• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Daytona 116520,

Zagato1

Omega
Hej,
Jag är ny här på forumet och detta är således mitt första inlägg.
Har under en längre tid varit intresserad av klockor men det är först nu som intresset har tagit fart på allvar.
Funderar nu på att göra slag i saken och köpa min drömklocka Daytona 116520.

Vad säger ni som är experter.
Är detta en klocka som man kan använda varje dag ?
Service, hur ofta och vad kostar det?
Vad ska man betala för en begagnad 116520?
Andra kommentarer?

Med vänlig hälsning

/Johan
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Klart du kan ha en stålDaytona varje dag!

Jag är verkligen ingen Rolexexpert (finns andra på forumet som verkligen vet vad de pratar om) men min uppfattning är att de kostar mellan 70-80tkr.

Dr Watch har en till salu:

http://www.drwatch.se/watches.asp?id=970&pic=1

Service hos DrWatch kostar 3600:- med polering. Borde inte vara dyrare för en Daytona. Rob och nymans är lite dyrare.

Godo luck!
 
Hej och välkommen Zagato !

Klart du ska ha en Daytona. Det är alltid rätt att gå direkt på drömklockan, vis av erfarenhet vet jag att substitut aldrig håller i det långa loppet, så det är lika bra att köpa det man vill ha på en gång. Ser fram emot bilder när nyförvärvet väl sitter på handleden.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
leben skrev:
Service hos DrWatch kostar 3600:- med polering. Borde inte vara dyrare för en Daytona. Rob och nymans är lite dyrare.

3600 hos DrWatch gäller inte för kronograf (som tex Daytonan)

Prisexempel: Fullservice normalt ur.
Typ Datejust sportur / ej kronograf

Komplett med polering 3600:-

För övrigt en grym klocka som historiskt har hållit sitt värde väldigt bra.

Den tåls definitivt att användas vardagligen.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Zagato1 skrev:
Hej,
Jag är ny här på forumet och detta är således mitt första inlägg.
Har under en längre tid varit intresserad av klockor men det är först nu som intresset har tagit fart på allvar.
Funderar nu på att göra slag i saken och köpa min drömklocka Daytona 116520.

Vad säger ni som är experter.
Är detta en klocka som man kan använda varje dag ?
Service, hur ofta och vad kostar det?
Vad ska man betala för en begagnad 116520?
Andra kommentarer?

Med vänlig hälsning

/Johan



Som ägare till ny Daytona kan jag bara säga du kan använda den till det mesta förutom djuphavsdykning och funkar som varjedags klocka! Dock tycker jag IOM att andrahandsvärdet är så högt att du skall köpa ny och då slipper du service :)
 

Zagato1

Omega
Spencer66 skrev:
Som ägare till ny Daytona kan jag bara säga du kan använda den till det mesta förutom djuphavsdykning och funkar som varjedags klocka! Dock tycker jag IOM att andrahandsvärdet är så högt att du skall köpa ny och då slipper du service

Tack för all information. Mycket intressant.
Vad bedömer ni att prutmånen är om man köper en ny klocka. 10% ?
Rekommendation på återförsäljare i Göteborg?

/Johan
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Oj, det är nog kopplat till hur god kund du är. Att gå in och bara begära det på butik kan vara svårt..
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
pulpen skrev:
leben skrev:
Service hos DrWatch kostar 3600:- med polering. Borde inte vara dyrare för en Daytona. Rob och nymans är lite dyrare.

3600 hos DrWatch gäller inte för kronograf (som tex Daytonan)

Prisexempel: Fullservice normalt ur.
Typ Datejust sportur / ej kronograf

Komplett med polering 3600:-

För övrigt en grym klocka som historiskt har hållit sitt värde väldigt bra.

Den tåls definitivt att användas vardagligen.

Just ja, bra att du skrev det!
 

Pleximannen

Cartier
Zagato1 skrev:
Rekommendation på återförsäljare i Göteborg?

/Johan

Finns bara en... Bergströms.

Om du vill ha nytt med hyfsad rabatt men inte får det av Bergströms så kan det vara en idé att kolla med Miguel A. Han brukar ha tillgång till Rolex från svensk AD till rätt hyfsade priser och bor i Göteborg så man får finfin F2F-leverans.
 

Zagato1

Omega
leben skrev:
Finns bara en... Bergströms.

Om du vill ha nytt med hyfsad rabatt men inte får det av Bergströms så kan det vara en idé att kolla med Miguel A. Han brukar ha tillgång till Rolex från svensk AD till rätt hyfsade priser och bor i Göteborg så man får finfin F2F-leverans.

Tack för informationen. Får väl börja med ett besök hos Bergströms och sedan får vi se vad som händer.
Finns ju en "ny" 116520 till salu på Blocket för 80 tkr. Vad ska man tro om det? Någon som känner till säljaren?
 
Zagato1 skrev:
leben skrev:
Finns bara en... Bergströms.

Om du vill ha nytt med hyfsad rabatt men inte får det av Bergströms så kan det vara en idé att kolla med Miguel A. Han brukar ha tillgång till Rolex från svensk AD till rätt hyfsade priser och bor i Göteborg så man får finfin F2F-leverans.

Tack för informationen. Får väl börja med ett besök hos Bergströms och sedan får vi se vad som händer.
Finns ju en "ny" 116520 till salu på Blocket för 80 tkr. Vad ska man tro om det? Någon som känner till säljaren?



Hur gick det med ditt klockköp? Var du på Bergströms? Kontaktade du Miguel?
 

Zagato1

Omega
San Gennaro skrev:
Hur gick det med ditt klockköp? Var du på Bergströms? Kontaktade du Miguel?

Nej. Blev impulsköp av en begagnad Datejust från en god vän istället. Detta har stillat Rolex begäret för stunden. Är dock fortfarande intresserad (ska ha!) av en Daytona för framtiden.
 

Zac Portman

Breitling
Väcker tråden till liv igen då jag är intresserad av en Daytona 116520 och vill veta vad det kostar att serva en sån. Är det någon som vet vad det kostar att serva en Daytona, och var man bäst gör det då man köpt en begagnad på gråa marknaden? Jag bor i Sörmland, så Stockholm blir väl närmast för min del.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Omg, 8 lax i servicekostnad. Hmm tja som tur är så behöver man serva den hyggligt sällan. Ska nog prioritera att köpa en nyservad, alternativt en som är nyare. Tack för svar.
Inte speciellt farligt om man ser till urets värde. Frågan är hur många delar som byts, borde inte vara farligt på en sådan ny Rolex men de äldre sticker snabbt, 50% på reservdelar är inte speciellt ovanligt om jag uppfattat det rätt.
 

typjamesbond

Breitling
Hej, vet ej om detta är rätt tråd.
Jag är också ny på forumet samt intresserad av att köpa en Rolex Daytona, men förstår inte riktigt prissättningen.

Hur kommer det sig att en begagnad stål Daytona kostar mer än att köpa en ny?
Såg hos AD att den kostar 110400:- listpris, i stål, men en begagnad kostar 130?
 

Moody

Rolex
Hej, vet ej om detta är rätt tråd.
Jag är också ny på forumet samt intresserad av att köpa en Rolex Daytona, men förstår inte riktigt prissättningen.

Hur kommer det sig att en begagnad stål Daytona kostar mer än att köpa en ny?
Såg hos AD att den kostar 110400:- listpris, i stål, men en begagnad kostar 130?
Det är pga sjukt långa väntetider hos återförsäljare.
 

777CHRONOS

Cartier
Professional Dealer
Hej, vet ej om detta är rätt tråd.
Jag är också ny på forumet samt intresserad av att köpa en Rolex Daytona, men förstår inte riktigt prissättningen.

Hur kommer det sig att en begagnad stål Daytona kostar mer än att köpa en ny?
Såg hos AD att den kostar 110400:- listpris, i stål, men en begagnad kostar 130?
För att du hos AD inte kommer få tag på någon närmaste tiden (åren)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Försök hitta en beg. Min ca 100t. Ny servicelista hos AD säger 7.670 kr för service Daytona :)
2EDD7E20-F375-4C1D-84A1-3B62CED0ED4A.jpeg
 
Topp