• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Datejust Oysterquartz 17013 fixa lösa stift?

ludvigp

Basic
Hej allihopa!

Jag köpte en fin Rolex Datejust Oysterquartz 17013 och hann bära den 1 dag innan jag upptäckte att ena stiftet höll på att ramla ur. Jag googlade runt lite och försökte se om någon vart med om liknande och lösning på problemet men utan direkt lycka. Närmast jag hittade var att någon föreslog att man bankar lite på stiftet så det blir tight när den ska in igen. Om det är rätt lösning eller inte vet jag ej så ville inte ge mig på det.

Så lite olika lösningar jag funderade på om det nu inte är omöjligt att inte behöva gå till en AD och få det gjort för x antal pengar.
  • Loctite på yttre sidorna/hål
  • Byta ut mot en fjäderstift om det ens går.

Min tillfälliga lösning jag gjorde var att ta en tejpbit och vira runt en del och det verkade hjälpa. Dock så såg jag idag dag 2 att även andra stiftet höll på att hoppa ur.

Vad är det som har hänt med klockan som gör att detta sker? Ålder? Finns den en lösning som går att göra själv eller behöver det bytas ut delar/repareras och vad kan det kosta? Med tanke på att jag i princip hittade noll gällande reservdelar/reparation gällande den här modellen så ser jag det lite som att det är en bristvara på delar.

I övrigt är jag väldigt nöjd över köpet.
 

Bilagor

  • 20230901_153417.jpg
    20230901_153417.jpg
    525.3 KB · Visningar: 18
  • 20230901_153502.jpg
    20230901_153502.jpg
    538.3 KB · Visningar: 18
  • 20230901_153519.jpg
    20230901_153519.jpg
    476.3 KB · Visningar: 19
Standardslitage. Var glad att stiften/rören slits och inte din länkinfästning ;-)

Rolex säljer inte reservdelar löst. Går troligtvis att få tag på eftermarknadsdelar men det bästa är om du besöker en Rolexverkstad/handlare.
 
Bättre att klämma åt själva hylsan där stiftet går in, jag gjorde det på en gammal klocka jag hade, bäst att knipa åt lite i mittenskåran endera med en tång eller slå lite lätt med en liten skruvmejsel.

20230901_15350.jpg
 
Senast ändrad:
Om du går till en riktig urmakare med en verkstad så kan de lätt justera röret så att det kniper lagom hårt runt stiftet.
Om du försöker justera detta själv utan vana eller med rätt verktyg finns risken att det blir lite för mycket justerat istället.
Det finns fina stansverktyg som urmakaren har där han kan ställa på mikrometernivå hur mycket han vill klämma ihop röret. Den nivån får du inte med en tång du klämmer med. Absolut inte heller med en mejsel du trycker på eller slår lite lätt med.
Möjligen med typ en svetstång så att du kan ställa in hur mycket den ska stänga, en liten, liten bit i taget.
 
Bättre att klämma åt själva hylsan där stiftet går in, jag gjorde det på en gammal klocka jag hade, bäst att knipa åt lite i mittenskåran endera med en tång eller slå lite lätt med en liten skruvmejsel.

20230901_15350.jpg
Problemet är att det kommer återkomma, du ser ju även hur slitet stiftet är.
Visst kan man klämma åt det och få det att sitta hjälpligt, men det är ingen långsiktig lösning för en klocka man tänkt använda regelbundet.
Ser inte poängen att snåla med en Rolex.
 
Det är nog bäst att gå till butik som löser problemet. Hittade säljare på ebay som säljer delar men vem vet om dessa är lika slitna.
 

Bilagor

  • Screenshot_20230903_191147_eBay.jpg
    Screenshot_20230903_191147_eBay.jpg
    246.4 KB · Visningar: 17
Tillbaka
Topp