• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex distributionskedja

Jakob95

Basic
Hej på er!
Här kommer en lite annorlunda tråd och fråga.
Jag läser just nu en sommarkurs i marknadsföring och jag skriver en rapport om Rolex. Nu har jag fastnat på en fråga som handlar om företagets distributionsstrategi. Är det någon som vet på ett ungefär hur den ser ut, eller hålls det hemligt?

Gissningsvisvhar de flertal globala distributionscenter.
Har inte läst hela artiklen men detta kanske kan vara ngt i rätt riktning
https://www.forbes.com/sites/ariela...lds-most-impressive-watch-maker/#65ee3bcb611d

Ja givetvis har det fler an tva distributionscenter i hela varlden........
Men jag har ingen koll pa var i Europa Asien Afrika Sydamerika Australien dessa finns da de ar ointressanta for mig personligen.
Men sjalvklart gar det ta reda pa

• Like
Reactions: PJZ
De har inga generalagenter som mellanhand vilket gör att de exempelvis kan hålla samma listpriser Världen över så att det inte blir priskrig mellan olika marknader. Rolex>AD>kund.

De har inga generalagenter som mellanhand vilket gör att de exempelvis kan hålla samma listpriser Världen över så att det inte blir priskrig mellan olika marknader. Rolex>AD>kund.

Iallafall har i USA gar de forst till ett distributionscenter som sedan vidarebefodrar till AD.
Menar du att sa inte ar fallet i ovriga varlden? EU kan jag iofs forsta da det ar en "inhemsk" marknad,men Schweiz ar ju ingen EU-medlem. EES kanske gor sitt?

Dallas och NY är endast RCS.
Rolex USA ligger utanför Rolex SA med HQ i NY men inget distribution center.

Sa endast NY ar distributionscenter?
Att bagge dessutom ar servicecenter visste jag nog om jag fick tanka efter lite.

Sedan ligger val RolexUSA i Lititz PA..ar aven denna ett servicecenter? Osaker

Sa endast NY ar distributionscenter?
Att bagge dessutom ar servicecenter visste jag nog om jag fick tanka efter lite.

Sedan ligger val RolexUSA i Lititz PA..ar aven denna ett servicecenter? Osaker

Rolex enda distributions center är i Schweiz mig veterligen.
Rolex HQ USA är 5th Ave med service centret på sjätte våningen om jag inte missminner mig.
Lititz måste vara ett nytt RCS då iaf jag endast känner till Dallas och NY och Dallas är att föredra.
Såvida du inte tänker på AD som är certifierade för att skruva?

Rolex enda distributions center är i Schweiz mig veterligen.
Rolex HQ USA är 5th Ave med service centret på sjätte våningen om jag inte missminner mig.
Lititz måste vara ett nytt RCS då iaf jag endast känner till Dallas och NY och Dallas är att föredra.
Såvida du inte tänker på AD som är certifierade för att skruva?

Jag fick Googla da jag blev osaker...och det vetkar som Lititz ar ett utbildningscenter for urmakare som Rolex startade 2001.

https://lititzwatchtechnicum.org/

Han frågade hur det är och då börjar ni gissa. :D
Kan inte någon hjälpa honom få kontakt med någon på Rolex istället?

RSC = Rolex Service Center.
Vad är RCS?

Ok
janice.benlazar @ rolex.com
*RCS = iPhone Autocorrect

Senast redigerad av en moderator:
All DISTRIBUTION av kompletta produkter sker direkt from Schweiz, som @yonsson helt korrekt säger så finns inga generalagenter för distribution.
Däremot finns några lokala RSC, Rolex Service Center, och dessa kan stå som enskilda företag som förvisso svarar till Rolex SA. Dessa RSC agerar som distributörer för reservdelar, men inte klockor!

Rolex har något som kallas affiliates, de är lokala distributörer av Rolex och finns på rolex största marknader. De jag känner till är Rolex UK, Rolex USA, Rolex Japan, Rolex Benelux, Rolex Greece, Rolex Italy. Kan finnas fler men minns inte isf. Övriga marknader som Sverige tex får sina klockor skeppade direkt från Schweiz.

Rolex har något som kallas affiliates, de är lokala distributörer av Rolex och finns på rolex största marknader. De jag känner till är Rolex UK, Rolex USA, Rolex Japan, Rolex Benelux, Rolex Greece, Rolex Italy. Kan finnas fler men minns inte isf. Övriga marknader som Sverige tex får sina klockor skeppade direkt från Schweiz.
Grekland? Antar det måste vara pga turismen i landet och inte pga befolkningen? Jag menar staten håller på att få i konkurs.

Tillbaka
Topp