• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex datjust 1601

Clockzor

Omega
Hej alla klocksnackare!

Har läst många av era trådar och måste säga att att det är ett mycket trevligt forum och jag faller längre och längre ner i det underbara (och ej plånboksvänliga) klockträsket.

Jag tänkte inom snar framtid köpa min första "riktiga" klocka och har nu i nästan ca 6 månoder grottat ner mig i alla märken, referenser och urverk. Efter allt letande så tror jag nu att jag vill ha en datejust 1601.

Tänkte höra med er om ni anser att det är ett bra alternativ? Om det är något som skiljer sig mellan de olika årsmodellerna (tänker då främst på de tekniska aspekterna och inte de estetiska) och om det är något man skall vara extra vaksam på och undersöka lite extra innan man köper så att man inte köper något allt för slitet eller nedgången exemplar.

Ni som redan har en får gärna komma med input om hur ni trivs med eran datejust och om ni har något annat förslag i ungefär samma prisklass.

Tack på förhand!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Klart du ska ha en DJ!
Kortfattat och grovt kan man säga att DJ ej hade quickset av datum och plexi mellan 1960-1983. Quickset av datum kom 1977 och Safirglas kom 1987. De olika överlappar varandra med några år. @acce1999 kan säkert vad urverken heter i huvudet och vad som skiljer de olika ;) 1600 har slät glasring, 1601 räfflad ring i guld eller vitguld, 1603 har räfflad stålring. Länkarna kan vara både Jubilee (vanligast) och Oyster.
Många har bytt tavlor under åren och visare, jag tycker det är kul om allt stämmer och är original då äldre tavlor och visare kan vara väldigt svåra att få tag på så leta efter ett ex där allt stämmer. Ta hjälp i DJ-tråden ovan och posta bilder på ex om du undrar!

Här är min 1600 från 1964:
IMG_1971.JPG
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har sedan länge varit intresserad av klockor och har haft både omega SMP, Glycine airman mm. För en månad sen kände jag att jag ville satsa på ytterligare en och det blev en Rolex datejust 1603 från ca 1972. När jag fick hem klockan upplevde jag den som väldigt liten. Jag är van vid ur på 42mm och en klassisk DJ som är 36mm kändes liten. Jag slet mitt hår i ett par dagar om jag skulle lämna tillbaka den till säljaren (gripenbro) vilket jag oxå gjorde. Ytterligare ngn dag senare saknade jag den så mkt att jag bad Gripenbro skicka den till mig igen, nu ska jag bara ha den. Den är sjukt snygg och det passar verkligen till ALLT. Klassisk klocka och klassisk rolex.
Är du med på att den håller ett litet mått finns inget att vänta på... Köp.
 

Clockzor

Omega
Gillar klockor med ett lite mindre mått så det bli perfekt! Nu gäller det bara att hitta ett trevligt exemplar. Tack så mycket för bra svar och läckra bilder, man blir mer sugen för varje bild :D
 

Blackmore

Panerai
Stämmer in med föregående talare, en DJ är otroligt mångsidig. För min egen del föredrar jag de fyrsiffriga referenserna. Min 1603 har en sjuhelvetes "mojo" tycker jag.
 

fabcer

Breitling
Ny som man är. En fundering. Har en 16200 och söker efter svart eller blå tavla. Har ni några tips var jag kan leta?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Vill du ha en Rolex DJ så finns inga alternativ. Är ledsen men så är det.
Köpte först en gammal manuell tärna med plexi, flippade den.
Köpte sen en omega geneve med plexi, flippade den.
Efter det landade en certina i 18k med plexi, flippade den.

Efter det köpte jag en 1603 med wideboytavla. Nu är dock ringen bytt till en i vitguld. Så man kan säga att den bytt skepnad till en 1601. Denna är en keeper. Har haft den längre än de andra klockorna tillsammans.

image.jpg
 

jabla

Sarlacc
Vill ni utveckla era liknelser med 924 och 944? Har ett enormt sug efter DJ just nu men de bägge Porschemodellerna ni jämför med känns ju sådär faktiskt. Är på riktigt nyfiken på att höra hur ni resonerar.
Tyckte bara det var en dålig jämförelse och ville uppgradera liknelsen, inget riktigt allvar i min kommentar.
Min första Rolex var en 1603 från -73 som jag köpte för tio år sedan. Inga problem med klockan under tiden jag haft den men nu är den på en service eftersom det blivit en keeper. Köpte till ett nyare 62510 jubilee och det blev genast en modernare klocka om man nu vill ha den känslan. Nu sitter jag även med en likadan wideboy som @slimjim ursprungligen köpt eftersom en vän var på jakt efter en men har svårt att släppa den.
Datejust är en tidlös legendarisk ikon som aldrig blir fel. Köp en och du är såld, skulle du mot all förmodan inte bli det är den lätt att sälja utan förlust.
Finns säkert många medlemmar i närheten som kan låta dig prova och komma med åsikter. Är du i Helsingborgstrakten ställer jag gärna upp över en öl.
Lycka till i ditt klockval.
 

Greven

Audemars
Tyckte bara det var en dålig jämförelse och ville uppgradera liknelsen, inget riktigt allvar i min kommentar.
Min första Rolex var en 1603 från -73 som jag köpte för tio år sedan. Inga problem med klockan under tiden jag haft den men nu är den på en service eftersom det blivit en keeper. Köpte till ett nyare 62510 jubilee och det blev genast en modernare klocka om man nu vill ha den känslan. Nu sitter jag även med en likadan wideboy som @slimjim ursprungligen köpt eftersom en vän var på jakt efter en men har svårt att släppa den.
Datejust är en tidlös legendarisk ikon som aldrig blir fel. Köp en och du är såld, skulle du mot all förmodan inte bli det är den lätt att sälja utan förlust.
Finns säkert många medlemmar i närheten som kan låta dig prova och komma med åsikter. Är du i Helsingborgstrakten ställer jag gärna upp över en öl.
Lycka till i ditt klockval.
Tack för utförligt och intressant svar. Nu känns det bättre...ha ha ha! Verkligen schysst att erbjuda en test, skall ha det i åtanke om jag reser söderut. En kollega sitter faktiskt med en 1601 från vad jag misstänker är från mitten av 80-talet har jag noterat, tror jag skall be om en test imorgon i utbyte mot en finkaffe. Tack igen för svar!
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Kan bara skriva under på att DJ är en fantastik klocka. Passar till allt, skulle även titta på ref 1603 med stålbezel!

Lycka till med ditt sökande!
 

Greven

Audemars
Tack för utförligt och intressant svar. Nu känns det bättre...ha ha ha! Verkligen schysst att erbjuda en test, skall ha det i åtanke om jag reser söderut. En kollega sitter faktiskt med en 1601 från vad jag misstänker är från mitten av 80-talet har jag noterat, tror jag skall be om en test imorgon i utbyte mot en finkaffe. Tack igen för svar!
Tillägg: Skall be min kollega att få testa dennes DJ på MÅNDAG, idag söndag tänkte jag vara ledig ;)
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Utan ironi.

Är som att köpa en Porsche, en 924.
He he, hårt omdöme. Många ser Dj som en instegsmodell i början av klockintresset och går sedan vidare till sportsubbar, pateker och andra dyra klockor. Jag däremot är fortfarande förtjust i DJn. Den har någon form av tidlöshet och stram (tråkig) design som tilltalar mig.
 

Clockzor

Omega
Tack för många goda råd! Även om det hade vart kul med en datejust i nuläget så insåg jag att den får vänta lite tills man inte längre är student. Slog till på en nyservad tudor oysterdate till ett bra pris som får göra mig sällskap sålänge! Nu går jag ivrigt och väntar på leverans!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack för många goda råd! Även om det hade vart kul med en datejust i nuläget så insåg jag att den får vänta lite tills man inte längre är student. Slog till på en nyservad tudor oysterdate till ett bra pris som får göra mig sällskap sålänge! Nu går jag ivrigt och väntar på leverans!
Grattis! Tudor är inte kattskit:) släng upp en bild när den kommer:)
He he, hårt omdöme. Många ser Dj som en instegsmodell i början av klockintresset och går sedan vidare till sportsubbar, pateker och andra dyra klockor. Jag däremot är fortfarande förtjust i DJn. Den har någon form av tidlöshet och stram (tråkig) design som tilltalar mig.
Håller med! Det ÄR en instegsmodell för många men sen det finns väldigt få dyrare Rolexmodeller som är snyggare tycker jag.
 
Topp