• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Day-Date y-serial frågor

Fauda

Breitling
2-Faktor
Hej! Efter att i många år suktat efter en day date är det nu äntligen dags. För mig är det endast ref 118238 som gäller men efter att ha kollat runt på marknaden så inser jag nu att klockan skiljer sig en del beroende på vilken serial det är. Jag har nu köpläge på antingen en y-serial (2002) eller en z-serial (2007) men tänkte kolla lite här vad folk tycker innan jag bestämmer mig. Särskilt undrar jag:

1. Är det någon serial som så att säga håller värdet bättre?
2. Den enklare claspen (bifogar bild)
IMG_1094.JPG
på y-serial, gör den klockan sämre?
3. Visarna (bifogar bild) på y-serial verkar skilja sig från senare serials. Någon som vet något om detta?
IMG_1096.JPG

4. Vet någon hur stor handled en originallänk klarar? Min handled är 18,5 cm.

Tack!
 
Senast ändrad:

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hej! Efter att i många år suktat efter en day date är det nu äntligen dags. För mig är det endast ref 118238 som gäller men efter att ha kollat runt på marknaden så inser jag nu att klockan skiljer sig en del beroende på vilken serial det är. Jag har nu köpläge på antingen en y-serial (2002) eller en z-serial (2007) men tänkte kolla lite här vad folk tycker innan jag bestämmer mig. Särskilt undrar jag:

1. Är det någon serial som så att säga håller värdet bättre?
2. Den enklare claspen (bifogar bild)
IMG_1094.JPG
på y-serial, gör den klockan sämre?
3. Visarna (bifogar bild) på y-serial verkar skilja sig från senare serials. Någon som vet något om detta?
IMG_1096.JPG

4. Vet någon hur stor handled en originallänk klarar? Min handled är 18,5 cm.

Tack!
Om alla länkbitar finns så klarar den din handled utan problem. Visarna har med tavlan att göra inte vilken serie det är. Ang värdehållning har jag ingen aning om men tvekar starkt på det. Servicehistorik, skick och tillbehör talar väl mer för andrahandsvärdet. :)
 

Fauda

Breitling
2-Faktor
Om alla länkbitar finns så klarar den din handled utan problem. Visarna har med tavlan att göra inte vilken serie det är. Ang värdehållning har jag ingen aning om men tvekar starkt på det. Servicehistorik, skick och tillbehör talar väl mer för andrahandsvärdet. :)
Tack! Du löste mysteriet med visarna för mig.
 
Topp