• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer II - The TRÅD

image.jpeg

Lägger in den här också, utforskar trots allt havet! :)
 
Kanske en liten tjatbump det här men är det någon som kör sin på rubber b eller har provat? Kör gärna upp lite bilder och åsikter isåfall :)
 

OscarSe

Omega
Hej explorer(II)fantaster.
Är ny på forumet och det är dags för mig att köpa min första rolex. Ligger i valet och kvalet mellan 16570 och 216570 med vit tavla. Hur nöjda är ni med 216570? Funkar den till hela garderoben och hur är kalibern, håller den tiden som en boss utan stort servicebehov?
 
Hej explorer(II)fantaster.
Är ny på forumet och det är dags för mig att köpa min första rolex. Ligger i valet och kvalet mellan 16570 och 216570 med vit tavla. Hur nöjda är ni med 216570? Funkar den till hela garderoben och hur är kalibern, håller den tiden som en boss utan stort servicebehov?
Välkommen och grattis! :)

Skall sanningen fram så har jag ej provat någon 16570. Men är starkt nöjd med min 216570.. Använder den i jobbet, på festen, i havet.. Ja den duger nog fan till allt!

Och servicebehovet behöver du nog inte vara rädd för.. Köper du en ny så är det ju först och främst 5 års garanti.. Och på ett halvår så har min tappat ca 10-15 sekunder per månad.. Och då sitter den ALLTID på. :)
 

marw

Panerai
2-Faktor
@OscarSe jag har haft bägge och oavsett modell så kommer du få en grym klocka. Det är vidare en väldigt prisvärd sportrolex. Haft en 16570 med både den vita och svarta tavlan samt nu en 216570 med svart tavla. Valet mellan svart och vitt är väl mest en smaksak men om det var min enda klocka så skulle jag välja svart. Möjligtvis kan den vita tavlan på 216570 göra att den visuellt upplevs som något större. Om du har en annan sportrolex med svart tavla så varför inte en vit och det går ju alltid att byta tavla. De olika referenserna bär så klart olika stort men de sitter bägge ganska lågt på handleden så inte topptunga på något sätt. Jag har själv ca 17 cm "platta" handleder och tycker att 216570 fungerar fint. Gillar att den är 42 då det blir lite annorlunda mot mina andra sportrolex på 40mm. Beträffande urverken så har du inget att oroa dig för. Min 216570 har suttit på armen en knapp vecka och vilat tavla upp på natten och idag gick den plus en sekund mot när jag satte den på armen. Rolex gör mycket stabila verk. Beträffande service skulle jag säga ett intervall på mellan fem till tio år beroende av hur du använder klockan och gör en täthetsservice med rimligt intervall. Köper du en begagnad 16570 utan servicehistorik så räkna dock alltid med en service på det pris du betalar. Jag skulle persoligen leta efter en bättre begagnad 216570 som kommer fullset. Vill du ha extra trygghet så köp ett exemplar med kvarstående garanti. Upptäcker du att det inte var din klocka så säljer du den snabbt för typ samma pengar.
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hej explorer(II)fantaster.
Är ny på forumet och det är dags för mig att köpa min första rolex. Ligger i valet och kvalet mellan 16570 och 216570 med vit tavla. Hur nöjda är ni med 216570? Funkar den till hela garderoben och hur är kalibern, håller den tiden som en boss utan stort servicebehov?
Jag skulle utan tvekan välja 216570. Maxidial passar verkligen på denna klocka. Dessutom får du ett bättre urverk, bättre lume och nya länken med bättre clasp. Den är ju såklart lite större men tycker inte att den är för stor trots att jag har smala handleder. Den svarta urtavlan passar absolut i alla situationer.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Flipparsjuuuuka :( Har knappt hunnit ha 216570 på armen och funderar redan om jag borde byta/sälja den och gå tillbaka till 114060 alternativt testa något helt nytt med en 116234. Förstår inte varför man aldrig kan bli nöjd.
 

Gunvald

Omega
2-Faktor
image.jpeg
Också närapå toootalt helnöjd. Ska man anmärka på något är det, tycker jag, visarna på den svarta. Det blir svårt läsa av tiden ibland pga det svarta längst in, särskilt timvisaren. Hade varit mycket snyggare utan detta. Tavlan är matt och visarna blanka...!? Samma sak med GMT-visaren, så mycket snyggare på den vita. Men att byta visare tror jag skulle se konstigt ut... Nåväl...
 
Topp