• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer II - The TRÅD

fdaun

Omega
2-Faktor
Tog ca 6 månader innan jag kunde bestämma mig mellan vit eller svart, köpte ny i våras. Blev svart... Ångrar absolut inget. Gudomlig klocka.
image.jpeg
Hade exakt samma problem.. Grubblat säkert sen förra sommaren vilken jag skulle ha. Blev mer en tillfällighet att det blev vitt, dök upp en bra deal. Otroligt nöjd nu dock, ångrar mig inte det minsta! :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Skippar nog paketöppning, tror alla vet hur Rolex paketerar sina klockor, men självklart en bild med klockan på armen! Initial reaktion att den sitter väldigt bekvämt, vilket jag tror är en kombination av ett något större boettlock än 114060/116610 och att klockan är rätt tunn.
20160704_101341.jpg

Nu har ju jag taniga handleder men tycker inte att klockan är för stor. Kan iofs bero på att jag är van med Speedmasters storlek. Men tjockleken på klockan gör betydligt mer för storleken än urtavlan.

Som negativ invändning tycker jag att känslan i att skruva ur kronan i vanlig Rolexordning är fantastiskt bra men det mellersta läget med quick date är något svampigt, tycker inte riktigt att "klicket" är sådär distinkt och fint som i det yttersta läget.
 
Stort grattis hörru! :) Klockan e precis helt lagom! Tycker även att första läget, "uppdragningsläget" på min är lite svampigt, eller vad man ska säga! Får trycka till kronan en gång innan den tar.. Kanske jag som gjorde något fel första gången. Var ej så hemma på klockor då heller ;)
 
Nej den är ju rätt ovanlig. Faktiskt inte sett någon irl förutom min egen.. Nån som har koll på hur många som tillverkats och sålts? :)
 
Nej det är klart. Tror dock den säljer rätt så bra! Men kanske tillräckligt dåligt för att byta utseende/ref och våra älsklingar blir rariteter.. :cool:
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
Skippar nog paketöppning, tror alla vet hur Rolex paketerar sina klockor, men självklart en bild med klockan på armen! Initial reaktion att den sitter väldigt bekvämt, vilket jag tror är en kombination av ett något större boettlock än 114060/116610 och att klockan är rätt tunn.
20160704_101341.jpg

Nu har ju jag taniga handleder men tycker inte att klockan är för stor. Kan iofs bero på att jag är van med Speedmasters storlek. Men tjockleken på klockan gör betydligt mer för storleken än urtavlan.

Som negativ invändning tycker jag att känslan i att skruva ur kronan i vanlig Rolexordning är fantastiskt bra men det mellersta läget med quick date är något svampigt, tycker inte riktigt att "klicket" är sådär distinkt och fint som i det yttersta läget.

Stort stort grattis, härligt att se att folk har samma goda smak som en själv!

Min säger hej från windern tillsammans med sin tjocka kompis.

Angående känslan i kronan har jag samma erfarenhet som dig så det är nog ok. Lite svampig och inte så distinkt. Ibland lite svårt att veta vilket läge man är i.

image.jpeg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Trevlig clasp också. Har ofta problem att få till länken men prickade väldigt bra nu. Inte i klass med glidelock men ändå bra distans mellan mikrojusteringen (tre alternativ plus easylinkförlängning med 5 mm) så att det gick att få till det perfekt ändå. Gillar rent estetiskt låset är så "kort" också, ser något mer elegant ut jämfört med glidelock.

I starkt solljus ser tavlan närmast ut som mörkgrå sammet för att sedan bli nattsvart i skuggan :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ju mer jag bär den desto mer övertygas jag om dess storhet. Om man ska vara owg med en Rolex finns det imo bara två riktigt bra allroundalternativ; antingen 16710 eller 216570. Extremt bra komplikation, passar i alla situationer, bra tjocklek för att smita under skjortärmen och borstad länk. Dessutom sjukt snygg. 116710 är ju också riktigt bra men PLC förstör det, därför 16710.
20160706_211810.jpg
 
Blev inget nytt men jag provade nya Air-King som jag gillar ganska mycket, vill dock prova nya Explorer 1 innan det blir bestämt något.
Tror helt klart nya Air-King är något man måste ha haft på armen för att få rätt känsla utav. Tycker inte den ser jätterolig ut på bild :)

Nya Explorer 1 den ser roligare ut. Har dock ej testat någon av dessa så kan icke bidra med så mycket. :(

Tar utrymme i svaret för lite annat också;

Tyckte att du @Nicbex beklagade dig i något annat inlägg att nya 2:an började sakta sig halvt rejält?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tror helt klart nya Air-King är något man måste ha haft på armen för att få rätt känsla utav. Tycker inte den ser jätterolig ut på bild :)

Nya Explorer 1 den ser roligare ut. Har dock ej testat någon av dessa så kan icke bidra med så mycket. :(

Tar utrymme i svaret för lite annat också;

Tyckte att du @Nicbex beklagade dig i något annat inlägg att nya 2:an började sakta sig halvt rejält?
Va? Den har konsekvent tappat med ca 4 sekunder. Det är knappast halvt rejält.
 
Topp