• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex DJ eller Sjöö Sandström Serie 1?

Mr Chance

Kalmar
2-Faktor
Jag har inte presenterat mig på detta forum så jag passar på att göra det i och med min fråga. Jag heter Mikael Nissén, har ett ohälsosamt intresse för klockor som gör att jag har en bunt klockor, några i winder och några slarvigt lagda på byrån. I samlingen finns en rolex sub, en ss chronolink, en o&w kronograf, en grand seiko, några batteridykare och ett par gamla omegor, mfl. Totalt kanske jag har 30-40 klockor i samlingen, bilder kommer så småningom.

Jag har en fråga till expertisen, vilken skulle ni välja om valet stod mellan en beggad DJ och en beggad SS Serie 1? Budgeten är ungefär samma för båda, ca 10'-12'.

Så, låt höra!
/Micke Ni

Välkommen! :mrgreen:

Skulle också sikta på en DJ. Men är en beggad SS1 så pass dyr som 10-12k?

DJ av dom två men jag tycker du ska satsa på en Rolex OysterQuartz (dock liiite dyrare)

Skönaste Apple reklamen...
John-Houston-Stainless-Rolex-OyterQuartz.jpg

Funkar till allt
Peter-Habeler-Rolex-Datejust-Oystequartz.jpg

Reinhold-Messner-Rolex-OysterQuartz.jpg

May-1978-Everest-Sir-Edmund-Hillary-and-Messner-Rolex-.jpg

masterkiller skrev:

Oysterquartz i all ära, inte besteg herrarna berget bärandes en klocka med integrerad länk? De kanske packade om väskan på baslägret med sin Oysterquartz på armen men de bar den knappast på väg mot toppen.

Medeltemperaturen på berget under sommarmånaderna ligger omkring -20 grader Celsius vilket knappast får räknas som komforttemperatur för metall mot hud.

Tack för intressanta inputs. Det verkar som om expertisen är enig, samlingen ska utökas med en rolle. Senast det gick en Serie 1 på Kaplans kostade den ca 11,5 ink den snuskiga provisionen som Kaplans tar ut vilket får mig att fundera på om det verkligen är värt det. Den första riktiga klockan jag ägde var en Serie 1, men den sålde jag tyvärr och har ångrat ända sen dess... Jaja, jag får fortsätta fundera :?

/Micke Ni

Jag kollar efter en SS Serie 1 sedan ett tag tillbaka, de verkar gå på mellan 5 laxar till upp mot 11 inkl slagavgift. Tror dock att en DJ är dyrare än så?

JakobZ skrev:
Jag kollar efter en SS Serie 1 sedan ett tag tillbaka, de verkar gå på mellan 5 laxar till upp mot 11 inkl slagavgift. Tror dock att en DJ är dyrare än så?

Just ja! Jag skulle ju maila bilder till dig! Det kommer!

Jag vidhåller att 11k känns sjukt mycket för en SS1..... :)

JakobZ skrev:

Behöver inte vara! Om man letar head only så går det att hitta pärlor runt 10, mycket tack vare dollarkursen.

Det beror nog lite på budgeten. Själv är jag ju stor fan av DJ men jag skulle nog i så fall försöka sträcka lite på budgeten om jag ville ha en DJ.

För kanske 15 och uppåt så får man ju ett hyggligt ex och med länk och då skulle jag nog satsat på ngt sådant. Men om taket ligger på runt 10, så kan man ju få en nästan ny S&S för samma pengar, att jämföra med förmodligen det allra billigaste man kan få en DJ för, som då förmodligen är gammal, sliten, utan länk och kanske med servicebehov.

vaniljglass skrev:
JakobZ skrev:

Behöver inte vara! Om man letar head only så går det att hitta pärlor runt 10, mycket tack vare dollarkursen.

Sedär ja! Det har du säkert rätt i!

Denke skrev:
JakobZ skrev:

Just ja! Jag skulle ju maila bilder till dig! Det kommer!

Jag vidhåller att 11k känns sjukt mycket för en SS1..... :)

Ingen fara på taket, ligger på is några månader till!

DrDre skrev:
Det beror nog lite på budgeten. Själv är jag ju stor fan av DJ men jag skulle nog i så fall försöka sträcka lite på budgeten om jag ville ha en DJ.

För kanske 15 och uppåt så får man ju ett hyggligt ex och med länk och då skulle jag nog satsat på ngt sådant. Men om taket ligger på runt 10, så kan man ju få en nästan ny S&S för samma pengar, att jämföra med förmodligen det allra billigaste man kan få en DJ för, som då förmodligen är gammal, sliten, utan länk och kanske med servicebehov.

Nja, budgeten är egentligen inte satt. Har dock sett ett par annonser på DJ:s för ca 10-12, med skinnband och tänkte att man kanske skulle slå till. Klockorna såg helt ok ut och annonsörer var helt betrodda gamla TTT:are :D. Är i vart fall inte alls intresserad av en ny S&S, en gammal möglig ska det vara...

Vi får se, lutar nog åt en DJ i alla fall.

/Micke Ni

Micke Ni skrev:
Nja, budgeten är egentligen inte satt. Har dock sett ett par annonser på DJ:s för ca 10-12, med skinnband och tänkte att man kanske skulle slå till. Klockorna såg helt ok ut och annonsörer var helt betrodda gamla TTT:are :D. Är i vart fall inte alls intresserad av en ny S&S, en gammal möglig ska det vara...

Vi får se, lutar nog åt en DJ i alla fall.

/Micke Ni

Det klart att om det är lite slitet och gammalt man vill ha, så är ju DJ det klara valet av de två. S&S har väl inte funnits så länge (80-talet kanske?) att man ens kan hitta rejält mögel, plastglas etc. Mitt råd skulle dock ändå vara att inte bara gå på det billigaste man kan komma över. Min personliga favorit bland vintage DJ hade varit att försöka hitta en med slät ring och oysterlänk och någon trevlig färg (tex blå) på urtavlan. Kanske också byta ut glaset mot ett utan bubblan. Supersnyggt.

Tillbaka
Topp