• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer 1 - dress?

StrawberryFields

Sir Notalot
2014-02-14 12.31.31.jpg
Min arbetsklocka säger hej! Klart den funkat som dress också!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Fan att jag inte har lugghål på min 114270. Sitter på en tight jubilee med 555 bitar men klämmer jag på den så lär jag väl aldrig få av den.
Även om du hade haft de nyare 555B, som funkar för boetter utan genomgående hål, så tror jag inte att de passar alls på ref 114270, då hålen sitter lite längre in på hornen, närmre själva mellanboetten...

Ref 14270, däremot, tar samma länkar och ändlänkar som samtida Datejusts.

Undrar om inte Micke Ni skulle kunna ha användning av din länk och dina ändlänkar... Om de skulle vara till salu, vill säga. Det skulle nämligen funka på hans 14270, som har genomgående bandstiftshål.

Mvh A
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Även om du hade haft de nyare 555B, som funkar för boetter utan genomgående hål, så tror jag inte att de passar alls på ref 114270, då hålen sitter lite längre in på hornen, närmre själva mellanboetten...

Ref 14270, däremot, tar samma länkar och ändlänkar som samtida Datejusts.

Undrar om inte Micke Ni skulle kunna ha användning av din länk och dina ändlänkar... Om de skulle vara till salu, vill säga. Det skulle nämligen funka på hans 14270, som har genomgående bandstiftshål.

Mvh A
Du är mig då ett levande Rolex-lexikon! Tack, då kan jag släppa den tanken.

Men vi ska inte förhasta oss, min 62510 är nyrenoverad och bästa kompis med en gråtavlad 1601.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Tja
Jag funderar på att satsa på kompis till min GMT 2 BLNR och fastnat starkt för Explorer 1 214270 (39mm). Otroligt läcker och clean dinka.

Det jag funderar på är om ni tycker den funkar som en "dressklocka"?

Tanken är att ha den till mer dressade kläder och kostym. GMT:en känns inte OK som kostymklocka. Vet att Explorer tillhör sportserien hos Rolex men funderar lite på om den inte funkar fint som "dress" ?

Andra alternativ är DJ och DJ II som jag gillar men storlekarna är fel för mig, önskar att det fanns en DJ i 39mm som jag anser vara perfekt för mig.

Skulle va kul o se lite wristshots på era Explorer 214270. :)

/chogge

Det är ingen dressig klocka.
 

Weberg

Audemars
Förstår inte 214270 alls. Det är som att ta
ett vackert foto på en kvinna och köra henne igenom en fish eye-lins...
Proportionerna spricker över hela botten.
För att inte tala om arvet. ARVET!
 

Wangensten

Panerai
Explorer er ingen dressklokke. :facepalm: Dress = läder :pompus:
En DJ/DD på läder kan funke, men en Exp er og blir en sportsklokke, som Royal Oak, Nautilus, med fler...
En dressklokke er JLC Reverso, MUT, PP Calatrava, VC Patrimony, med fler...

Om det er til full kostym må man ha läder, end of story :cigar:
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Intressant tråd detta! Det känns mer som att vi pratar om definitionen av en dressklocka och inte modellen Explorer 1.

Men apropå dress och Explorer 1 så slänger jag in en bild ifrån kostymernas egna serie "Mad Men" där Explorer 1 frekvent dyker upp.

Donald-Draper-Mad-Men-Rolex.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Intressant tråd detta! Det känns mer som att vi pratar om definitionen av en dressklocka och inte modellen Explorer 1.

Men apropå dress och Explorer 1 så slänger jag in en bild ifrån kostymernas egna serie "Mad Men" där Explorer 1 frekvent dyker upp.

Donald-Draper-Mad-Men-Rolex.jpg
Tidsmässigt hade en Explorer 1016 på nitad länk varit korrekt... Inte en 14270...

Oavsett, så är det klädsamt med Explorern i sammanhanget!

A
 
Topp