• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Datejust Restauration

anderssonw

Breitling
Tjenare! Fick nyligen ärva en gammal Rolex Datejust, vilken ska vara från 1980-talet. Den ska ha blivit servad vid minst en 4-5 tillfällen och den har alltid gått bra, tyvärr finns dock ingen dokumenterad servicehistorik. Urtavlan och händerna ser ut att vara i bra skick så vitt jag kan se, endast lyspunkterna som helt dött ut. För övrigt verkar det mest som att armbandet är slappt med repor på glas, boett och armband.

Jag skulle vilja restaurera klockan till ett så bra skick som möjligt, men vet inte riktigt hur eller vart och det är därför jag vänder mig till er här på klocksnack! Då den har ett affektionsvärde, men inte ett så stort marknadsvärde (såvitt jag förstår) så känns det som att den kommer fylla större funktion i mina händer än om jag säljer den. Men av ren nyfikenhet, hur mycket är den värd i nuläget och hur mycket skulle den vara värd efter en restauration?

Har hört talas om en viss Michel Young i Hong Kong som ska vara en riktig baddare på att renovera äldre rolexarmband till näst intill nyskick och till ett billigt pris. Är detta en pålitlig hantverkare, någon med personlig erfarenhet med karln?

Anser ni att man "förstör" klockan om man putsar upp glaset, boetten och skickar armbandet till Michel Young?

Bör jag låta bli urtavla, händer och lyspunkter eller ska jag restaurera dem med?

När man servar uret, bör detta göras via en certifierad Rolex-återförsäljare eller kan man lika gärna gå till någon annan? I så fall, vem?

Edit: Kanske också bör tillägga att jag är bosatt i Göteborg.
 

Bilagor

  • 11125107_10206128420841401_1559019263_n.jpg
    11125107_10206128420841401_1559019263_n.jpg
    49.7 KB · Visningar: 318
  • 11421587_10206128420481392_1181604420_n.jpg
    11421587_10206128420481392_1181604420_n.jpg
    45 KB · Visningar: 263

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ser ju ut att vara i normalskick. Glaset kan du putsa lite med tandkräm, kromglans eller Polywatch.
En lättare polering av en kunnig person kan ju kanske vara lämpligt, men annars uppskattar de flesta här en orörd boett.

Ca 19-20.000 kr borde den vara värd om den fungerar bra.
 

anderssonw

Breitling
Tack för era snabba svar! Vart bör jag vända mig för putsning av glas och service av urverk?
Tacksam för alla tips, stora som små!

Edit: Om jag eventuellt också skulle vilja göra en lätt polering av boett, med tanke på att jag troligtvis aldrig kommer sälja den, vem bör jag vända mig till då?
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack för era snabba svar! Vart bör jag vända mig för putsning av glas och service av urverk?
Tacksam för alla tips, stora som små!

Edit: Om jag eventuellt också skulle vilja göra en lätt polering av boett, med tanke på att jag troligtvis aldrig kommer sälja den, vem bör jag vända mig till då?
Grattis till en finklocka!!! Serva klockan hos någon auktoriserad på Rolex. Att polera boetten kan även de misslyckas med så det är väl bäst att låta bli tycker jag. Men om du vill att klockan ska se nypolerad och fräsch ut så är det en Rolexverkstad som ska göra det. Vad gäller länken så är jubilee rätt så sladdriga vilket är en del av charmen att skicka den till MY tycker jag är onödigt och säkert kostsamt. Serva verket, byt alla packningar, polera glas och njut av en gammal härlig klocka. Om du vill ha nåt som ser nytt ut så finns det massor av just nya klockor att köpa:)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kul klocka att ärva! Hade absolut inte polerat den då det tar bort charmen med klockans historik. Att fixa länken är ju däremot inte fel.
 
Topp