• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex eller Steinhart

Mr Olympia

Breitling
Snart är det dags för examinationen och min far har lovat en gåva med en budget på ca 50 000. Då är frågan. En Rolex eller en Steinhart? Väljer jag det senare har jag pengar kvar till en kul resa i sommar med polarna.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Hur intresserad av klockor är du? Vad värderar du högst?

Personligen skulle jag välja Rolex före en resa. Klockan har man hela livet om man så vill, långt efter minnet av resan bleknat bort. Resa kostar i nästan alla fall betydligt mindre än en Rolex, så hinner du få ihop pengar under våren så kanske du har råd med båda.

Vilken modell? Många går att få relativt nya begagnade för 30-40
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svaret blir ju att avsätta ca 5-20k för en riktig klocka av annat märke en Rolex men fortfarande en ordentlig klocka. Sen drar du 1k till vår BCF-insamling. Resterande pengar krökar du bort på en resa till ett resmål du ändå inte kommer att minnas tillsammans med kompisar du ändå inte kommer att ha kvar när du fyller 30.

BTW, kan jag låsa tråden innan folk nappar på betet? ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, jag tar ett kvalitativt beslut och låser den här tråden. Den tillför ingenting. Om TS känner sig förorättad så får hen gärna PM'a mig och berätta vad det är som gör just denna trolldoftande tråd unik.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har fått ett PM från TS som på ett trevligt sätt bedyrar att tråden, frågeställningen och han själv är genuin och seriös.

Jag kommer därför att låsa upp tråden med förbehållet att den också behandlas seriöst.

:)
 

Jonte73

Audemars
Schysst farsa .
Fundera ett tag till.

Mitt råd blir köp en Rolex som kommer att bli ett fint minne från examen.
Den kommer även att finnas kvar länge, allt annat hinner du med framöver .
Sen skaffar du ett jobb och drar en resa ändå .
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
förstår mig inte på råden om att en rolex är värd mer än intryck från en resa (förutsätter att du inte Reser till Aya Napa och super upp 45 000 kr).

Köp rn billigare klocka och åk på en kul äventyrsresa för pengarna. En dyr klocka kan du köpa när du är gubbe, ett bra äventyr går lättare när man är ung.
 

Mr Olympia

Breitling
Jag vet som sagt inte mycket om klockor och har vänner som förespråkar än det ena än det andra. Resan skulle gå på en slant då surf i Australien har varit på tapeten.

Den egentliga frågan är väl vad kan jag få för prisvärd klocka som jag stolt kan bära upp. Får jag något för pengarna om jag vill resa också?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag vet som sagt inte mycket om klockor och har vänner som förespråkar än det ena än det andra. Resan skulle gå på en slant då surf i Australien har varit på tapeten.

Den egentliga frågan är väl vad kan jag få för prisvärd klocka som jag stolt kan bära upp. Får jag något för pengarna om jag vill resa också?
Jag vidhåller att "prylar kommer och går, minnen består".

Så surfresa tillAustralien låter i mina ören sjukt mycket mer värt än en dyr klocka.

Gällande vad du ska ha för klocka kan du få mycket kul för 800 - 10 000 kr och då fortfarande ha en rejäl slant kvar till resan. Frågan är mer vad vill du ha?

Mekanisk eller elektrisk klocka?

Det finns bra Orient klockor (vi pratar mekaniska klockor) som börjar på 800 kr, vill du hellre ha seiko finns även det inom angivet prisspann. Vill du inte ha japanskt finns kinesiskt från Seagull. Ska du promt ha en schweizare finns även detta dock börjar priserna en aning högre än 800 kr men du får fortfarande något kul inom 10000 kr.

Steinhart är även det en bra instegsklocka, men jag varnar för att ta upp Steinhart på detta forum eftersom de är djupt hatade av vissa medlemmar på detta forum som inte tål att se en "billig" klocka som ser ut som den klocka de precis lagt 60000 på.
 

Mr Olympia

Breitling
Jag vidhåller att "prylar kommer och går, minnen består".

Så surfresa tillAustralien låter i mina ören sjukt mycket mer värt än en dyr klocka.

Gällande vad du ska ha för klocka kan du få mycket kul för 800 - 10 000 kr och då fortfarande ha en rejäl slant kvar till resan. Frågan är mer vad vill du ha?

Mekanisk eller elektrisk klocka?

Det finns bra Orient klockor (vi pratar mekaniska klockor) som börjar på 800 kr, vill du hellre ha seiko finns även det inom angivet prisspann. Vill du inte ha japanskt finns kinesiskt från Seagull. Ska du promt ha en schweizare finns även detta dock börjar priserna en aning högre än 800 kr men du får fortfarande något kul inom 10000 kr.

Steinhart är även det en bra instegsklocka, men jag varnar för att ta upp Steinhart på detta forum eftersom de är djupt hatade av vissa medlemmar på detta forum som inte tål att se en "billig" klocka som ser ut som den klocka de precis lagt 60000 på.

Tack för vettigt svar och vettiga argument. Kan förstå att det är känsligt, men tänkte om det är så att en Steinhart faktiskt är helt ok och prisvärd så har jag ju en chans att sen jobba upp mig till en "högre kaliber" och på så sätt både få en schysst klocka och rolig resa. Win win :cigar:
 

Hugii

Audemars
Så klart resan, spriten och brudarna. Fattar du vad kul du kommer att ha. Och sen köper du en klocka på den lokala marknaden som är original men tillverkad under nattskiftet när chefen var borta.

Skämt åsido... bara du vet vad du vill göra med gubbens cash. Ointressant av Pelle i norr, Kalle i söder eller Glenn från Göteborg tycker att du borde ha gjort (om det nu var en seriös tråd).
 
P

Philippe Stern

Guest
Alla respektabla människor lever över sina tillgångar nu för tiden, och de som inte är respektabla lever över andras. Några få begåvade individer lyckas göra bådadera. Vad är du?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle valt en rolex men då är jag också märkeskåt.. Om jag var du skulle jag köpa en SMP för typ 15k och rest för resten
 

thomastheswede

Audemars
Här finns två läger helt klart!

...när jag tog studenten fick jag välja mellan en klocka och (tro´t eller ej) en surf-resa. Jag valde till slut klockan (en Rolex Datejust 16014) som jag nu haft i snart 30 år. Förutom att vara ett minne från den tiden så har den följt mig på resor och äventyr över hela världen. Den är en keeper for ever och kommer att påminna mig om mina föräldrar långt efter att de är borta.

Surfresa hann jag med senare och med åren även enormt mycket annat resande och jag hade med facit i hand gjort samma val igen. Klockan är numera skönt sliten och med battle scars som JAG har åstadkommit själv.

Som flera andra sagt, om budgeten är 50 kan du väl köpa nåt för 30-35 och sedan lägga resten på en resa? Finns ju surf närmare än downunder. :)
 
Köp en Tag Heuer Aquaracer wan2110
Då får du en snygg dykare med klassiskt utseende av hög kvalitet för priset.
Bortsett från klocksnobbar så är Tag Heuer ansett som ett schweiziskt lyxmärke med hög igenkänningsfaktor.
Detta ur får du nytt för ca 13000 och det passar perfekt för surfresan du har råd med :)

image.jpg
 
Topp