• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer 1, visste ni detta?

Ernesto

Patek
2-Faktor
Kikade på olika Rolex reklamer och såg detta - we carve its case out of a single block of SWEDISH steel so there are no seams to come apart

Nu till min fråga: tillverkas Exp1 forfarande med hjälp av svenskt stål?

image.jpg
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Klar det är Sandvik. En annan är ju därifrån. Sandviken alltså. Åtminstone förr gjorde dom stålet till alla Chronolink oxå, jomän :)
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Är det fortfarande Sandvik som exporterar allt stål till Rolex-modeller eller var det förr?
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Rolex har periodvis använt svenskt Sandvik stål och även använt detta i sin marknadsföring. Är dock längesen. Använder fortfarande extra-hårt stål (904 tror jag till skillnad från 316 i de flesta andra stålklockor) men utan att vara tydlig med var detta stål kommer från. Jag kan ha fel, rätta mig gärna om jag är ute o cyklar.
 
Man kryper baklänges ut i köket och ber om ursäkt. Vsk ska det givetvis vara :)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Med STORA bokstäver för bövelen, VSK!!!
Åter till topic: Det enda stålet jag klarar med min allergi är just Rolex och om det fortfarande är Sandvik stål så har jag nog kanske bidragit lite lite grann med att leverera slippasta till just Sandvik under några år i början av 2000-talet.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Med STORA bokstäver för bövelen, VSK!!!
Åter till topic: Det enda stålet jag klarar med min allergi är just Rolex och om det fortfarande är Sandvik stål så har jag nog kanske bidragit lite lite grann med att leverera slippasta till just Sandvik under några år i början av 2000-talet.

Du är vår tids Gianni Agnelli!

image.jpg
 
Topp