• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer 14270

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Rolex är inte bara världens mest kända klockmärke utan även ett av de mest kända brands oavsett kategori. Så även om den här recensionen är tänkt att fokusera på Rolex Explorer 14270 känns det nästan som en plikt att med ett par rader börja från Rolex begynnelse.
För de allra flesta medlemmar på klocksnack är denna historia välkänd, men för sakens skull.
År 1905 grundade tysken Hans Wilsdorf och hans svåger Alfred Davis ”Wilsdorf and Davis” i London. Den huvudsakliga verksamheten var import av schweiziska urverk som monterades i boetter som tillverkats lokalt. Från början såldes dessa ur till juvelerare som sedan satte sitt eget namn på urtavlan innan de såldes.
1908 registrerades varumärket Rolex och samtidigt öppnades ett kontor i Schweiz.

Hans Wilsdorf
101316D8-51C2-49B9-9276-721493089CB0.jpeg


Bolagsnamnet ”Rolex” registrerades 15 november 1915. Namnet var påhittat och det finns flera historier om bakgrunden; bland annat att namnet skulle kunna uttalas på alla språk och att det skulle härma ljudet när en klocka dras upp. Oavsett hur namnet kom till visade Wilsdorf att han både var innovativ och kompetent. Rolex kommer med åren med ett flertal unika och nydanande grepp när det gäller hur klockor ska utformas. Flera uppfinningar kommer att förändra klockhistorien och leda utvecklingen framåt. Man lägger också grunden till detta imperium inom horologin.
Om vi sedan går fort fram och grovt sammanfattar Rolex verksamhet i några få modeller så skulle det kunna se ut så här:
• Submariner dykarmodell lanserad 1953, vridbar bezel och rejält vattenskydd.
• Datejust Världens första självuppdragande kronometer med datumvisning.
• Explorer lanserad 1953. Förlagan bars på bestigningen av Mt. Everest.
• Daytona Racinginspirerad kronografmodell lanserad 1963.
• Day-Date Exklusiv prestigemodell som visar veckodag och datum.
• GMT Master Ursprungligen utvecklad för piloter, kan visa tiden i två separata tidszoner.

Rolex Explorer
Det känns nästintill högtidligt att beskriva Rolex Explorer. Varför det känns så skulle kunna härledas till den historia modellen bjuder på. En annan anledning kan vara att den sett snarlik ut genom alla olika referenser och att den, i alla fall enligt min mening, är en Rolex i dess allra renaste form.
Oavsett anledning, så här började det.
I maj 1953 är en brittisk expedition med Nya Zealändaren Edmund Hillary och Sherpan Tenzing Norgay på väg upp för världens högsta berg Mt Everest. Rolex som i alla tider förstått värdet av produktplacering (även om det uttrycket inte var uppfunnet då) hade sponsrat klätterexpeditioner sedan 1933 och även denna gång hade man skickat med en Rolex upp på berget. Denna klocka som med hjälp av Hillary och Norgay lyckades ta sig hela vägen upp till världens tak (de hävdade envist att båda besteg toppen samtidigt och tillsammans) var en prototyp som senare samma år blev Rolex första Explorer.

Hillary&Norgay
3805D5F7-52AB-43C5-ADA0-B1F966BF6382.jpeg


Om vi klättrar förbi några av de tidigaste referenserna och istället får grepp om Rolex Explorer 1016 som kommer 1963 så har vi utan tvekan en av Rolex allra mest ikoniska modeller. Detta ur som nämns med respekt långt utanför de redan invigdas kretsar fortlever i hela 27 år.
I detta sammanhang och med ref.1016 för ögat bör också nämnas att hur gärna Omega än vill så är Rolex Explorer 1016 faktiskt den enda rätta Bond-klockan. Ian Fleming hade den själv på armen och i böckerna bär James Bond givetvis en Rolex.
Varför har då Rolex Explorer en så stor dragningskraft såväl på mig som på många andra?
Ja, en av förklaringarna är kanske att den är så nedskalad som bara är möjligt. En klocka i sin allra renaste form. 36 millimeters boett, den har inga komplikationer, inget datum, ingen bubbla, ingen roterande eller räfflad bezel, inga diamanter, inga variationer på urtavla, den har ju egentligen ingenting av någonting. Rensar man bort ytterligare en sak (ja, möjligen sekundvisare då) så har man ju snart ingen klocka kvar. Detta är alltså när allt kommer omkring själva kvintessensen när det gäller klockor. Det är bland annat därför jag tror vi gillar Rolex Explorer.

Rolex Explorer 14270
Då har vi kommit fram till pudelns kärna, alltså Explorer 14270.
Denna referens tar alltså över efter ref.1016 någon gång under 1989 vilket näst intill är en omöjlig uppgift. Dock gör Rolex kanske det enda rätta och gör några, med Rolex mått mätt, rejäla förändringar.
Boetten håller givetvis fortfarande 36mm, tjockleken på klockan är 11,5mm och har ett lugg till luggmått på modesta 44mm. Förändringarna består i ny boett, att glaset nu är av safir vilket är stor skillnad jämfört med ref.1016 som hade plexi, tavlan som är blank, applicerade stavindex, annan form på 3-6-9 numreringarna och ett uppdaterat urverk, högfrekventa kaliber 3000.

C8ED92CD-F301-4122-A397-C04FBA3C58E2.jpeg


Boett, glas och tavla
Boetten på 14270 känns igen som klassisk Rolex. Har man någon gång fingrat på till exempel en Rolex Datejust så är man på mammas gata. Om jag inte missminner mig använde Rolex samma boett även till 16200 vilket gör att inga överraskningar infinner sig. Det är ett stabilt case i stål 316L, tåligt och starkt vilket inger förtroende när man bär klockan. (Numera använder Rolex sig av 904L stål vilket innehåller mer krom än 316L. Detta gör stålet än hårdare och mer motståndskraftigt mot korrosion.) Den fasta kroppen på klockan borgar för att uret klarar damm och vatten till minst 10ATM/100 meter. Bezel och sidor på boetten är polerade medan övrig boett och luggar är borstade.
Glaset är av safir vilket således är mycket reptåligt. Dock fastnar gärna allehanda flottiga fingeravtryck vilket gör att man vill torka av glaset med en polertrasa allt som oftast.
Kristallen har ingen antireflexbehandling och det gör att reflexer lätt uppstår. Detta får man helt enkelt leva med. Det finns både för och nackdelar med antireflex men hur man än vrider och vänder på det lär man till slut bli en hyfsat duktig fotograf.

D77732F2-6877-4EDC-BC0E-41DEC7745A1F.jpeg


Kronan med Rolex-logga är som sig bör skruvad (twinlock) och här tycker jag att man riktigt kan känna kvaliteten på en klocka i det övre segmentet jämfört med billigare varianter. Inga problem för kronan att bita sig fast i gängorna och på så vis skruva sig inåt.
Tavlan är av det blanka slaget med minutmarkeringar runt kanten på tavlan. Index i vitguld är applicerade med tritium som lysmassa. På den övre delen av tavlan ser man Rolex välkända kronlogga, under den ”ROLEX” följt av OYSTER PERPERTUAL och EXPLORER. Tittar man på den undre halvan av tavlan kan man läsa superlative chronometer officially certified med stora bokstäver. Längst ner på tavlan ovanför kl.6 ses T SWISS-T<25 (på mitt exemplar). Denna märkning kan skilja sig åt lite grand, till exempel kan det stå SWISS MADE. Vill du grotta ner dig mer angående detta är Google din vän, men så mycket kan sägas att vad Swiss står för är uppenbart och den övriga märkningen kan kopplas till lysmassan, i detta fall tritium.
Min klocka är en W-serie från 1995 och när det gäller lumen så är den död sedan länge. Däremot börjar man kunna ana något gulnade index och en begynnande härlig patina. Detta kommer bara bli bättre för varje år som går. Numreringarna 3-6-9 har en modern touch (jämfört med föregångaren) och jag måste säga att jag gillar dessa numreringar. Det är ju dessa bland annat som gör klockan unik. Visarna är av klassiskt snitt i vitguld och är också fyllda med lysmassa. Timvisaren är av mercedes-typ och minutvisaren är klassiskt rak och löper hela vägen ut till minutmarkeringarna vilket tillsammans med svart tavla och vita index ger klockan en mycket hög läsbarhet. Bakboetten är borstad men när det gäller mitt exemplar har jag aldrig sett den. Det gröna klistermärket sitter nämligen kvar på baksidan. Helt otroligt efter snart 25 år.

B47EE598-3B12-4B4F-9F5D-19D1D5F61F8C.jpeg


Länk
Om det finns någon klocka som enbart ska bäras på länk så är det Rolex Explorer. Inte för att länken är det absolut bästa som finns i bandväg, men den här klockan gör sig helt enkelt inte särskilt bra på något annat. Länken till 14270 var ursprungligen en klassisk Oyster 78360 med 558b endlinks. Som valmöjlighet kunde man mot en merkostnad få 93150 från Submarinern. (Detta val fanns för övrigt även för Rolex 16710 och 16570.) 1998 ersätts båda dessa länkar av 78790 med det korta Oysterlocklåset.
Ändlänkarna 558 är inte solida. Däremot har efterföljaren 114270 så kallade SEL, solida ändlänkar, och visst hade det varit att föredra även på tidiga 14270 men man kan inte få allt här i livet. Enligt mig är Oysterlänken den bäst i Rolexfamiljen. Visst är jubileelänken snygg till en fin DJ och presidentlänken har också sin charm men Oysterlänken är den perfekta mixen av både stil och sportighet.
78360 är lagom mycket vintage. Inte alls som en rasslig jubilee från 70-talet som för länge sen borde skickats till Michael Young, men den är ändå smidig och skön och gör sitt jobb. Den logo-försedda claspen är av fliplocktyp och här har en och annan belackare en del åsikter att förtälja, i alla fall om man jämför med modernare länkar. I mitt tycke fungerar claspen mer än okej.

Urverk
Kalibern i 14270 är Rolex välkända 3000. Ett automatiskt urverk på 28,5mm och 5,8mm tjock och med 27 juveler. Frekvensen är 28800. När det gäller Rolex urverk i allmänhet så måste sägas att detta är en av Rolex absoluta styrkor. Inget fancy, inget finisherat, inga ”tramsiga” glasbaksidor, de här urverken ska helt enkelt bara göra ett riktigt bra jobb. Precisa givetvis, vi pratar självklart om Cosc -4 till +6 sekunder. Dessutom är dessa kalibrar extremt stryktåliga. Rolex föreslår service efter 5-6 år men klockorna tickar på betydligt längre än så. En kompis svärfar äger en gammal Rolex Datejust från 70-talet. Den är använd dagligen, ej servad på över 40 år men tickar och går fortfarande med hyfsad precision.

2F6AE3BE-D1C9-40C0-8B87-3C269C5744F2.jpeg


Variationer på 14270
1989 ser Rolex Explorer 14270 dagens ljus. Fram till -94 har dessa ur luggholes. Många som letar efter en 14270 försöker gärna hitta en tidig med genomgående bandhornshål. Detta för att ha möjligheten att smidigt kunna byta armband men framförallt också för att dessa lugghål ger en härlig vintagekänsla. Därför skulle man kunna tänka sig att Explorer med luggholes betingar ett något högre pris.
En variation på Explorer 14270 är ”Blackout”. Dessa ur betingar inte ett ”något högre pris” utan kommer istället ta ett rejält tag i din plånbok och eventuellt får du också sälja din bil för att lägga vantarna på en sådan dyrgrip.
14270 med blacked out dial producerades i en mycket liten kvantitet under tidigt 1990-tal, sen E och tidig X serie. Skillnaden mot en vanlig Expy är att de arabiska 3-6-9 numreringarna är av svart emalj istället för normalt vita. Detta gör dem extremt eftertraktade och dessa ur anses vara bland de mest sällsynta Rolexklockorna på senare tid.

Sammanfattning
Enligt min mening är detta en fantastisk klocka med ett perfekt proportionerligt utryck. Det är en Rolex med allt vad det innebär av historia, status och känsla men just den här klockan flyger rejält under radarn. Alltså är det ingen klocka du köper för att flasha för kollegorna på jobbet eller killarna/tjejerna i kompisgänget. Gör dig inget besvär ty då finns det andra modeller som gör det jobbet betydligt bättre. Men vill du ha en klocka för din egen skull, en trogen följeslagare som kan vara din kompis i precis alla lägen, alltifrån din stenhårda vandring från Jokkmokk till Nikkaloukta till snyggkostymen på bröllopet är Explorern den bästa av tidvisare. Den kommer skänka dig glädje och tillfredsställelse och du kommer upptäcka att du tittar på klockan utan att notera vad tiden egentligen är. Kort och gott kommer den aldrig göra dig besviken.

A9E1B908-C51F-491C-8E70-2DD5E4EDAA3B.jpeg

21DCB803-2671-4A97-B81A-9B2329C5DB67.jpeg

821E85C9-07B9-4A12-8F6D-385477B90414.jpeg


(Alla bilder är tagna av Airman utom bild på Hans Wilsdorf och Hillary&Norgay vilka är hämtade på nätet.)
 
Senast ändrad:

Choppe

Rolex
2-Faktor
När jag läser denna recension så undrar jag hur jag kunde släppa iväg en sen 114270. Den var ju så bra men det var någonting med storleken. Troligen handlade det bara om bristande självkänsla.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Sådärja! Härlig recension. Jag bestämde mig under tiden jag läste detta att jag ska sälja min speedy och leta 14270. Kommer bli grymt! :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Rolex är inte bara världens mest kända klockmärke utan även ett av de mest kända brands oavsett kategori. Så även om den här recensionen är tänkt att fokusera på Rolex Explorer 14270 känns det nästan som en plikt att med ett par rader börja från Rolex begynnelse.
För de allra flesta medlemmar på klocksnack är denna historia välkänd, men för sakens skull.
År 1905 grundade tysken Hans Wilsdorf och hans svåger Alfred Davis ”Wilsdorf and Davis” i London. Den huvudsakliga verksamheten var import av schweiziska urverk som monterades i boetter som tillverkats lokalt. Från början såldes dessa ur till juvelerare som sedan satte sitt eget namn på urtavlan innan de såldes.
1908 registrerades varumärket Rolex och samtidigt öppnades ett kontor i Schweiz.

Hans Wilsdorf
101316D8-51C2-49B9-9276-721493089CB0.jpeg


Bolagsnamnet ”Rolex” registrerades 15 november 1915. Namnet var påhittat och det finns flera historier om bakgrunden; bland annat att namnet skulle kunna uttalas på alla språk och att det skulle härma ljudet när en klocka dras upp. Oavsett hur namnet kom till visade Wilsdorf att han både var innovativ och kompetent. Rolex kommer med åren med ett flertal unika och nydanande grepp när det gäller hur klockor ska utformas. Flera uppfinningar kommer att förändra klockhistorien och leda utvecklingen framåt. Man lägger också grunden till detta imperium inom horologin.
Om vi sedan går fort fram och grovt sammanfattar Rolex verksamhet i några få modeller så skulle det kunna se ut så här:
• Submariner dykarmodell lanserad 1953, vridbar bezel och rejält vattenskydd.
• Datejust Världens första självuppdragande kronometer med datumvisning.
• Explorer lanserad 1953. Förlagan bars på bestigningen av Mt. Everest.
• Daytona Racinginspirerad kronografmodell lanserad 1963.
• Day-Date Exklusiv prestigemodell som visar veckodag och datum.
• GMT Master Ursprungligen utvecklad för piloter, kan visa tiden i två separata tidszoner.

Rolex Explorer
Det känns nästintill högtidligt att beskriva Rolex Explorer. Varför det känns så skulle kunna härledas till den historia modellen bjuder på. En annan anledning kan vara att den sett snarlik ut genom alla olika referenser och att den, i alla fall enligt min mening, är en Rolex i dess allra renaste form.
Oavsett anledning, så här började det.
I maj 1953 är en brittisk expedition med Nya Zealändaren Edmund Hillary och Sherpan Tenzing Norgay på väg upp för världens högsta berg Mt Everest. Rolex som i alla tider förstått värdet av produktplacering (även om det uttrycket inte var uppfunnet då) hade sponsrat klätterexpeditioner sedan 1933 och även denna gång hade man skickat med en Rolex upp på berget. Denna klocka som med hjälp av Hillary och Norgay lyckades ta sig hela vägen upp till världens tak (de hävdade envist att båda besteg toppen samtidigt och tillsammans) var en prototyp som senare samma år blev Rolex första Explorer.

Hillary&Norgay
3805D5F7-52AB-43C5-ADA0-B1F966BF6382.jpeg


Om vi klättrar förbi några av de tidigaste referenserna och istället får grepp om Rolex Explorer 1016 som kommer 1963 så har vi utan tvekan en av Rolex allra mest ikoniska modeller. Detta ur som nämns med respekt långt utanför de redan invigdas kretsar fortlever i hela 27 år.
I detta sammanhang och med ref.1016 för ögat bör också nämnas att hur gärna Omega än vill så är Rolex Explorer 1016 faktiskt den enda rätta Bond-klockan. Ian Fleming hade den själv på armen och i böckerna bär James Bond givetvis en Rolex.
Varför har då Rolex Explorer en så stor dragningskraft såväl på mig som på många andra?
Ja, en av förklaringarna är kanske att den är så nedskalad som bara är möjligt. En klocka i sin allra renaste form. 36 millimeters boett, den har inga komplikationer, inget datum, ingen bubbla, ingen roterande eller räfflad bezel, inga diamanter, inga variationer på urtavla, den har ju egentligen ingenting av någonting. Rensar man bort ytterligare en sak (ja, möjligen sekundvisare då) så har man ju snart ingen klocka kvar. Detta är alltså när allt kommer omkring själva kvintessensen när det gäller klockor. Det är bland annat därför jag tror vi gillar Rolex Explorer.

Rolex Explorer 14270
Då har vi kommit fram till pudelns kärna, alltså Explorer 14270.
Denna referens tar alltså över efter ref.1016 någon gång under 1989 vilket näst intill är en omöjlig uppgift. Dock gör Rolex kanske det enda rätta och gör några, med Rolex mått mätt, rejäla förändringar.
Boetten håller givetvis fortfarande 36mm, tjockleken på klockan är 11,5mm och har ett lugg till luggmått på modesta 44mm. Förändringarna består i ny boett, att glaset nu är av safir vilket är stor skillnad jämfört med ref.1016 som hade plexi, tavlan som är blank, applicerade stavindex, annan form på 3-6-9 numreringarna och ett uppdaterat urverk, högfrekventa kaliber 3000.

C8ED92CD-F301-4122-A397-C04FBA3C58E2.jpeg


Boett, glas och tavla
Boetten på 14270 känns igen som klassisk Rolex. Har man någon gång fingrat på till exempel en Rolex Datejust så är man på mammas gata. Om jag inte missminner mig använde Rolex samma boett även till 16200 vilket gör att inga överraskningar infinner sig. Det är ett stabilt case i stål 316L, tåligt och starkt vilket inger förtroende när man bär klockan. (Numera använder Rolex sig av 904L stål vilket innehåller mer krom än 316L. Detta gör stålet än hårdare och mer motståndskraftigt mot korrosion.) Den fasta kroppen på klockan borgar för att uret klarar damm och vatten till minst 10ATM/100 meter. Bezel och sidor på boetten är polerade medan övrig boett och luggar är borstade.
Glaset är av safir vilket således är mycket reptåligt. Dock fastnar gärna allehanda flottiga fingeravtryck vilket gör att man vill torka av glaset med en polertrasa allt som oftast.
Kristallen har ingen antireflexbehandling och det gör att reflexer lätt uppstår. Detta får man helt enkelt leva med. Det finns både för och nackdelar med antireflex men hur man än vrider och vänder på det lär man till slut bli en hyfsat duktig fotograf.

D77732F2-6877-4EDC-BC0E-41DEC7745A1F.jpeg


Kronan med Rolex-logga är som sig bör skruvad (twinlock) och här tycker jag att man riktigt kan känna kvaliteten på en klocka i det övre segmentet jämfört med billigare varianter. Inga problem för kronan att bita sig fast i gängorna och på så vis skruva sig inåt.
Tavlan är av det blanka slaget med minutmarkeringar runt kanten på tavlan. Index i vitguld är applicerade med tritium som lysmassa. På den övre delen av tavlan ser man Rolex välkända kronlogga, under den ”ROLEX” följt av OYSTER PERPERTUAL och EXPLORER. Tittar man på den undre halvan av tavlan kan man läsa superlative chronometer officially certified med stora bokstäver. Längst ner på tavlan ovanför kl.6 ses T SWISS-T<25 (på mitt exemplar). Denna märkning kan skilja sig åt lite grand, till exempel kan det stå SWISS MADE. Vill du grotta ner dig mer angående detta är Google din vän, men så mycket kan sägas att vad Swiss står för är uppenbart och den övriga märkningen kan kopplas till lysmassan, i detta fall tritium.
Min klocka är en W-serie från 1995 och när det gäller lumen så är den död sedan länge. Däremot börjar man kunna ana något gulnade index och en begynnande härlig patina. Detta kommer bara bli bättre för varje år som går. Numreringarna 3-6-9 har en modern touch (jämfört med föregångaren) och jag måste säga att jag gillar dessa numreringar. Det är ju dessa bland annat som gör klockan unik. Visarna är av klassiskt snitt i vitguld och är också fyllda med lysmassa. Timvisaren är av mercedes-typ och minutvisaren är klassiskt rak och löper hela vägen ut till minutmarkeringarna vilket tillsammans med svart tavla och vita index ger klockan en mycket hög läsbarhet. Bakboetten är borstad men när det gäller mitt exemplar har jag aldrig sett den. Det gröna klistermärket sitter nämligen kvar på baksidan. Helt otroligt efter snart 25 år.

B47EE598-3B12-4B4F-9F5D-19D1D5F61F8C.jpeg


Länk
Om det finns någon klocka som enbart ska bäras på länk så är det Rolex Explorer. Inte för att länken är det absolut bästa som finns i bandväg, men den här klockan gör sig helt enkelt inte särskilt bra på något annat. Länken till 14270 var ursprungligen en klassisk Oyster 78360 med 558b endlinks. Som valmöjlighet kunde man mot en merkostnad få 93150 från Submarinern. (Detta val fanns för övrigt även för Rolex 16710 och 16570.) 1998 ersätts båda dessa länkar av 78790 med det korta Oysterlocklåset.
Ändlänkarna 558 är inte solida. Däremot har efterföljaren 114270 så kallade SEL, solida ändlänkar, och visst hade det varit att föredra även på tidiga 14270 men man kan inte få allt här i livet. Enligt mig är Oysterlänken den bäst i Rolexfamiljen. Visst är jubileelänken snygg till en fin DJ och presidentlänken har också sin charm men Oysterlänken är den perfekta mixen av både stil och sportighet.
78360 är lagom mycket vintage. Inte alls som en rasslig jubilee från 70-talet som för länge sen borde skickats till Michael Young, men den är ändå smidig och skön och gör sitt jobb. Den logo-försedda claspen är av fliplocktyp och här har en och annan belackare en del åsikter att förtälja, i alla fall om man jämför med modernare länkar. I mitt tycke fungerar claspen mer än okej.

Urverk
Kalibern i 14270 är Rolex välkända 3000. Ett automatiskt urverk på 28,5mm och 5,8mm tjock och med 27 juveler. Frekvensen är 28800. När det gäller Rolex urverk i allmänhet så måste sägas att detta är en av Rolex absoluta styrkor. Inget fancy, inget finisherat, inga ”tramsiga” glasbaksidor, de här urverken ska helt enkelt bara göra ett riktigt bra jobb. Precisa givetvis, vi pratar självklart om Cosc -4 till +6 sekunder. Dessutom är dessa kalibrar extremt stryktåliga. Rolex föreslår service efter 5-6 år men klockorna tickar på betydligt längre än så. En kompis svärfar äger en gammal Rolex Datejust från 70-talet. Den är använd dagligen, ej servad på över 40 år men tickar och går fortfarande med hyfsad precision.

2F6AE3BE-D1C9-40C0-8B87-3C269C5744F2.jpeg


Variationer på 14270
1989 ser Rolex Explorer 14270 dagens ljus. Fram till -94 har dessa ur luggholes. Många som letar efter en 14270 försöker gärna hitta en tidig med genomgående bandhornshål. Detta för att ha möjligheten att smidigt kunna byta armband men framförallt också för att dessa lugghål ger en härlig vintagekänsla. Därför skulle man kunna tänka sig att Explorer med luggholes betingar ett något högre pris.
En variation på Explorer 14270 är ”Blackout”. Dessa ur betingar inte ett ”något högre pris” utan kommer istället ta ett rejält tag i din plånbok och eventuellt får du också sälja din bil för att lägga vantarna på en sådan dyrgrip.
14270 med blacked out dial producerades i en mycket liten kvantitet under tidigt 1990-tal, sen E och tidig X serie. Skillnaden mot en vanlig Expy är att de arabiska 3-6-9 numreringarna är av svart emalj istället för normalt vita. Detta gör dem extremt eftertraktade och dessa ur anses vara bland de mest sällsynta Rolexklockorna på senare tid.

Sammanfattning
Enligt min mening är detta en fantastisk klocka med ett perfekt proportionerligt utryck. Det är en Rolex med allt vad det innebär av historia, status och känsla men just den här klockan flyger rejält under radarn. Alltså är det ingen klocka du köper för att flasha för kollegorna på jobbet eller killarna/tjejerna i kompisgänget. Gör dig inget besvär ty då finns det andra modeller som gör det jobbet betydligt bättre. Men vill du ha en klocka för din egen skull, en trogen följeslagare som kan vara din kompis i precis alla lägen, alltifrån din stenhårda vandring från Jokkmokk till Nikkaloukta till snyggkostymen på bröllopet är Explorern den bästa av tidvisare. Den kommer skänka dig glädje och tillfredsställelse och du kommer upptäcka att du tittar på klockan utan att notera vad tiden egentligen är. Kort och gott kommer den aldrig göra dig besviken.

A9E1B908-C51F-491C-8E70-2DD5E4EDAA3B.jpeg

21DCB803-2671-4A97-B81A-9B2329C5DB67.jpeg

821E85C9-07B9-4A12-8F6D-385477B90414.jpeg


(Alla bilder är tagna av Airman utom bild på Hans Wilsdorf och Hillary&Norgay vilka är hämtade på nätet.)
Tack för en mycket bra recension. Åkte nu upp ett par pinnhål på min lista. Bra jobbat!
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Rolex är inte bara världens mest kända klockmärke utan även ett av de mest kända brands oavsett kategori. Så även om den här recensionen är tänkt att fokusera på Rolex Explorer 14270 känns det nästan som en plikt att med ett par rader börja från Rolex begynnelse.
För de allra flesta medlemmar på klocksnack är denna historia välkänd, men för sakens skull.
År 1905 grundade tysken Hans Wilsdorf och hans svåger Alfred Davis ”Wilsdorf and Davis” i London. Den huvudsakliga verksamheten var import av schweiziska urverk som monterades i boetter som tillverkats lokalt. Från början såldes dessa ur till juvelerare som sedan satte sitt eget namn på urtavlan innan de såldes.
1908 registrerades varumärket Rolex och samtidigt öppnades ett kontor i Schweiz.

Hans Wilsdorf
101316D8-51C2-49B9-9276-721493089CB0.jpeg


Bolagsnamnet ”Rolex” registrerades 15 november 1915. Namnet var påhittat och det finns flera historier om bakgrunden; bland annat att namnet skulle kunna uttalas på alla språk och att det skulle härma ljudet när en klocka dras upp. Oavsett hur namnet kom till visade Wilsdorf att han både var innovativ och kompetent. Rolex kommer med åren med ett flertal unika och nydanande grepp när det gäller hur klockor ska utformas. Flera uppfinningar kommer att förändra klockhistorien och leda utvecklingen framåt. Man lägger också grunden till detta imperium inom horologin.
Om vi sedan går fort fram och grovt sammanfattar Rolex verksamhet i några få modeller så skulle det kunna se ut så här:
• Submariner dykarmodell lanserad 1953, vridbar bezel och rejält vattenskydd.
• Datejust Världens första självuppdragande kronometer med datumvisning.
• Explorer lanserad 1953. Förlagan bars på bestigningen av Mt. Everest.
• Daytona Racinginspirerad kronografmodell lanserad 1963.
• Day-Date Exklusiv prestigemodell som visar veckodag och datum.
• GMT Master Ursprungligen utvecklad för piloter, kan visa tiden i två separata tidszoner.

Rolex Explorer
Det känns nästintill högtidligt att beskriva Rolex Explorer. Varför det känns så skulle kunna härledas till den historia modellen bjuder på. En annan anledning kan vara att den sett snarlik ut genom alla olika referenser och att den, i alla fall enligt min mening, är en Rolex i dess allra renaste form.
Oavsett anledning, så här började det.
I maj 1953 är en brittisk expedition med Nya Zealändaren Edmund Hillary och Sherpan Tenzing Norgay på väg upp för världens högsta berg Mt Everest. Rolex som i alla tider förstått värdet av produktplacering (även om det uttrycket inte var uppfunnet då) hade sponsrat klätterexpeditioner sedan 1933 och även denna gång hade man skickat med en Rolex upp på berget. Denna klocka som med hjälp av Hillary och Norgay lyckades ta sig hela vägen upp till världens tak (de hävdade envist att båda besteg toppen samtidigt och tillsammans) var en prototyp som senare samma år blev Rolex första Explorer.

Hillary&Norgay
3805D5F7-52AB-43C5-ADA0-B1F966BF6382.jpeg


Om vi klättrar förbi några av de tidigaste referenserna och istället får grepp om Rolex Explorer 1016 som kommer 1963 så har vi utan tvekan en av Rolex allra mest ikoniska modeller. Detta ur som nämns med respekt långt utanför de redan invigdas kretsar fortlever i hela 27 år.
I detta sammanhang och med ref.1016 för ögat bör också nämnas att hur gärna Omega än vill så är Rolex Explorer 1016 faktiskt den enda rätta Bond-klockan. Ian Fleming hade den själv på armen och i böckerna bär James Bond givetvis en Rolex.
Varför har då Rolex Explorer en så stor dragningskraft såväl på mig som på många andra?
Ja, en av förklaringarna är kanske att den är så nedskalad som bara är möjligt. En klocka i sin allra renaste form. 36 millimeters boett, den har inga komplikationer, inget datum, ingen bubbla, ingen roterande eller räfflad bezel, inga diamanter, inga variationer på urtavla, den har ju egentligen ingenting av någonting. Rensar man bort ytterligare en sak (ja, möjligen sekundvisare då) så har man ju snart ingen klocka kvar. Detta är alltså när allt kommer omkring själva kvintessensen när det gäller klockor. Det är bland annat därför jag tror vi gillar Rolex Explorer.

Rolex Explorer 14270
Då har vi kommit fram till pudelns kärna, alltså Explorer 14270.
Denna referens tar alltså över efter ref.1016 någon gång under 1989 vilket näst intill är en omöjlig uppgift. Dock gör Rolex kanske det enda rätta och gör några, med Rolex mått mätt, rejäla förändringar.
Boetten håller givetvis fortfarande 36mm, tjockleken på klockan är 11,5mm och har ett lugg till luggmått på modesta 44mm. Förändringarna består i ny boett, att glaset nu är av safir vilket är stor skillnad jämfört med ref.1016 som hade plexi, tavlan som är blank, applicerade stavindex, annan form på 3-6-9 numreringarna och ett uppdaterat urverk, högfrekventa kaliber 3000.

C8ED92CD-F301-4122-A397-C04FBA3C58E2.jpeg


Boett, glas och tavla
Boetten på 14270 känns igen som klassisk Rolex. Har man någon gång fingrat på till exempel en Rolex Datejust så är man på mammas gata. Om jag inte missminner mig använde Rolex samma boett även till 16200 vilket gör att inga överraskningar infinner sig. Det är ett stabilt case i stål 316L, tåligt och starkt vilket inger förtroende när man bär klockan. (Numera använder Rolex sig av 904L stål vilket innehåller mer krom än 316L. Detta gör stålet än hårdare och mer motståndskraftigt mot korrosion.) Den fasta kroppen på klockan borgar för att uret klarar damm och vatten till minst 10ATM/100 meter. Bezel och sidor på boetten är polerade medan övrig boett och luggar är borstade.
Glaset är av safir vilket således är mycket reptåligt. Dock fastnar gärna allehanda flottiga fingeravtryck vilket gör att man vill torka av glaset med en polertrasa allt som oftast.
Kristallen har ingen antireflexbehandling och det gör att reflexer lätt uppstår. Detta får man helt enkelt leva med. Det finns både för och nackdelar med antireflex men hur man än vrider och vänder på det lär man till slut bli en hyfsat duktig fotograf.

D77732F2-6877-4EDC-BC0E-41DEC7745A1F.jpeg


Kronan med Rolex-logga är som sig bör skruvad (twinlock) och här tycker jag att man riktigt kan känna kvaliteten på en klocka i det övre segmentet jämfört med billigare varianter. Inga problem för kronan att bita sig fast i gängorna och på så vis skruva sig inåt.
Tavlan är av det blanka slaget med minutmarkeringar runt kanten på tavlan. Index i vitguld är applicerade med tritium som lysmassa. På den övre delen av tavlan ser man Rolex välkända kronlogga, under den ”ROLEX” följt av OYSTER PERPERTUAL och EXPLORER. Tittar man på den undre halvan av tavlan kan man läsa superlative chronometer officially certified med stora bokstäver. Längst ner på tavlan ovanför kl.6 ses T SWISS-T<25 (på mitt exemplar). Denna märkning kan skilja sig åt lite grand, till exempel kan det stå SWISS MADE. Vill du grotta ner dig mer angående detta är Google din vän, men så mycket kan sägas att vad Swiss står för är uppenbart och den övriga märkningen kan kopplas till lysmassan, i detta fall tritium.
Min klocka är en W-serie från 1995 och när det gäller lumen så är den död sedan länge. Däremot börjar man kunna ana något gulnade index och en begynnande härlig patina. Detta kommer bara bli bättre för varje år som går. Numreringarna 3-6-9 har en modern touch (jämfört med föregångaren) och jag måste säga att jag gillar dessa numreringar. Det är ju dessa bland annat som gör klockan unik. Visarna är av klassiskt snitt i vitguld och är också fyllda med lysmassa. Timvisaren är av mercedes-typ och minutvisaren är klassiskt rak och löper hela vägen ut till minutmarkeringarna vilket tillsammans med svart tavla och vita index ger klockan en mycket hög läsbarhet. Bakboetten är borstad men när det gäller mitt exemplar har jag aldrig sett den. Det gröna klistermärket sitter nämligen kvar på baksidan. Helt otroligt efter snart 25 år.

B47EE598-3B12-4B4F-9F5D-19D1D5F61F8C.jpeg


Länk
Om det finns någon klocka som enbart ska bäras på länk så är det Rolex Explorer. Inte för att länken är det absolut bästa som finns i bandväg, men den här klockan gör sig helt enkelt inte särskilt bra på något annat. Länken till 14270 var ursprungligen en klassisk Oyster 78360 med 558b endlinks. Som valmöjlighet kunde man mot en merkostnad få 93150 från Submarinern. (Detta val fanns för övrigt även för Rolex 16710 och 16570.) 1998 ersätts båda dessa länkar av 78790 med det korta Oysterlocklåset.
Ändlänkarna 558 är inte solida. Däremot har efterföljaren 114270 så kallade SEL, solida ändlänkar, och visst hade det varit att föredra även på tidiga 14270 men man kan inte få allt här i livet. Enligt mig är Oysterlänken den bäst i Rolexfamiljen. Visst är jubileelänken snygg till en fin DJ och presidentlänken har också sin charm men Oysterlänken är den perfekta mixen av både stil och sportighet.
78360 är lagom mycket vintage. Inte alls som en rasslig jubilee från 70-talet som för länge sen borde skickats till Michael Young, men den är ändå smidig och skön och gör sitt jobb. Den logo-försedda claspen är av fliplocktyp och här har en och annan belackare en del åsikter att förtälja, i alla fall om man jämför med modernare länkar. I mitt tycke fungerar claspen mer än okej.

Urverk
Kalibern i 14270 är Rolex välkända 3000. Ett automatiskt urverk på 28,5mm och 5,8mm tjock och med 27 juveler. Frekvensen är 28800. När det gäller Rolex urverk i allmänhet så måste sägas att detta är en av Rolex absoluta styrkor. Inget fancy, inget finisherat, inga ”tramsiga” glasbaksidor, de här urverken ska helt enkelt bara göra ett riktigt bra jobb. Precisa givetvis, vi pratar självklart om Cosc -4 till +6 sekunder. Dessutom är dessa kalibrar extremt stryktåliga. Rolex föreslår service efter 5-6 år men klockorna tickar på betydligt längre än så. En kompis svärfar äger en gammal Rolex Datejust från 70-talet. Den är använd dagligen, ej servad på över 40 år men tickar och går fortfarande med hyfsad precision.

2F6AE3BE-D1C9-40C0-8B87-3C269C5744F2.jpeg


Variationer på 14270
1989 ser Rolex Explorer 14270 dagens ljus. Fram till -94 har dessa ur luggholes. Många som letar efter en 14270 försöker gärna hitta en tidig med genomgående bandhornshål. Detta för att ha möjligheten att smidigt kunna byta armband men framförallt också för att dessa lugghål ger en härlig vintagekänsla. Därför skulle man kunna tänka sig att Explorer med luggholes betingar ett något högre pris.
En variation på Explorer 14270 är ”Blackout”. Dessa ur betingar inte ett ”något högre pris” utan kommer istället ta ett rejält tag i din plånbok och eventuellt får du också sälja din bil för att lägga vantarna på en sådan dyrgrip.
14270 med blacked out dial producerades i en mycket liten kvantitet under tidigt 1990-tal, sen E och tidig X serie. Skillnaden mot en vanlig Expy är att de arabiska 3-6-9 numreringarna är av svart emalj istället för normalt vita. Detta gör dem extremt eftertraktade och dessa ur anses vara bland de mest sällsynta Rolexklockorna på senare tid.

Sammanfattning
Enligt min mening är detta en fantastisk klocka med ett perfekt proportionerligt utryck. Det är en Rolex med allt vad det innebär av historia, status och känsla men just den här klockan flyger rejält under radarn. Alltså är det ingen klocka du köper för att flasha för kollegorna på jobbet eller killarna/tjejerna i kompisgänget. Gör dig inget besvär ty då finns det andra modeller som gör det jobbet betydligt bättre. Men vill du ha en klocka för din egen skull, en trogen följeslagare som kan vara din kompis i precis alla lägen, alltifrån din stenhårda vandring från Jokkmokk till Nikkaloukta till snyggkostymen på bröllopet är Explorern den bästa av tidvisare. Den kommer skänka dig glädje och tillfredsställelse och du kommer upptäcka att du tittar på klockan utan att notera vad tiden egentligen är. Kort och gott kommer den aldrig göra dig besviken.

A9E1B908-C51F-491C-8E70-2DD5E4EDAA3B.jpeg

21DCB803-2671-4A97-B81A-9B2329C5DB67.jpeg

821E85C9-07B9-4A12-8F6D-385477B90414.jpeg


(Alla bilder är tagna av Airman utom bild på Hans Wilsdorf och Hillary&Norgay vilka är hämtade på nätet.)
Härlig läsning, tack för det!
 

Keltik

Omega
2-Faktor
Fantastiskt recension, vilken kunskap. För ett tag sedan fick du mig att köpa en Airman no1 och är supernöjd. Efter att ha läst detta blev jag ordentligt sugen att börja leta efter en Explorer. Hoppas du inte har fler klockor du avser recensera :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Fantastiskt recension, vilken kunskap. För ett tag sedan fick du mig att köpa en Airman no1 och är supernöjd. Efter att ha läst detta blev jag ordentligt sugen att börja leta efter en Explorer. Hoppas du inte har fler klockor du avser recensera :)
Hahaha, nej, jag blir nervös av att ha 26 klockor som aldrig används, 3-4 är ett perfekt antal för mig, så när du skaffat din Explorer är det nog lugnt. :happyhappy:
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Va? Är det lume på siffrorna på 14270??
Det är väl bara den senaste 214270 som har lysmassa i siffrorna?
Eftersom jag själv blev osäker gällande denna fråga hörde jag av mig till
Rich Finlinson på Gray and sons och jag fick det här svaret...

Yes the numerals on the Rolex Explorer 14270 is filled with lume.
Thanks,
Rich
Rich Finlinson
Watch & Jewelry Specialist - Marketing Director
Gray & Sons Jewelers & Inspired Watch Specialist
 
Topp