• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer 2 frågor

E.Z.

Panerai
Hej,

Är nybliven ägare till en Rolex Explorer 2. Har några frågor jag hoppas forumets kompetens kan hjälpa mig med:

- tänkte sätta på ett NATO - någon som har tips på verktyg man kan köpa för att ta bort länken utan att behöva ta den till urmakare?
- bandbredden är 21mm - medans de flesta NATO-band är antingen 20mm eller 22mm - någon med en Exp 2 som kan tipsa om var de köpt band? Gärna av lite bättre kvalitet (MoD standard...?)
- när klockan legat stilla och jag drar upp den, upplever jag att jag kan dra upp den i all oändlighet alltså att den inte säger ifrån när fjädern är spänd och klockan uppdragen. Någon som upplevt detta och är det "rätt" så att säga?

Inget inlägg är komplett utan bild så här kommer ett wristhot på klockan!

Mvh
E.Z.

IMG_1292.JPG
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jo 20mm!

Det finns inget stopp på uppdraget. Antar att den slirar när man dragit fullt.

Singular straps har bra naton. Köper du flera så får du bandbytarverktyg på köpet, vill jag minnas.
 

E.Z.

Panerai
Jo 20mm!

Det finns inget stopp på uppdraget. Antar att den slirar när man dragit fullt.

Singular straps har bra naton. Köper du flera så får du bandbytarverktyg på köpet, vill jag minnas.

Här kanske du kan hitta något Nato och verktyg http://www.natoband.nu/bredd/21mm

Sen ang att dra upp klockan. Verket är konstruerat så att du inte kan "dra" sönder fjädern. Men det räcker med ca 20 halvvarv och sen dra på sig klockan.

Snygg klocka :)

Tack för feedbacken - perfekt!

Har handlat från Singular innan - både strapsen och verktygen. Inget fel på dessa men söker efter lite mer kvalitetskänsla på strapsen (och förväntar mig att det kommer kosta mer än hos Singular) och samma sak ang verktygen som jag uppfattar som lite sladdriga. Ska kolla på länken ni föreslår. Hade npg köpt ett från Urtid om dessa inte hade funnits i bara 20mm eller 22mm...
 
Topp