• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex Datejust till Smoking

Hej,

Efter att ha lyssnat på Klocksnack podden avsnitt 6, säsong 2, där Fedde sågar Sub till Smoking undrar jag vad folk tycker om Datejust till Smoking? Datejust känns som en all-around klocka och borde väl fungera utmärkt?

@Fedde, personligen älskar jag dykare till Smoking ;)

Hade DJ 16013 på mitt bröllop! Funka kanon till smoking :)
Kim-Bim (79)-01.jpeg

Det enda rätta torde väl vara en JLC reverso på svart strap. Snodd bild från allas vår @Rozzy
IMG_0511.JPG
Jo, den kan fungera, dock fortfarande en "sportklocka". På svart kroko;
IMG_0260.JPG

Äsch kör!
Nyårsafton 1992 med min Aqualand:
8AE20788-F603-4EE0-9E8C-F03AD7D68CC9.jpeg
Nej, det fungerar inte. @Gummo skärpning, förled nu inte ungdomarna till dumheter. Det där fungerade för att du var ung och inte visste bättre. Nu är vi i en tid där vi vet bättre och dessutom ett forum för konnässörer.
Som trådstartare av https://klocksnack.se/threads/klocka-till-smoking.48356/ påstår jag att Datejust är en för stor (hög) och sportig klocka, även på läder om vi verkligen skall gå hardcore i stilfrågan. Läs tråden och lär.
Jag har samma tankar som Frederico (@Nymans Ur 1851 ) vad gäller smokingklocka. Mitt egna förstaval är min Audemars Piguet i 18k. Tvåhandsvisare och tunn (5mm). Numera på NOS lackband för att matcha skorna :pompus:

IMG_0262.JPG
IMG_0261.JPG

Jo, den kan fungera, dock fortfarande en "sportklocka". På svart kroko;
IMG_0260.JPG

Nej, det fungerar inte. @Gummo skärpning, förled nu inte ungdomarna till dumheter. Det där fungerade för att du var ung och inte visste bättre. Nu är vi i en tid där vi vet bättre och dessutom ett forum för konnässörer.
Som trådstartare av https://klocksnack.se/threads/klocka-till-smoking.48356/ påstår jag att Datejust är en för stor (hög) och sportig klocka, även på läder om vi verkligen skall gå hardcore i stilfrågan. Läs tråden och lär.
Jag har samma tankar som Frederico (@Nymans Ur 1851 ) vad gäller smokingklocka. Mitt egna förstaval är min Audemars Piguet i 18k. Tvåhandsvisare och tunn (5mm). Numera på NOS lackband för att matcha skorna :pompus:

IMG_0262.JPG
IMG_0261.JPG
Jag kommer aldrig att skärpa mig!

Men du har Gvs rätt i sak. Skulle inte ta någon av mina Aqualands om jag tvingades dra på mig en smoking idag. Det skulle få bli min gamla Omega guldtank men med svart ödleband. Eller min Alpina ”Calatrava” (samma boettmakare som till äldre stål-Patek, därav smeknamnet). Det är de enda klockor jag har som inte är renodlad en tool-watches.
Inte opitimala pga tjocklek men de enda jag har. Skulle iofs kunna låna frugans Cartier Tank med svart krokodil...
A893456F-672F-453A-8108-86919EB05A93.jpeg
1A02635E-5172-4810-90D6-CE4C8A048BC8.jpeg

6CAF4507-61D8-41ED-A7B1-D0BA87F4C6F7.jpeg

65DDF5FD-2D20-4A7F-B5A5-5CBFA9B98287.jpeg

Min högst personlig åsikt är att till smoking och för all del även till frack, om nu inte har ett fickur, ska man bära en så tunn och diskret klocka som möjligt. Här är min manuella Omega som jag tycker är klockren när man vill klä upp sig.
IMG_0259.jpg

Med all respekt för de som framhärdar devisen "om du gillar det - kör" så är det kul att ibland gå all in. Visserligen en sportklocka ursprungligen men jag tycker den här känns helt rätt: liten o tunn, 18k vitt guld och ingen sekundvisare, samt möjlighet att gömma tavlan och "glömma bort" tiden.
IMG_2544.JPG

Använd vad du vill och skit i alla andra, det kommer inte ens vara någon som märker att du har klocka på dig.

Gamla förlegade regler ska man inte ta till sig

Tillbaka
Topp