• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer 1 - dress?

chogge

Omega
Tja
Jag funderar på att satsa på kompis till min GMT 2 BLNR och fastnat starkt för Explorer 1 214270 (39mm). Otroligt läcker och clean dinka.

Det jag funderar på är om ni tycker den funkar som en "dressklocka"?

Tanken är att ha den till mer dressade kläder och kostym. GMT:en känns inte OK som kostymklocka. Vet att Explorer tillhör sportserien hos Rolex men funderar lite på om den inte funkar fint som "dress" ?

Andra alternativ är DJ och DJ II som jag gillar men storlekarna är fel för mig, önskar att det fanns en DJ i 39mm som jag anser vara perfekt för mig.

Skulle va kul o se lite wristshots på era Explorer 214270. :)

/chogge
 

san

Cartier
2-Faktor
Det tycker jag absolut att den gör, så avskalad och "lull-lull-fri" som den ju ändå är. Den har den där sportdressarlooken som gör att den lirar med såväl lite mer ledig som finare klädsel.
 
  • Like
Reactions: Wii

K-S

Rolex
2-Faktor
Tja
Jag funderar på att satsa på kompis till min GMT 2 BLNR och fastnat starkt för Explorer 1 214270 (39mm). Otroligt läcker och clean dinka.

Det jag funderar på är om ni tycker den funkar som en "dressklocka"?

Tanken är att ha den till mer dressade kläder och kostym. GMT:en känns inte OK som kostymklocka. Vet att Explorer tillhör sportserien hos Rolex men funderar lite på om den inte funkar fint som "dress" ?

Andra alternativ är DJ och DJ II som jag gillar men storlekarna är fel för mig, önskar att det fanns en DJ i 39mm som jag anser vara perfekt för mig.

Skulle va kul o se lite wristshots på era Explorer 214270. :)

/chogge
Fel storlek på exp 1 bara ;) visarna passar inte i 39an..... så där har du nra prutmån..
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Den funkar till dressade kläder och kostym men tycker inte det är en "dressklocka". Explorern alltså.
 

Wi

NLA
2-Faktor
BLNR är ingen dressklocka......
Det är egentligen inte exp1an heller men enligt mig funkar det bra, den är clean och som San säger "lull-lull fri". Går att slänga på ett fint läder för att få ännu mer dress. Köp!

andheg släng upp bilder på din för att sukta mer!
 

_jonte

Patek
Nja, skulle säga att exp1 är nästan lika sportig som en BLNR, och därför inte optimal till kostym. Men det funkar såklart...
En DJ klart bättre val om ett kriterie är att den ska gå väl till kostym.
 

Skolläraren

Panerai
Jag har haft min Explorer till kostym, och har den till kavaj varje fredag på jobbet och jag tycker absolut att det flyger högt!
Som tidigare sagt så är den så avskalad att jag tycker den passar perfekt till allt.



P.S. Alla som säger att visarna är för korta har aldrig provat klockan ordentligt. Punkt. Slut. Färdigt.
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Well. Det där om visarna är en vald sanning utan verklighetsförankring som verkar ha nått någon form av urban myth-status hos vissa… ;)

Visarna passar perfekt!
Haha njaaa jag tror allt att det stämmer ganska bra även om det fortfarande är en väldigt snygg klocka, dock föredrar jag såklart glossy dialen hos min 36a, ;)
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Jag har haft min Explorer till kostym, och har den till kavaj varje fredag på jobbet och jag tycker absolut att det flyger högt!
Som tidigare sagt så är den så avskalad att jag tycker den passar perfekt till allt.



P.S. Alla som säger att visarna är för korta har aldrig provat klockan ordentligt. Punkt. Slut. Färdigt.
Jo då jag har provat den, min svåger tom äger 39an,,, så jag har gått igenom den högst noggrant.

Se bild nedan... ganska enkelt att se vilken som är den rätta storleken ;)

Rolex Explorer 36vs39.jpg
 

POO

Panerai
Det beror väl på vad man lägger i "dress". Finns ju de som påstår att gympadojor flyger till mer dressade utfittor t.o.m. till kostym. Är det dress-skor för det? Gud vad jag hatar uttrycket "dress" btw.
 

Boris Balkan

Fark you!
Det beror väl på vad man lägger i "dress". Finns ju de som påstår att gympadojor flyger till mer dressade utfittor t.o.m. till kostym. Är det dress-skor för det? Gud vad jag hatar uttrycket "dress" btw.

Utfittor? :pirate: Är det möjligen så att du känner dig obekväm om du inte får klä dig som en tonåring? Sätt dig ned och berätta mer om din barndom och din mamma...

freud2.jpg
 

Apansson

Torpare
Tycker att de flesta Rolex funkar bra till suit i och med att det är såpass välkänt. Att bara bära en Rolex på armen utstrålar ju stil och klass för de flesta människor. Man kanske inte ska ha en sub eller dylikt om den inte är i en ädlare metall, men i övrigt tror jag att de flesta Rolex fungerar, just på grund av legenden och ryktet kring varumärket.
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor

Vad snyggt!!

Personligen tycker jag Exp I är en ren sportklocka, som går att dressa till om man sätter den på läder. Fast då kanske man ska skaffa en DJ istället? Om man ändå är inne på att byta ut delar alltså.

Fast å andra sidan väljer jag inte ett annat ur beroende på mina klädval.

Just mina 2 ören...
 

andheg

Rolex
2-Faktor
Vad snyggt!!

Personligen tycker jag Exp I är en ren sportklocka, som går att dressa till om man sätter den på läder. Fast då kanske man ska skaffa en DJ istället? Om man ändå är inne på att byta ut delar alltså.

Fast å andra sidan väljer jag inte ett annat ur beroende på mina klädval.

Just mina 2 ören...
Tackar:) är väldigt nöjd!
 

Sond

Patek
Vill gärna höra mer om varför du tycker att Exp är bredare i sitt användningsområde än en DJ. Så... Utveckla! :)

På många sätt. Dels är den mer i Rolex "sportkollektion". Den är alltså mer tydligt en toolklocka. Utseendemässigt och marknadföringsmässigt kan du i princips ha en Explorer som dress och när du bestiger berg. Och även när du badar. En DJ känns mer kontor, middag och drag åt dress.

För att sammanfatta. Vad en klocka klarar är för de flesta klockägare helt underordnat vad de utstrålar. Och Explorers utstrålning är från kostym till bergsbestigning medan DJ är mindre äventyr och mer "smäckert".
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
På många sätt. Dels är den mer i Rolex "sportkollektion". Den är alltså mer tydligt en toolklocka. Utseendemässigt och marknadföringsmässigt kan du i princips ha en Explorer som dress och när du bestiger berg. Och även när du badar. En DJ känns mer kontor, middag och drag åt dress.

För att sammanfatta. Vad en klocka klarar är för de flesta klockägare helt underordnat vad de utstrålar. Och Explorers utstrålning är från kostym till bergsbestigning medan DJ är mindre äventyr och mer "smäckert".

Fair enough!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Exp I fungerar till allt och jag tror att klockan kommer att överleva många trender. Den är tidlös och smakfull. 36 eller 39mm spelar egentligen ingen roll, även om jag personligen väljer 39.
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Tycker att de flesta Rolex funkar bra till suit i och med att det är såpass välkänt. Att bara bära en Rolex på armen utstrålar ju stil och klass för de flesta människor. Man kanske inte ska ha en sub eller dylikt om den inte är i en ädlare metall, men i övrigt tror jag att de flesta Rolex fungerar, just på grund av legenden och ryktet kring varumärket.

Märkligt svar.
Jag är av uppfattningen att stil inte går att köpas för pengar.
För att bidra till tråden vill jag tillägga att imho tycker jag du ska satsa på 36mm om du bestämmer dig för en Explorer I
Jag tycker att förutom att det är klädsammare med ett mindre ur till kostym, så är det så förbaskat skönt att bära :)

Som sagt, lycka till i ditt klockval


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Topp