• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Day Date 1803, opolerad eller inte?

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Som vanligt är det mycket snack om boetter är polerade/opolerade. Ett problem är ofta att säljare väljer vinklar så att boetter ska se fetare och finare ut än vad de är. Var på det är svårt att bedöma det riktiga skicket.

Jag har försökt studera Rolex Day Date 1803. Och ställt många frågor till gurun Aurum . Kommentera gärna om du inte håller med :)

Först och främst vill jag poängtera att jag inte kan 100% garantera att kommande bilder är på opolerade ex. Men dessa är i väldigt bra skick enligt mig. Samt att detta är min egna uppfattning och ingen fakta. Som alltid är det viktigt att göra sin läxa. Samtliga bilder är hittade på diverse sidor.

Vi kan börja med att kolla sidan av boetten kl9.
Lägg märke till kanten vid sidan av glasringen. Det skall alltså finnas material som går utanför.




Mellan bandhornen finns det en polerad kant. Först och främst ska denna vara tydlig, sen har jag även hört att den skall vara helt plan.



Även vid kl 3 ska det finnas gott om material mellan glasringen och kronan. Samt att glasringen aldrig tangerar boettsidan.





Boetten ska vara skarp ganska horisontell upp på.



Tyvärr har jag inte hittat bilder rakt från sidan som är bra. Men boettformen ska vara jämntjock och runda av mot bandhornen. Relativt lång radie som börjar efter den polerade kanten, om man jämför mot 18038 som har en mindre radie.

Luggarna ska vara något tunnare än 18038 men ändå tjocka. Detta är svårt att förklara då man behöver två klockor bredvid varandra för att enklast se. Eller rita på bilderna som jag tyvärr inte kan på mobilen. Kanske någon kan förklara vart poleringen oftast äter mest material?

Någon som även är intressant är oxidering. Kan en guldklocka som är 40år gammal vara helt fri från oxidation? Inte vet jag, men det är märkligt hur vissa som påstås vara opolerade vara helt fria från detta.

Vilken märkning på kronan det ska vara har jag inte riktigt koll på, men ett stäck under Rolexkronan är vanligast.

Glaset ska vara högt om det är original och något tunnare om det är seriviceglas. Detta är min uppfattning i alla fall.

Kom gärna med kommentarer och bilder samt såga mig om jag är helt ute å cyklar :D
 

wiklood

Breitling
Stort tack för illustrationer! MVG+ för presentation.

En ytterligare case-studie för panelen bifogas. Ytterligare bilder finns på länk: 1803.

Baserat på tillgängliga bilder ser denna fräsch ut i boett och möjligen glasring. Jag upplever dock utrymmet mellan luggarna som svårbedömt. För en vidare bild-DD (due diligence i denna vända, höh), vilka bilder är rimliga att be om? Rakt från sidan?
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    187.4 KB · Visningar: 146

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Stort tack för illustrationer! MVG+ för presentation.

En ytterligare case-studie för panelen bifogas. Ytterligare bilder finns på länk: 1803.

Baserat på tillgängliga bilder ser denna fräsch ut i boett och möjligen glasring. Jag upplever dock utrymmet mellan luggarna som svårbedömt. För en vidare bild-DD (due diligence i denna vända, höh), vilka bilder är rimliga att be om? Rakt från sidan?
Rakt från sidan, rakt framifrån och bakifrån. Högupplösta!
Kolla även så att slutet av bandhornen är raka.
 
Topp