• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex day date smooth bezel

Daytona96

Rolex
Jag går just nu i köptankar och jag har kollat på en hel del sidor på nätet efter olika klockor. Jag fick nyligen syn på denna rolex day date från 1969 hos subgmt.com.
Det som jag reagerade på var dem blanka luggarna, dem ser ganska tjocka ut men blanka, trist polering?Jag skulle vilja veta vad ni tycker om den och priset på 4700€.

Tack på förhand[emoji4]
 

Daytona96

Rolex
Glömde bilden [emoji85]
ImageUploadedByTapatalk1432572261.092634.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Jag är inne på Aurums linje. Bilden är för dålig för att man ska kunna avgöra skick. Behövs fler ur fler vinklar
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skulle kännas ännu tråkigare att få en ful polerad klocka. Man kan ju alltid be om fler bilder, men har en känsla av att det inte kommer att bli bättre på dem.

Varför skulle den vara ful och polerad? Vänta med "expertutlåtandena" tills man har fakta att gå på, annars är det meningslöst.
 

Daytona96

Rolex
Juste en till sak som jag inte har nämnt är att jag skickade ett mail till dem och frågade lite om klockan, dem skrev att det är en 1803, vilket innebär att ringen kan va bytt samt att den hade okänd servicehistorik. Det gjorde mig lite skeptisk.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Varför skulle den vara ful och polerad? Vänta med "expertutlåtandena" tills man har fakta att gå på, annars är det meningslöst.
Han frågade, jag svarade med vad jag hade för känsla och vad jag hade gjort i hans ställe. Och en proffs handlare som bara lägger upp en bild där det kan vara en belysningseffekt... Well. Känns inte som mitt första hands val. Ingen hård fakta, bara en magkänsla. Inget expert utlåtande, bara en glad amatör bakom en skärm som resten av oss.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Han frågade, jag svarade med vad jag hade för känsla och vad jag hade gjort i hans ställe. Och en proffs handlare som bara lägger upp en bild där det kan vara en belysningseffekt... Well. Känns inte som mitt första hands val. Ingen hård fakta, bara en magkänsla. Inget expert utlåtande, bara en glad amatör bakom en skärm som resten av oss.
Tack för att du gjorde forumet lite dummare. Vet att många varit nöjda med säljaren.
 

par

Patek
2-Faktor
Juste en till sak som jag inte har nämnt är att jag skickade ett mail till dem och frågade lite om klockan, dem skrev att det är en 1803, vilket innebär att ringen kan va bytt samt att den hade okänd servicehistorik. Det gjorde mig lite skeptisk.
Att ringen är bytt behöver du inte oroa dig. Servicehistoriken skulle jag påstå är okänd på 9 av 10 1803 så räkna med att du kan få göra den.
Då får man o andra sidan en riktigt trevlig upplevelse när klockan är nyservad!
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hur funkar det med de "smootha"? Heter de typ 1800 då? Är de sjukt ovanliga eller så? Jag tycker de är fantastiska, men som sagt, kanske inte med guldtavla.
 

Daytona96

Rolex
Som sagt säljaren har jag också hört mycket gott om. Han svarade snabbt och gav ärliga svar på mina frågor, men som jag skrev tidigare så tror jag att ringen är bytt samt att servicehistoriken är okänd så jag får leta vidare. Är väldigt sugen på en 1675 pepsi fortfarande så jag får se om det dyker upp en sådan.

Tack för alla svar [emoji4]
 

poormans

Rolex
vet inte om den är så farlig, det enda tråkiga är guld tavlan wideboy å smooth lirar ju bra ihop å hade den sett ut så här hade den legat en bra bit högre i pris

 

marw

Panerai
2-Faktor
Hur luggarna är går inte att avgöra på bilderna. Dels kan det vara belysningen men också vilken typ av objektiv som används och hur detta påverkar linjer i objektet. Tycker ofta att en lugg kan upplevas som smalare på en bild för att på nästa bild i annan vinkel upplevs helt annorlunda. Det behövs således fler och mer rättvisande bilder innan man tar ställning.
 

ssp226

Cartier
Hade det varit en 1802 hade priset varit riktigt bra. Men även 1803 börjar bli dyra framför allt om dom har en speciell tavla.

Fundera inte för mycket på poleringen när det gäller en 40-50 år gammal guldklocka. Det är i princip alltid polerade. Sen en sak som många glömmer är att boetterna på 18xx är olika stora beroende på serie, väldigt tidiga serier har en betydligt tunnare boett som blev något tjockare och för att vid 4-5-miljoner serie mer likna den följande 18038 referensen.

Jag har träffat säljaren och känt honom länge. Han har gott omdöme bland vintagesamlare. Han brukar få in rätt roliga klockor så det är bara att vänta tills han har en bättre day-date så kan du slå till då.
 
Topp