• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ROLEX EXP 1 REF 214270

16610

Patek
2-Faktor
Är intresserad av en 214270 och undrar om någon som har en kan skriva några ord om den modellen?

Vore snällt, tack
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
JA! Som svar på din fråga angående att klockan inte har datum :wtf:!

Edit: Kan tycka att om du nu vill ha en klocka utan datum så kan du kolla in någon av Milgaussarna, faktiskt den enda klocka som jag känner är helt OK utan datum. Kan bero på alla schyssta detaljer den klockan besitter, orangea index, sekundvisare som är blixtformad osv.

0OfU0Lv.jpg
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag hade en i ca 1,5 månader. Det positiva jag har att säga är att den är väldigt stilren, bra avvägt med polerade och borstade ytor (polerad bezel och vitguldindex mot borstad länk och bandhorn samt matt tavla). Det negativa, som även fick mig att byta bort den är att den känns oproportionerlig (här tycker vi alla olika). Jag upplevde att siffrorna satt alldeles för långt ut från mitten av tavlan vilket gav den ett väldigt "utsmetat" utseende, typ vidögd på något sätt.

Allt detta är ju bara mina personliga åsikter kring utseendet vilket egentligen inte betyder något då det är du som ska tycka att den är fin, inte jag! :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag har inte själv ägt ngn 214270, men upplever den som lite väl blingig när jag provat den. Om det har med de extre tre beryktade milimetrarna eller ej vet jag inte.

Jag skulle kollat på en 14270 eller 112470 innan jag slog till.
 

Kakob

Cartier
Haft min ett år ungefär, otroligt mångsidig! Enda Rollen man kan få i en "mellanstorlek", en del gemensamt med Tudors jumbo boettmässigt tycker jag.
 

n1tro

Panerai
Har köpt den en gång, sålt för att köpa den igen för att sen sälja för en "målmodell". Kan säga såhär.. Egentligen är den klockren. Ställde in den, och självreglerade i ett halvår. +-0. Riktigt schysst under skjortan, brutal som sportklocka, du kan t.o.m bada med den. Funkar till allt enl mig. 39mm modellen ska du ha, då den har alla nya funktioner och nya länken. Tål allt!!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har köpt den en gång, sålt för att köpa den igen för att sen sälja för en "målmodell". Kan säga såhär.. Egentligen är den klockren. Ställde in den, och självreglerade i ett halvår. +-0. Riktigt schysst under skjortan, brutal som sportklocka, du kan t.o.m bada med den. Funkar till allt enl mig. 39mm modellen ska du ha, då den har alla nya funktioner och nya länken. Tål allt!!


Håller med helt. Jag var skeptisk till min Explorer först men när den väl var köpt så har den blivit en av de klockor jag använder absolut mest. Funkar som sagt till precis allt. För mig är det så nära den perfekta klockan man kan komma. Nästan en hobbydödare... ;)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Har småttingarna (trettisexorna), men det är väl oundvikligt att förr eller senare skaffa en större. Stilmässigt otroligt smakliga klockor i så många sammanhang. Sport som dress. Kanske inte till frack eller smoking, men varför inte om du har en aktiv livsstil och både lever upp till den och vill signalera det.

Med det sagt, så bär jag en 22 år gammal Datejust idag. Ett annat svårslaget alternativ. Inte lika sportig utstrålning, men den tål det.

Enkelt för mig som har båda modellerna. Lyx, rent utav. :D
 

mega

Rolex
Har haft min 39mm i ett drygt halvår, gillar den mycket just för mångsidigheten. Tycker den känns lite skönt toolig jämfört med andra moderna Rolex som är lite mer "smycken".
Precis lagom mycket bling, flyger alltid under radarn. Jag föredrar klockor utan datum så för mig är avsaknaden inga problem.
Länken är kanon med sin "komfortförlängning", använder förlängningen dagligen på sommaren och lite då och då på vintern, när man anstränger sig och handleden svullnar en aningens, eller man helt enkelt känner för lite mer bilhandlarhäng.
Less is more!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
3b56f9faab4969fcdda3cba05f2ad271.jpg

Har haft min sedan 2012 och är fortfarande mycket nöjd. Ett safe val,men skall man vara lite kritisk så är den kanske lite tråkig inte rättfärdigt att jämföra med en Calatrava, men en klocka som folk flest kan tänka sig men inte köpa... Har aldrig fått en komplimang plus att min fru tycker den ser ut som en Seiko. När detta är sagt så är detta en klocka som jag inte kommer flippa för detta är den perfekta allround klockan enligt mitt tycke.
 

JAH42

Friends of KS
Haft min ett halvår. Inte den snyggaste i lådan men väl den bekvämaste och den som går bäst.
Easylink är det bästa som hänt sedan skivat bröd.
 

SFS

Omega
Köpte för två månader sedan min ref 14270 (prod 1989-2000?) och är överlag riktigt nöjd. En bra allround-klocka med trevlig historia. Min är alltså 36 mm vilket jag tycker är perfekt för Explorer 1:an. Urverket är väl dock inget speciellt, där kanske de senare modellerna är lyxigare.

Kan också tillägga att jag inte tycker att min ser så toolig ut som jag trodde att den skulle göra. Sammantaget är jag nöjd med den, men kommer nog skaffa en Rolex med datum som komplement, troligtvis en GMT.
Rolex EXP 004.JPG
 

Mr Chance

Kalmar
Jag har en småtting, som acce1999 skulle kallat den, närmare bestämt en 14270 med lughål och tycker den är en perfekt klocka. Funkar till allt. Vill ibland byta till en 1016 men är för det mesta nöjd med min safir-rolle.
Om du funderar på en 214270 så är det bara att slå till, tror inte du ångrar dig. Datum finns ju i mobilen :)
 

ngstrm

Friends of KS
Har ingen 214270 men en 14270 så jag kan bara uttala mig generellt om modellen, men har hållit i den tidigarenämnda och tycker den gör sig bättre i verkligheten än på bild. Upplevs väldigt välbalanserad, speciellt för lite större handled. Att visarna skulle vara för korta är också en sån där sak jag tycker man bara eventuellt upplever på bild, men det är väl olika.

Som slutkläm slår jag dock ett jävigt slag för 36mm-varianterna 14270 och 114270 om du står ut med begagnat :) Gärna då tidigare i årgång där dom fortfarande hade lugholes och tritiumtavla.
 

Svanen

Omega
Jag tycker att modellen är härligt diskret och enkel på ett mycket trevligt sätt!

Jag gillar många av Rolex klockor som ej har datum eftersom fokuset inte hamnar på datumbubblan som jag tycker ibland kan vara i vägen.
 
Topp