• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer 1 - dress?

POO

Panerai
Explorerettan är en oerhört trevlig och mångsidig klocka men definitivt ingen kostymklocka. Men i dagens samhälle har jag svårt att tänka någon situation den inte skulle funka att ha till kostym, alltså där den av omgivningen på något vis skulle upplevas som olämplig.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
På många sätt. Dels är den mer i Rolex "sportkollektion". Den är alltså mer tydligt en toolklocka. Utseendemässigt och marknadföringsmässigt kan du i princips ha en Explorer som dress och när du bestiger berg. Och även när du badar. En DJ känns mer kontor, middag och drag åt dress.

För att sammanfatta. Vad en klocka klarar är för de flesta klockägare helt underordnat vad de utstrålar. Och Explorers utstrålning är från kostym till bergsbestigning medan DJ är mindre äventyr och mer "smäckert".

Mycket välformulerat. Jag håller helt med.
Sen är ju en DJ mer mångsidig rent utseendemässigt med olika tavlor, armband, länkar och glasringar. Men det den utstrålar är ju en annan sak. :)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Det beror väl på vad man lägger i "dress". Finns ju de som påstår att gympadojor flyger till mer dressade utfittor t.o.m. till kostym. Är det dress-skor för det? Gud vad jag hatar uttrycket "dress" btw.

Googlar man "dress" är första bild du får upp detta.
image.jpg


Till den klädseln hade jag nog kört utan klocka.
 

Totte

Panerai
Själv gick jag på 36'an. Varför? Helt enkelt för att jag inte är en fan av "Super-size-me-syndromet". Exp1 var, är och förblir 36mm i min värld. Älskar tex proportionerna mellan boett och länk.

Så varför välja? Om du kan leva med, och med tiden kanske även uppskatta dessa ljuva 36mm är saken biff; Köp båda. Med lite tur kan du säkert lägga vantarna på både en 14270 och en 1601/1603 för samma peng som en 214270.
Det hade jag gjort, eller rättare sagt det gjorde jag. ;)

exp1_dj.jpg
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Det jag inte riktigt förstår är varför de flesta förespråkare av 36mm vill ge sig på 39mm med att förklara bristerna och sen förklara skönheten med 36mm. Jag tycker dom är vackra båda två även om jag föredrar 39mm..
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
36 har för bred länk till boetten och 39 har för små visare :p

On topic: Jag tycker den "fungerar" som dressklocka men om man tänker på sitt klockval så mycket så finns där väl bättre kandidater än Explorern
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Har inte vågat prova en explorer på armen än, men kan inte påstå att visarna på 39 stör mig överhuvud taget. Däremot kan jag tycka att 36:ans lumade siffror är snyggare och det vore ett större argument för mig att välja 36 före 39. Får väl helt enkelt prova båda när det blir dags och välja den som sitter skönast. Och ni kan ge er fan på att oavsett vilken det blir så kommer den bäras till kostym! :woot:
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Well. Det där om visarna är en vald sanning utan verklighetsförankring som verkar ha nått någon form av urban myth-status hos vissa… ;)

Visarna passar perfekt!

Då är alltså visarna för långa och för stora för 36:an? Eller menar du att det är universalvisare? Som magiskt skapar harmoni vilken tavla de än sätts på? ;)
 

n1tro

Panerai
Ååh denna tråd ;/. Jag tyckte personligen att min 39mm fungerade prima till skjota etc. Ser ingen större skillnad EGENTLIGEN på den och t.ex en AP royal oak om jag ska va ärlig i en sport/dressardebatt. I grund och botten känns de i princip lika.
 

san

Cartier
2-Faktor
Har inte vågat prova en explorer på armen än, men kan inte påstå att visarna på 39 stör mig överhuvud taget. Däremot kan jag tycka att 36:ans lumade siffror är snyggare och det vore ett större argument för mig att välja 36 före 39. Får väl helt enkelt prova båda när det blir dags och välja den som sitter skönast. Och ni kan ge er fan på att oavsett vilken det blir så kommer den bäras till kostym! :woot:

Siffrorna är inte lumade; de har bara, till skillnad från 214270, en vit färgfyllning av estetiska skäl.

Edit: 14270 och 114270 alltså.
 

DrDre

Patek
Om jag vore som du skulle jag satsa på en 36mm DJ. Det ger dig mindre överlappande än en 39mm Explorer 1. Ett annat alternativ kan ju vara en DD på rem men det verkar ligga rätt långt ifrån vad du är ute efter?

Jag använder faktiskt min DD rätt mycket, vanligtvis vid tillfällen där man bär slips men även till mer avslappnade kläder:







En DJ funkar ju till allt:

 
D

Deleted member 1265

Guest
Ska man hårdra (osäker på stavning efter googlehjälp)
Expl 1 är inte dress klocka, imo.
DD funkar dock bättre både som dress och sk sport (hatar båda dessa namn;))
 
Topp