• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex Daytona 6265

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Modellnamn: Daytona
Tillverkare: Rolex
Referens: 6265
Årsmodell: 1975
Urverk: Valjoux 727
WR: 100M

En fix idé!! Fick en fix idé under vårkanten. Hatar när det händer….för det har hänt förr och jag vet var det slutar. Man börja fundera, leka med tanken, surfa runt på skoj…….läsa på lite mer för att förstå hur det hänger ihop. Årtal, serie.nr, referenser, tavlor ……i fall att nåt dyker upp. Sen blir det mer seriöst…… man börjar nosa annonser…. fortfarande med inställningen …ska bara kolla lite…..och efter ett tag inser man att det är lönlöst. Det blir en sådan…..fan!!!

Finns det något mysigare än Rolex 60-70 tals design? Enligt mig….icke! Vintage Daytonas har länge för mig legat ute i periferin, något man alltid gillat och suktat efter, men som inte har varit ett realistiskt eller vettigt köp! Nu är jag en lycklig ägare av en Rolex 6265 från mitt födelseår, känslan är ännu så länge….vacker! Dock kan det ändra sig, för jag är ständigt otrogen mina klockor och en orolig själ.

Denna modell är väldigt skön att bära, perfekt size med sina 37 mm (beroende på vem man frågar och hur man mäter) Den är sportig, men samtidigt funkar den som dress pga av sin storlek och ändå ganska anonyma karaktär. För folk som inte vet ser den ut som vilken klocka som helst. Svarta sub dials med vita små visare mot en silverfärgad tavla ger fina kontraster och det gör att klockan är lättavläst….även för en ”dude” med -4.0 i synfel. Det hela packas ihop av ett plexiglas....som bör vara ett tropic 21. Den klassiska Osyterlänken finns inget att klaga på, men min råkar vara av nyare slag…från 2009. Så den är tight och hård. Rätt ”end” länkar till denna modell har ref: 571! Personligen tycker jag denna modell är snyggast i referens 6263 istället, dvs den med svarta bakelit bezeln. Dock föll valet på den med stålbezel då jag upplevde 6263:an som mindre.

Ticketocket i klockan är ett manuellt Valjoux 727, inga konstigheter. Gångreservern är inte uppmätt, men den pallar med ca 2-2,5 dygn känns det som.

Det som känns lite lustigt med dessa vintage Daytonor, för det finns många avarter, är att de inte är något problem att få tag på dem trots sitt i många fall…….saftiga pris. Det kan vara en konjekturgrej, en del beror också förstås på att det riktigt skadade samlarna bara är ute efter perfekta exemplar. Helst med B&P och allt annat lullull som låg med i kartongen. En swimpruf hangtag kan göra den mest inbitna
samlaren gråtfärdig! Min inställning till B&P är att det är trams! Betala extra för det är som att stå i kallduschen och riva sönder tusenlappar!

Ur användarsynpunkt så kan det ju såklart upplevas märkligt att ett manuellt verk skall ha skruvad krona, eller hur Aurum! Det blir ett litet extra moment när det ska skruvas, men det gör det lite mer till en ritual. Att man valt denna lösning är förstås för att uppnå den vattentäthet som man utlovat användaren. Även kronografspakarna är skruvade, otroligt snygga….men hemskt opraktiskt. Så den funktionen har jag bara testat för nöjes skull någon gång. Detta är en klocka för ögat!

Det finns mycket att studera kring modellen för de som går i köptankar, och läsa på böra man! Det finns många fällor att trampa i och då blir det genast mindre kul. Pris är en sak, säljaren en annan. Värt att tänka på!!!

Är en happy camper ännu så länge och hoppas så förbli. Har inte lyckats slita mig från den under längre perioder, men snart känner jag att jag klarar separationsångesten inför en service. Efter det kommer det känns ännu bättre är jag övertygad om……och kanske ....kanske för den följa med på blötare äventyr.

Som vi sa på Citystormaktnad för många många år sedan…köp en…jag har en själv……

84F40080-orig.jpg

687B4CA3-orig.jpg

BC09FBFB-orig.jpg

25EA0E52-orig.jpg

Denna modell är väldigt skön att bära, perfekt size med sina 37 mm (beroende på vem man frågar och hur man mäter)
Kan du utveckla för en icke-invigd i vintage Daytona-världen? Är inte 37mm väldigt litet...?

Min inställning till B&P är att det är trams! Betala extra för det är som att stå i kallduschen och riva sönder tusenlappar!
*inväntar Spencers kommentar* :D

Riktigt riktigt bra recension. Snygga bilder!

Nope....37 mm är perfekt....räknar man in kronorna så blir den 40 mm.....men antalet mm det spelar ingen roll ...det är intrycket man får med den på armen som räknas........fett intryck!!

Det finns hur mycket som helst att skriva i övrigt..men det finns andra som är bättre på det...och det är redan skrivet.....

Utmärkt och rolig recension! Dock är väl anledningen till att du inte köper B&P att du inte har råd!
Jag förstår att du känner det som att riva sönder tusenlappar i en dusch. Men i ditt fall är det väl kallvatten för du
inte har råd med varmvatten och tusenlapparna är väl snarare rabattkuponger från COOP..
Men klockan är fin och oj så mycket trevligare som full set ;)..

Davvan, grym rec. Jag tycker också 37mm i detta utförande är perfekt! Det har ju en hel del med designen på uret också...

Spencer, alla har väl råd med B&P. Man måste bara anpassa de övriga kostnaderna som tex; storlek på hemmet, kläder, diamanter till frun etc.

Det är väl ungefär som att köpa en Porsche med blå skinnklädsel. Alla vill väl ha svart eller grå? eller? ;)

Du är fattig Martin mycket fattig.. Blå vab är snyggast till silvrig bil. Då ser det helt Taikon ut att ha svart eller grå skinnklädsel.. Nu förstår jag ett och annat om dina klockval..

Ville bara återigen - läsandes denna för kanske hundrade gången - påpeka mitt tidigare inlägg endast 1 post upp att detta är graalen. F*'4%/¤&/¤&& aaaah.... en dag så :D

Men var är bilderna???
Snyft.
Tafsade på en 6263 nu när jag var i Verona och dreglet rann nerför hakan.
22.000 euro ville dom ha för den.

Nope....37 mm är perfekt....räknar man in kronorna så blir den 40 mm.....men antalet mm det spelar ingen roll ...det är intrycket man får med den på armen som räknas........fett intryck!!

Det finns hur mycket som helst att skriva i övrigt..men det finns andra som är bättre på det...och det är redan skrivet.....

kan bara hålla med det sitter inte i storlken hos de klockorna, varje gång jag haft en daytona på handleden så har jag rätt som det är blivit lite hypnotiserad av den (farligt som fan när man kör bil) och jag gillar ju oftast stora feta dykare eller blingiga breitlings

cheers
christian

Tillbaka
Topp