började med ett besök hos Rob E för att klämma på DJII, tyvärr hade de bara en blå med romerska index hemma, vilket gjorde det hela ganska värdelöst eftersom skillnaden är enorm! Fick massor av trevlig info ang dess duglighet som allroundklocka, vattentäthet, slagtålighet, bastubadande, golf/tennis spelande och antireflexbehandling osv. Så här såg den iaf ut på armen:



Storleken är med beröm godkänd, helt klart nice t.o.m.! Den flute'ade vridringen är magisk och glittrar i alla vinklar, i like!
Men ändå.. Jag vet inte..? Måste testa en svart innan jag vet..

Testade en S/G Sub också, bara för att jämföra supercasets 40 mm mot DJ's 41 mm. Sorry Målarn men blå tavla är inget för mig..


Sedan blev det en snabbfika med Leben och vad ska man säga.. Par i Ploprof slår det mesta! :cool:


Sedan träffades en man från grannlandet upp och ytterligare klocksnack togs vid men nu helt inne på Omega Speedmaster, mer än så säger jag inte...

Nu är jag äntligen hemma och jag gillar vattentätt, så mycket är säkert!


2 be continued...
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    504.1 KB · Visningar: 370
  • image.jpg
    image.jpg
    414.5 KB · Visningar: 367
  • image.jpg
    image.jpg
    359 KB · Visningar: 369
  • image.jpg
    image.jpg
    350 KB · Visningar: 378
  • image.jpg
    image.jpg
    640.5 KB · Visningar: 367
  • image.jpg
    image.jpg
    82 KB · Visningar: 367

Målarn

The Steak
Re: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..?

Ricrob skrev:
Testade en S/G Sub också, bara för att jämföra supercasets 40 mm mot DJ's 41 mm. Sorry Målarn men blå tavla är inget för mig..

Hahah det är luuugnt, har ju inte ens kvar den :D halvguld är Inget för mig tyvärr, helguld eller inget alls :lol:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag fattar inte vad du tror att du kommer få av en DJII, som du inte fick med Bratten? Jag upplever blingfaktorn hyfsat likvärdig, och båda känns hyfsat allround. Personligen skulle jag välja Bratten hundra gånger oftare än den där anonyma Rollen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hahahaha... Skräll att det är Ricrob som kör denna tråden...

Men håller med! Den är grym! Lagom storlek!
 

Ricrob

Patek
theargonaut skrev:
Jag fattar inte vad du tror att du kommer få av en DJII, som du inte fick med Bratten? Jag upplever blingfaktorn hyfsat likvärdig, och båda känns hyfsat allround. Personligen skulle jag välja Bratten hundra gånger oftare än den där anonyma Rollen.

Notera att det är en med svart tavla och stick-index jag vill ha, se bilder i trådstart men jag fattar var du vill komma... Jag vet inte heller kanske men det kan helt enkelt vara så att jag är sugen på att testa Rolex och av de modellerna som jag har råd med, så tycker jag f.n. bäst om denna. Vi får se, jag blev tyvärr (eller?) inte övertygad av dagens provkörning men som sagt, så skiljer sig looken ngt enormt med "fel" tavla..



JakobZ skrev:
Hahahaha... Skräll att det är Ricrob som kör denna tråden...

Men håller med! Den är grym! Lagom storlek!

Hörrö, håll inte på! Man måste väl få tänka lite högt och testa på lite tankar ibland, eller!? :D
Just nu ser det dock ut som att Ploppens streak håller i sig.. Medan jag testade DJII, Sub-C G/S och Milgaus så kunde jag knappt slita blicken från kolossen som låg på bordet och tittade på mig med ledsna ögon.. Vi kommer nog kramas ett tag till helt enkelt... Men ändå, jag tänker... :mrgreen:
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ricrob skrev:
theargonaut skrev:
Jag fattar inte vad du tror att du kommer få av en DJII, som du inte fick med Bratten? Jag upplever blingfaktorn hyfsat likvärdig, och båda känns hyfsat allround. Personligen skulle jag välja Bratten hundra gånger oftare än den där anonyma Rollen.

Notera att det är en med svart tavla och stick-index jag vill ha, se bilder i trådstart men jag fattar var du vill komma... Jag vet inte heller kanske men det kan helt enkelt vara så att jag är sugen på att testa Rolex och av de modellerna som jag har råd med, så tycker jag f.n. bäst om denna. Vi får se, jag blev tyvärr (eller?) inte övertygad av dagens provkörning men som sagt, så skiljer sig looken ngt enormt med "fel" tavla..

Jag antog nästan att det var det som lockade... In i Rolexträsket bara ;) Men för f-n... De traditionella DJs är halvtråkiga, men de har ju i alla fall lite patina, plexi och själ. De nya däremot är det ju lite av "freak of nature" IMHO. Ok, om de kanske är bland de billigaste Rollarna, men det finns ju en anledning till det (läs; BORING!). Min åsikt kanske trampar en del på tårna, men det är bara min personliga smak, och därmed inget att bry sig om. Alla tycker inte likadant, och kul är väl det.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Rolex Datejust II 116334, vad säger ni..? Uppdaterad

Ricrob skrev:
Jaha, då är en eftermiddag i klockornas tecken över och jag sitter på bussen hem..
Började med ett besök hos Rob E...

Det ligger en sjukt snygg klocka i bakgrunden där! Vad är det för nån tro? ;-)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
BTW... älskar att du tänker högt :) Men de är bara förstorade "gubbdinkor" upphöjt till två, alltså och inget för oss ungdomar ;)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ricrob skrev:
JakobZ skrev:
Hahahaha... Skräll att det är Ricrob som kör denna tråden...

Men håller med! Den är grym! Lagom storlek!

Hörrö, håll inte på! Man måste väl få tänka lite högt och testa på lite tankar ibland, eller!? :D
Just nu ser det dock ut som att Ploppens streak håller i sig.. Medan jag testade DJII, Sub-C G/S och Milgaus så kunde jag knappt slita blicken från kolossen som låg på bordet och tittade på mig med ledsna ögon.. Vi kommer nog kramas ett tag till helt enkelt... Men ändå, jag tänker... :mrgreen:

Haha, helt rätt!
Klart man ska tänka högt, det är bara kul att diskutera! :mrgreen:
 

Optimisten

Cartier
Hur hett är det med en 90-tals mountainbike idag? Ungefär lika hett som en sportklocka?

Personligen tycker jag DJ II är lite för stor och skulle nog välja DJ. Till den föredrar jag nog slät boettring. Denna urtavlan gör klockan lagom modern och sportig, den perfekt "till allt" klockan. Då slipper man också de fula tryckta siffrorna som finns på stavindexurtavlorna.
IMG_8674.jpg

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=262036
 
Topp