• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex eller Panerai???

nitram76

Breitling
Hej alla på KS,

Håller på och funderar fram och tillbaka mellan en Rolex Sub eller en Panerai 320.

Gillar båda och vet att det är väldigt olika klockor. Skulle vara intressant att höra era kommentarer och tankar..

Tack på förhand

//Martin
 
Tala om att jämföra äpplen och päron...

Subben är ju mer allround men Pannan är ju oxå grym....

Personligen så tycker jag jag ALLTID att en Sub borde vara första valet i alla klocksamlingar, sedan är ju en panna ett perfekt subsititut till en Sub...

Så börja med subben...och ta pannan sen!
 

Josef B

Bestraffaren
Först och främst som jag alltid skriver, köp den klocka du vill ha, skit i vad andra tycker!

Rolex kommer jag alltid slå en slag för, bra andrahandsvärde och modeller som aldrig kommer gå ur tiden. Tidlösa.

Panerai och deras lättigenkännliga boettform och kronskydd har alltid tilltalat mig. Gillar framför allt deras automatiska ur, 312 och 320 som jag själv haft. Ett märke som tar plats men som många mindre kunniga vet vad det är.

Vill du vara en posör och vill att folk ska se vad du har, köper du Rolex eller så går du emot strömmen och kniper en Panerai :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Submarinern alla gånger.
Risken är dock att även den kommer säljas om du inte
Kommit ur flipp-stadiet.
Det hände mig, köpte nog min första sub 16610 lite för tidigt
Så den rök efter några år.
/j
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Sub skulle jag säga bäst som allround, passar till allt mer eller mindre. Många bär den men den tilltalar mig mindre än en panerai.
Även om en stor del inne på KS beter dig som brunstiga flodhästar under parningstid när det kommer till rolex så tycker jag att du ska köra ditt egna race.
Om du gillar Panerai så kör på det!
 

nitram76

Breitling
Sub skulle jag säga bäst som allround, passar till allt mer eller mindre. Många bär den men den tilltalar mig mindre än en panerai.
Även om en stor del inne på KS beter dig som brunstiga flodhästar under parningstid när det kommer till rolex så tycker jag att du ska köra ditt egna race.
Om du gillar Panerai så kör på det!


Ha ha skönt svar :)

Tack!
 

nitram76

Breitling
Först och främst som jag alltid skriver, köp den klocka du vill ha, skit i vad andra tycker!

Rolex kommer jag alltid slå en slag för, bra andrahandsvärde och modeller som aldrig kommer gå ur tiden.

Panerai och deras lättigenkännliga boettform och kronskydd har alltid tilltalat mig. Gillar framför allt deras automatiska ur, 312 och 320 som jag själv haft. Ett märke som tar plats men som många mindre kunniga vet vad det är.

Vill du vara en posör och vill att folk ska se vad du har, köper du Rolex eller så går du emot strömmen och kniper en Panerai :)


Tack! Håller med fullständigt. Jag är ute efter en allround klocka som jag inte börjar fundera på att flippa efter 3 månader. Jag tycker att det är en fördel om inte alla vet var det är för klocka. Det är väl det som gör det svårt antar jag :)
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Ska du bara ha en klocka är svaret enkelt: Sub. Men om det blir för dig som för de flesta av oss här på KS att det blir flera så hade jag siktat på just dessa två som en mycket respektabel början på en samling.
trevlig kväll
garfield
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gick precis från Sub till en PAM320 GMT, ångrar mig inte ännu, och jag älskar möjligheterna att byta kläder på Panerain så enkelt.. Har man straps i lite olika material och färger så har man väldigt många klockor i min värld..

Pannan är lite mindre dussinklocka också, vilket är positivt i min värld!

Men som sagt, alla bör ha testat en Sub, någon gång... :)
 

Edin

Panerai
Har du inte svaret i din avatar?
Skämt å sido, Jag valde faktiskt Panerai 312 före Rolex Submariner sist jag köpte klocka. Av vilken anledning exakt ska vi inte ta här men jag ångrar mig då inte. Dock kommer Rollen att komma i framtiden..

Gå din egen väg. Båda är riktigt feta klockor!
 

JayJay

Rolex
Det är i mina ögon omöjligt att besvara ursprungsfrågan utan mer kött på benen. Klockorna är onekligen väldigt olika så du behöver nog berätta mer om hur du tänkt för att komma fram till just dessa två. Vad vill du ha ut av klockan och vad tilltalar dig rent estetiskt? Förövrigt kommer du med en så pass ospecificerad frågeställning i princip alltid få "Rolex" som svar på det här forumet.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Beror som sagt på om du tänkt behålla den länge eller bara pröva, Panerai är trevligt men det är nog sällan keepers for life så att säga!
 
Har haft en Panna som jag bytte mot en Sub. Kommer antagligen behålla Suben och nån gång i framtiden skaffa en Panerai igen.
Det var väl ett svar som gjorde dig mycket klokare:smug:
 

Fredrik A

Omega
Tja,.. har/har haft Sub116610 och 312, och Sub är väl mer praktisk i storlek (fastnar inte i kostymskjortan och inte för tung för jogga etc..), håller seg bättre i värde, mer "ikon" med filmer/kändisar (haha), lättare att sälja, mer beprövat urverk, superbra länk, bäst dagliga "all-rounder"... bla bla :happyhappy:

Men med Panerai får man mest komplimanger av non-WIS (i alla fall jag), lätt läst tid, charmig och skön på armen, kul att byta straps och så är det väl lite coolare att vara en Paneristi än en Rolex-owner :cool::cigar:

Hugo Boss eller Armani ?? :blackeye:

Pröva bägge på Nymans eller liknande sjappa och se vad som sitter bäst och vad som "speaks to you" :);)
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag har aldrig ägt en Panna men varit sugen flera gånger ,tycker dock inte om datumen på 320, men en modern sub är kanske lite tråkig ..
Så om du bortser från andrahandsvärde och det är en vintage Sub som du funderar på - så kör på den ,om det är en modern Sub du funderar på så kör på Pannan!
 

funkis98

Omega
Hej!

Skulle vilja höra era kommentarer till om man ska köpa en Panerai 372 eller en Rolex Submariner?

personligen är jag nog mest intresserad av Paneraien men lite orolig över Panerais framtid då Panerai har en blomstrande tid just nu vilket dem har lätet växa fram under en kort tid. Man är ju inte så sugen på att köpa en klocka som kostar 84 000kr nu och sen om några år så kostar den bara hälften så mycket.

Vad tycker ni?

Mvh Funkis0174
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Hej!

Skulle vilja höra era kommentarer till om man ska köpa en Panerai 372 eller en Rolex Submariner?

personligen är jag nog mest intresserad av Paneraien men lite orolig över Panerais framtid då Panerai har en blomstrande tid just nu vilket dem har lätet växa fram under en kort tid. Man är ju inte så sugen på att köpa en klocka som kostar 84 000kr nu och sen om några år så kostar den bara hälften så mycket.

Vad tycker ni?

Mvh Funkis0174
Köp den beg. eller grått så löser det sig, 372 är ändå en av de mest poppis modellerna... Sub är kul om man inte haft en förut, känns som en sub måste man ha haft innan man dör... Men å andra sidan blir det du och 25000 andra svenskar som har sub, eller du och kanske max 100 svenskar som har panerai 372..
 
Topp