• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Datejust vilken ska man välja?

Erik1991

Breitling
Hej!!

Funderar starkt på att inhandla en Rolex Datejust. Jag är dock väldigt osäker på vilken variant.. Vilken är er favorit?

Med vänlig hälsning, Erik
 

Subby

Rolex
Vintage-16014-16030
Modern-116200

Lånade bilder

IMG_0811.JPG
IMG_0812.JPG
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor

Tapiren

Cartier
Hej!!

Funderar starkt på att inhandla en Rolex Datejust. Jag är dock väldigt osäker på vilken variant.. Vilken är er favorit? Prisklass?

Med vänlig hälsning, Erik
Min favorit är inte jätteviktig då det är du som ska trivas med klockan, men börja med att fundera kring materialet, stål, stål/guld eller guld.

Ska du köpa nytt eller begagnat?
 

alex_c

Cartier
2-Faktor
Jag är jäkligt sugen på denna kombo. 116234 med oystrer. Lånad bild från Internet

Screenshot_2017-03-28-07-54-51-1.png
Den kombon kör jag. Beträffande DJ motiverade jag mitt val ungefär så här:
På 6-siffriga DJ finns i huvudsak tre komponenter man kan variera - tavla, band och glasring. I mitt fall Oysterband för att det ser något "yngre" ut än Jubilee samt att det inte blir lika stretchigt med åren. Vitguldsring för att det reflekterar ljuset på ett snyggt sätt plus att en slät ring förekommer på så många andra klockor där ute. Ljus sunburst-tavla för att bryta av alla mörka tavlor på mina andra klockor samt att jag tycker sunburst + ljus-kombo gör sig ypperligt.
IMG_0137.JPG
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har bara erfarenhet av 116234 och mitt råd är, skippa vitguldsringen för den blir för mycket. 116200 är alltid rätt, snygg och passar till allt. Tavla och blänk efter tycke och smak. Oysterlänk är mer maskulint, men mer repkänsligt. Jubileelänken är snygg och bra.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
1601 är klassiskt och bra. Haft både stål och guld (dessvärre guld utan länk..) Kan tycka att stålvarianten av 1601 vanligtvis har sinnessjukt tråkiga tavlor (typ alla silverfärgade) man tröttnar på snabbt.

Av nyare ref hade jag skaffat en 116200/116234.
Bild från handlare på min förra 1601/8
image.jpeg
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Jag har bara erfarenhet av 116234 och mitt råd är, skippa vitguldsringen för den blir för mycket. 116200 är alltid rätt, snygg och passar till allt. Tavla och blänk efter tycke och smak. Oysterlänk är mer maskulint, men mer repkänsligt. Jubileelänken är snygg och bra.
Hur är det med mikrojusteringar på jubileelänken? Svårt att få till rätt storlek?
Låset på oysterlänken, kommer det med bra mikrojusteringar? /slut frågekavalkad
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jämför priser och tänk på att det är högst sannolikt att det är akut servicebehov på klockor som beskrivs som kontrollerad av urmakare eller liknande. Köper du en gammal klocka för dyrt blir det väldigt dyrt om du dessutom måste serva den för ca 6000 kr. Köp en ny 116200 med 5 års garanti om du kan. Köper du i Sverige tror jag du kan få minst 10% rabatt kanske enkelt. Då har du en bekymmersfri snygg klocka som är het på andrahandsmarknaden om du senare vill sälja.
 

Erik1991

Breitling
Min favorit är inte jätteviktig då det är du som ska trivas med klockan, men börja med att fundera kring materialet, stål, stål/guld eller guld.

Ska du köpa nytt eller begagnat?

Det har du rätt i men man kan alltid få upp ögonen för något annat än man kanske tänkt från början.

Jag har tänkt en Stål och funderar mest på en begagnad.
 

Erik1991

Breitling
Den kombon kör jag. Beträffande DJ motiverade jag mitt val ungefär så här:
På 6-siffriga DJ finns i huvudsak tre komponenter man kan variera - tavla, band och glasring. I mitt fall Oysterband för att det ser något "yngre" ut än Jubilee samt att det inte blir lika stretchigt med åren. Vitguldsring för att det reflekterar ljuset på ett snyggt sätt plus att en slät ring förekommer på så många andra klockor där ute. Ljus sunburst-tavla för att bryta av alla mörka tavlor på mina andra klockor samt att jag tycker sunburst + ljus-kombo gör sig ypperligt.
IMG_0137.JPG

Fantastiskt fin!!!
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
16234 vit tavla om du vill ändre.

82295e47f839f791410c616c728dd7386fdb67ea.jpg


116234 blå tavla om du vill ha ny. Jubilelänk givetvis, oyster är fel på Datejust.

arygu9es.jpg

(stulna bilder)
 

Tapiren

Cartier
Tänk på att jubilee av nyare årgång har dolt lås, den länken är otroligt trevlig. Den äldre är väl förvisso också rätt så skön men den nya är helt underbar.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Högst upp på min bucketlist just nu står en 116233 med champagnedial, stickindex och jubilee. Tänkte först ta med oyster, men jubilee är ju så mycket bekvämare. Dock tycker min fru att det ser gubbigt ut :cool:
 

Mauritz

Rolex
Jag körde denna ett tag och va mycket nöjd med den och fattar inte varför jag gjorde mig av med den.
Tycker vitguldsringen gör sig fint med jubilee-länken.
Men som alltid det är du som i slutändan skall välja så kör på den du gillar... Go for it.
01.JPG
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
1601 är klassiskt och bra. Haft både stål och guld (dessvärre guld utan länk..) Kan tycka att stålvarianten av 1601 vanligtvis har sinnessjukt tråkiga tavlor (typ alla silverfärgade) man tröttnar på snabbt.

Av nyare ref hade jag skaffat en 116200/116234.
Bild från handlare på min förra 1601/8
image.jpeg
Smärtsamt snygg klocka. Ska införskaffa mig en 1601 från -72 när lädret så tillåter
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hur är det med mikrojusteringar på jubileelänken? Svårt att få till rätt storlek?
Låset på oysterlänken, kommer det med bra mikrojusteringar? /slut frågekavalkad
Jag minns när jag gick ut från urmakaren med den nya klockan på armen. Den satt snyggt och fast lite ovanför "knölen". När jag blev varm satt den väldigt tajt, så tajt att jag gick tillbaka och bad om att få montera dit en länkbit till. Nu hängde den i lite bilhandlarhäng över knölen och ner mot handen. Det var skönt och det var så jag ville ha det, men speciellt bra var det inte. Det hade behövts ett mellanläge. Det kan vara ett tips för den som väljer länk, att har man otur med en jubileelänk kommer den aldrig att sitta bra. Det finns en risk att man hamnar som jag i mellanläget. Eftersom jubileer saknar microjustering får man riskera att klockan hänger och slänger och i längden slits snabbare än en som sitter fastare. Oysterlänken har microjustering så den kommer man alltid att kunna justera så den sitter bra. Jag hade båda länkarna till min så jag har erfarenhet kan man säga :). Jag gillade båda länkarna fast på olika sätt. Sen läste jag att dress och sport låter finare än maskulint ;). Jag lär mig.
 
Topp