• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer II - The TRÅD

Code

AKA Vincent B
Glad Midsommar..:)
IMG_20180622_190617_791.jpg
IMG_20180622_190844_968.jpg
IMG_20180622_191106_087.jpg
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nöjd? Dum fråga mitt i euforin ;)
Fråga mig om två månader istället, det är tredje gången jag äger en 216570 :D men ja, jag tycker ju väldigt mycket talar för Exp II i Rolex stall. Det enda den egentligen saknar är väl att den kanske inte är så särskilt dressing. I övrigt är den sportig, kul, annorlunda, väldigt lättläst, användbar komplikation, ett bra urverk, bra länk. Och råsnygg också. Dessutom har jag byggt upp en kraftig aversion mot Rolex taggbezlar som tuggat sönder ärmen på för många av mina skjortor. Jag ligger inte perfekt i länken dock, får ha extension ute, annars är den något för right, iaf i värmen. Kanske blir annorlunda i höst.
 
Senast ändrad:

Code

AKA Vincent B
Nu har jag ägt denna ett tag så tänkte skriva 3 poisitiva saker och 3 negativa saker (till dom som funderar på att skaffa en).

3 Positiva saker.
1. RIKTIG TOOLWATCH. Väldigt robust uppbyggd utan någon ring som kan gå sönder eller komma damm imellan. Och urverket är fantastiskt. Urverk 3187 med paraflex (mer stöttålig) samt parachrom hairspring. Verkar tåla mkt stryk.

2. GMT visare gillar den nya visaren, verkligen tydlig. Bra om man reser mkt och gör så tavlan blir snyggare.

3. Måste vara den robusta länken. Solida länkar och grymt lås. (Sitter även på andra nya Rolex modeller) Men länken känns verkligen tålig/robust.

3 Negativa saker.

1. Easylink. Denna har easylink istället för glidelock. Vilket innebär att man kan justera länken större eller mindre, 5mm vid tex kallt eller varmt väder. Med glidelock som sitter på submariner kan man justera 20mm. Så glidelock hade varit och föredra.

2. Storleken. Denna 216570 är 42mm. Tycker inte alls den bärs för stort och passar mig perfekt MEN skulle ändå velat att den var 40mm. Vet ej varför?

3. Luggarna. Luggarna är 21mm vilket blir svårare och hitta andra band om man vill byta. Går att tränga på ett 22mm men blir tight. Så 20mm eller 22mm mellan luggarna hade varit perfekt.

Annars en sjukt grym klocka, men man kan inte få allt. Bjuder såklart på lite bilder..:)
IMG_20180625_202023_586.jpg
IMG_20180624_171406_339.jpg
IMG_20180623_170009_879.jpg
IMG_20180623_165554_458.jpg
IMG_20180623_112058_655.jpg
 
Senast ändrad:

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Nu har jag ägt denna ett tag så tänkte skriva 3 poisitiva saker och 3 negativa saker (till dom som funderar på att skaffa en).

3 Positiva saker.
1. RIKTIG TOOLWATCH. Väldigt robust uppbyggd utan någon ring som kan gå sönder eller komma damm imellan. Och urvereket är fantastiskt. Urverk 3187 med paraflex (mer stöttålig) samt parachrom hairspring. Verkar tåla mkt stryk.

2. GMT visare gillar den nya visaren, verkligen tydlig. Bra om man reser mkt och gör så tavlan blir snyggare.

3. Måste vara den robusta länken. Solida länkar och grymt lås. (Sitter även på andra nya Rolex modeller) Men länken känns verkligen tålig/robust.

3 Negativa saker.

1. Easylink. Denna har easylink istället för glidelock. Vilket innebär att man kan justera länken större eller mindre, 5mm vid tex kallt eller varmt väder. Med glidelock som sitter på submariner kan man justera 20mm. Så glidelock hade varit och föredra.

2. Storleken. Denna 216570 är 42mm. Tycker inte alls den bärs för stort och passar mig perfekt MEN skulle ändå velat att den var 40mm. Vet ej varför?

3. Luggarna. Luggarna är 21mm vilket blir svårare och hitta andra band om man vill byta. Går att tränga på ett 22mm men blir tight. Så 20mm eller 22mm mellan luggarna hade varit perfekt.

Annars en sjukt grym klocka, men man kan inte få allt. Bjuder såklart på lite bilder..:)
IMG_20180625_202023_586.jpg
IMG_20180624_171406_339.jpg
IMG_20180623_170009_879.jpg
IMG_20180623_165554_458.jpg
IMG_20180623_112058_655.jpg
Säljer du eller? Vet en som är intresserad, kommer ju snart bli kö på denna har jag hört.
 

Ruben

Rolex
Nu har jag ägt denna ett tag så tänkte skriva 3 poisitiva saker och 3 negativa saker (till dom som funderar på att skaffa en).

3 Positiva saker.
1. RIKTIG TOOLWATCH. Väldigt robust uppbyggd utan någon ring som kan gå sönder eller komma damm imellan. Och urverket är fantastiskt. Urverk 3187 med paraflex (mer stöttålig) samt parachrom hairspring. Verkar tåla mkt stryk.

2. GMT visare gillar den nya visaren, verkligen tydlig. Bra om man reser mkt och gör så tavlan blir snyggare.

3. Måste vara den robusta länken. Solida länkar och grymt lås. (Sitter även på andra nya Rolex modeller) Men länken känns verkligen tålig/robust.

3 Negativa saker.

1. Easylink. Denna har easylink istället för glidelock. Vilket innebär att man kan justera länken större eller mindre, 5mm vid tex kallt eller varmt väder. Med glidelock som sitter på submariner kan man justera 20mm. Så glidelock hade varit och föredra.

2. Storleken. Denna 216570 är 42mm. Tycker inte alls den bärs för stort och passar mig perfekt MEN skulle ändå velat att den var 40mm. Vet ej varför?

3. Luggarna. Luggarna är 21mm vilket blir svårare och hitta andra band om man vill byta. Går att tränga på ett 22mm men blir tight. Så 20mm eller 22mm mellan luggarna hade varit perfekt.

Annars en sjukt grym klocka, men man kan inte få allt. Bjuder såklart på lite bilder..:)
IMG_20180625_202023_586.jpg
IMG_20180624_171406_339.jpg
IMG_20180623_170009_879.jpg
IMG_20180623_165554_458.jpg
IMG_20180623_112058_655.jpg
Sitter det inte 3186 i den?
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Den har väl paraflex och parachrom hairspring också. Eller tror 3186 har parachrom hairspring men inte paraflex? Eller hur var det nu?
Ja det verkar stämma, paraflex finns i 3187 men inte 3186 (gamla GMT Master II), däremot har nya generationen GMT Master II med über coola 3285 urverket paraflex enligt Rolex hemsida
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Den har väl paraflex och parachrom hairspring också. Eller tror 3186 har parachrom hairspring men inte paraflex? Eller hur var det nu?
Du verkar ju veta mycket om paraflex (skrivit om det i jättemånga inlägg). Kan du förklara varför det är bättre än det gamla kif-systemet Rolex hade innan? Hade varit intressant att veta. Inte hittat så mycket info om det.
 

Code

AKA Vincent B
Du verkar ju veta mycket om paraflex (skrivit om det i jättemånga inlägg). Kan du förklara varför det är bättre än det gamla kif-systemet Rolex hade innan? Hade varit intressant att veta. Inte hittat så mycket info om det.
Aldrig påstått att det är bättre, och vet ej skillnaden. Det enda jag läst om paraflex är att urverket ska vara mer stöttålig. Kan nån förklara skillnaden?
 

Code

AKA Vincent B
OK, så du har bara köpt Rolex reklamsnack rätt av och upprepar det gång på gång utan att veta varför?
Ehhh nää och du kan sluta vara så dryg. Skrev ju precis om att jag läst att "paraflex" ska vara mer stöttålig. Och detta är min 6:e Rolex jag ägt. Aldrig testat en 216570 så ville testa den...
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Ehhh nää och du kan sluta vara så dryg. Skrev ju precis om att jag läst att "paraflex" ska vara mer stöttålig. Och detta är min 6:e Rolex jag ägt. Aldrig testat en 216570 så ville testa den...
Men varför är den mer stöttålig?Utan att veta det är det ju bara marknadsföringssnack. Jag kan göra en klocka med Multiflex och säga i 20 inlägg hur stöttålig den är, men det betyder ju ingenting.

Du kan ha ägt 300 rolex, det spelar ingen roll. Du skriver om parachrom och paraflex som en USP i vart och vartannat inlägg och jag undrade därför om du visste vad det är eller om du bara upprepade ord du hört som en papegoja.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Men varför är den mer stöttålig?Utan att veta det är det ju bara marknadsföringssnack. Jag kan göra en klocka med Multiflex och säga i 20 inlägg hur stöttålig den är, men det betyder ju ingenting.

Du kan ha ägt 300 rolex, det spelar ingen roll. Du skriver om parachrom och paraflex som en USP i vart och vartannat inlägg och jag undrade därför om du visste vad det är eller om du bara upprepade ord du hört som en papegoja.
Man får väl läsa patentet, har för mig att det påstås förbättr livslängden och förenkla service av klockan. Det är väl ett alternativ till kif.
 

Code

AKA Vincent B
Men varför är den mer stöttålig?Utan att veta det är det ju bara marknadsföringssnack. Jag kan göra en klocka med Multiflex och säga i 20 inlägg hur stöttålig den är, men det betyder ju ingenting.

Du kan ha ägt 300 rolex, det spelar ingen roll. Du skriver om parachrom och paraflex som en USP i vart och vartannat inlägg och jag undrade därför om du visste vad det är eller om du bara upprepade ord du hört som en papegoja.
Varför jag skrev att jag ägt flera Rolex är för du trodde jag köpt min pga "reklam" grej. Du kan väl själv googla fram saker...
 
Topp